Na een lang traject met voorbereidingen is het eindelijk zover: Audi staat in 2026 als fabrieksteam op de grid. In 2022 kondigde de fabrikant aan dat het toe zou treden tot de Formule 1 onder de nieuwe reglementen, en dat er zelfs een eigen krachtbron gebouwd zou worden. Met de overname van Sauber had de fabrikant in ieder geval al een goede basis.
Toch lijkt Mattia Binotto de verwachtingen iets te temperen in een exclusief interview met RacingNews365. Volgens de Italiaan zal de focus van Audi niet direct liggen op het strijden met de andere topteams, een uitdaging die volgens het hoofd van het project nog te hoog gegrepen zal zijn.
"Het gaat er eerst vooral om de verwachtingen goed te managen, en daarna pas op het presteren. 2026 is, op een bepaalde manier, dag nul voor ons team. We mogen niet vergeten dat we nieuwkomers zijn. Het is een totaal andere omgeving, met andere specificaties, vereiste competenties en kennis. Dat is allemaal heel specifiek."
Audi zit op een bepaalde manier in hetzelfde schuitje als Red Bull. Beide teams ontwerpen een eigen krachtbron en staan zo voor dezelfde uitdagingen. "Het zal een voortdurend leerproces zijn. Ik verwacht niet dat we bij de start van het seizoen de beste motor al hebben, dat is ons doel ook niet. In plaats daarvan ben ik tevreden met hoe het team zich ontwikkelt en met de manier waarop wij ons ontwikkelen. 2026 blijft echter wel een nieuw begin voor ons."
Er zijn echter wel doelen gesteld, legt Binotto uit. "Het is opnieuw een kwestie van snelheid. Hoe lang duurt het voordat we aansluiten en hoe lang duurt het voordat we de beste krachtbron hebben? We hebben een doel gesteld. In 2030 willen we op zijn minst meestrijden om een kampioenschap. We weten dat het meerdere seizoenen zal duren om het beste team te worden, zowel op het gebied van het chassis als de krachtbron."
Goede communicatie
Volgens Binotto is het ook niet de bedoeling dat de verwachtingen meteen hoog zijn vanwege de naam van Audi. "We moeten onze communicatie en verwachtingen goed managen. We moeten ons traject uitleggen, zelfs dat Audi in het verleden ook niet vanaf de eerste dag de beste was."
"Denk eens aan hoe lang het duurt om iets op te bouwen, om voortdurende verbetering te realiseren en uiteindelijk je doel te bereiken dankzij goede planning en de juiste ontwikkeling. Communicatie zal cruciaal zijn, omdat we ons traject moeten uitleggen en duidelijk moeten maken dat we aan het begin van de beklimming van de 2026-berg echt voor onze eerste dag staan."
Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
























Praat mee!