Door het vroege uitvallen van Max Verstappen kon Carlos Sainz relatief eenvoudig de overwinning in Australië pakken. Maar ook als de Nederlander nog in de race had gezeten, dan was hij te verslaan, zo denkt Sainz.
"Ik denk dat onze auto heel goed werkte dit weekend", zo zegt Sainz in de persconferentie. "Het zal moeilijk zijn om dit op elk circuit vol te houden, totdat we een upgrade brengen om het gat te dichten. Maar hier in Australië, vanaf de eerste ronde, voelde de auto aan als een auto die kon winnen. En ook al was Red Bull ook snel en stonden ze op pole, de 1:15.9 in de kwalificatie was niet buiten ons bereik."
"Er zullen banen zijn waar we sterk zullen zijn, zoals we ook vorig jaar zagen. Dit jaar lijkt onze racepace beter te zijn, zelfs op de banen waar we al sterker zijn. En samen met een goed ontwikkelingsprogramma, hoop ik dat we Red Bull vaker uit kunnen dagen", zo zegt de Spanjaard.
Anderen bekeken ook:
'Voelde goed om Max te passeren'
Daarna komt Sainz nog terug op het gevecht met Verstappen, ook al kon de Spanjaard de drievoudig wereldkampioen niet meteen verslaan. "Tegelijkertijd wist ik dat ik dit weekend en deze race het tempo kon hebben om Max uit te dagen. Ik zei tegen mezelf hoe sterk de DRS hier is en als ik mezelf binnen een seconde van Max kon krijgen na de eerste ronde, dat ik hem dan een beetje onder druk kon zetten. Toen maakte hij een foutje in bocht 3, waardoor ik binnen DRS kon blijven en ik voelde dat ik behoorlijk snel was. En toen werkten zijn remmen dus blijkbaar niet meer", zo legt Sainz uit.
"Het voelde goed om hem te passeren, met of zonder remproblemen. Want het is moeilijk om Max en de Red Bull te passeren op de baan. Maar zoals we vanaf het begin al hebben gezegd: als je er bent en je kunt Red Bull onder druk zetten, dan kun je het soms voor elkaar krijgen. Maar je moet er zijn en we moeten daar vaker zijn als we willen winnen."
Leclerc ziet vooruitgang
Charles Leclerc is ook positief over de pace van Ferrari. "Het is lang geleden dat we het echte tempo hadden om Red Bull, ik zou niet zeggen onder controle te hebben, want we weten niet wat de echte pace van Max was. Maar we wisten vanaf de eerste vrije training dat poleposition en de overwinning in de race mogelijk was, omdat we heel goed om konden gaan met de bandenslijtage en een goede pace hadden. En dat is een bemoedigend signaal."
"Maar als je kijkt naar de eerste drie races, in twee van die races hadden ze de overhand in de race, dus we hebben nog genoeg werk te doen." Volgens Leclerc weet Ferrari daarbij wel telkens maximaal punten te scoren op de zondag. "Dat moeten we doen, totdat we een auto hebben die constant beter is dan de Red Bull, vooral in de race."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
garelli1972
waar halen ze die wijsheid vandaan kun je niet staven met bewijzen je wint door pech van Red Bull
joshua-koolmees#58149
Ferrari heeft geluk gehad dat max uitviel anders hadden ze hem aan de horizon zien verdwijnen , Perez heeft maar weer is aangetoond echt een 2 de coureur te zijn en verzaakt het maximale eruit te halen
Lightyear
Prima verwoording van Sainz en Leclerc. Ze zijn positief gestemd maar geven beiden duidelijk aan dat ze niet zeker weten wat er was gebeurd als Max geen problemen had gehad. Vol goede moed zijn is in topsport zeker nodig.
Peter H.
Zo dom zullen bij Ferrari toch niet zijn dat ze dit denken.
Frank Verhoeve
Ze denken gelijk al kampioen te worden.
F1fansince1991
Volledig verdiend en ik juich ze toe maar ik had het nog wel eens willen zien als Max niet de remproblemen had. Dan was het zeker moeilijker geweest. Aan Perez heeft RB wederom niet veel helaas
Omacis1961
Ja tuurlijk, ferrari wist dat max uit zou vallen. Lol Ferrari mag vast beginnen met janken. Max gaat scoren de volgende race en flink ook. Laten we zeggen, max wint in suzuka over 2 weken, met een voorsprong van 45 sec op de nr 2.
Dit bericht is aangepast op:
RubySander
We gaan het zien, Omacis... 45 sec , het is haalbaar voor Verstappen
Omacis1961
Inderdaad. Hij kan en doet dat. Want we zien dat heel vaak bij hem..als het 1 race niet goed gaat, dan gaat hij als een speer in de volgende race.
Dit bericht is aangepast op:
wal60
Max is meestal op z’n sterkst als hij getergd is. We gaan het zien in Japan wat dat voor het resultaat daar gaat betekenen en of Ferrari dan ook nog in de (verdiende) winning mood is van dit weekend
Checo
Grappig is vooral dat Sainz na zijn blindedarmoperatie voor Leclerc blijft en Ferrari Sainz er juist uitgooit. De discussie is al vaker gevoerd maar Sainz scoort toch weer beter.
Maurits Mutsaars
Waarschijnlijk vinden ze Le Clerc economisch interessanter.
Inflatable
Charles is in de basis ook sneller dan Sainz.. Hij is alleen minder constant en maakt nog steeds wel eens wat foutjes.. Dat Ferrari voor Leclerc kiest is daarom logisch.. Het is makkelijker om een snellere coureur constanter te maken dan een constante coureur sneller, plus inderdaad wat je al zei, Leclerc is waarschijnlijk marketing-technisch interessanter.. Zijn imago past perfect bij dat van Ferrari.. Ideale schoonzoon-type uit Monaco..
Dit bericht is aangepast op:
Maurits Mutsaars
Ferrari kon nooit voorzien dat rem problemen Verstappen noopte te stoppen,Voor de problemen zich openbaarde reed hij van de Ferrari weg.
VroomVroom
Wat word ik toch altijd moe van dit geneuzel. Jullie hebben gewoon geluk gehad dat Max uitviel. En dat "foutje" in de derde bocht was ook al door de rem.
Tesla
1x winnen na dat Max is uitgevallen maakt je nog geen kampioen, het is Ferrari wel gegund, die Perez heeft weer laten zien wie hij is, een gemiddelde coureur, daar is niets mis mee, maar hou je kaken wat meer op elkaar over wat je allemaal wel niet kan, het is tot nu toe alleen bij praatjes gebleven.
GN
Precies wat je zegt
Sebsom
Wat een geluk, Max maakte een foutje, hij had al meteen problemen met zijn rechter achterrem. Niets foutje.
Janus Visser
Makkelijk gezegt als iemand uitvalt.Bullshit dus.
Pieter333
Een foutje in bocht 3? De rem rechtsachter liep al warm en zat vast. Gek dat je dan de bocht uit loopt. Makkelijk praten achteraf van de Ferrari boys, als de grote ster van dit moment vanaf de start al kansloos was door een technische storing.
GN
Als je leclerc voor de microfoon had gehoord dan had je gehoord dat hij zij , dat ze een goede kans zeker verwacht hadden maar Max nog altijd heel wat anders is
Dit bericht is aangepast op:
Jan van Dijk
Ik gun Ferrari alles maar als Max geen vastgelopen remklauw had gehad had hij waarschijnlijk gewonnen, wat Perez ook moge zeggen. Perez probeert alleen zijn eigen falen te verdoezelen, hij kan beter niet met zulke domme uitspraken strooien.
RacingFan
Klopt, een viel uit de ander had wat vloer schade. Niet tegen ze geraced.