Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië GP Saoedi-Arabië

Start race
03 d 14:14:22
Kwali. Kwalificatie
Race Race
Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Liam Lawson

Lawson bevestigt Call of Duty-typering Red Bull-bolide: "Dan gaat de cursor alle kanten op"

In het verleden werd ooit een vergelijking geschetst die moest duiden hoe uniek en anders de Red Bull-bolide is ten opzichte van andere Formule 1-auto's, en dat misschien niet eens in hele positieve zin.

Liam Lawson rijdt volgend jaar in de Red Bull, waarvan we aannemen dat die de RB21 gaat heten. Het is een bolide in een lange lijn van auto's die worden gekenmerkt door een bepaalde stijl. Alexander Albon wist dat ooit treffend te omschrijven, dat is althans de mening uit eerste hand van Lawson.

Albon omschreef het rijden met de bolide van Red Bull ooit als het spelen van Call of Duty, maar dan met de gevoeligheid van de controller op maximaal. Het is een omschrijving die volgens Lawson de perfectie benadert, zo stelt hij in de podcast Pitstop .

"Ik vond dat een briljante beschrijving. Het is één van de beste typeringen", aldus de Nieuw-Zeelander. "Volgens die theorie heb je met een lage gevoeligheid veel controle over wat je doet. Het is geen agressieve manier van spelen, alles gebeurt immers vrij traag, maar stabiel. Heel smooth."

"Als je echter met hoge gevoeligheid speelt, gaat alles alle kanten op. Als je iemand probeert neer te schieten, gaat de cursor alle kanten op, waardoor je extreem nauwkeurig moet zijn in alles wat je doet. Eerlijk gezegd is dat een beetje hoe het is om met de Red Bull te rijden. Het is erg agressief."

Gevraagd of Lawson denkt dat hij daar in de praktijk goed mee uit de voeten kan, geeft hij aan dat hij niet gelooft in rijstijlen voor verschillende coureurs. "Het kan zijn dat je het als coureur fijn vindt om veel grip aan de voorkant te hebben, dat je veel snelheid mee de bocht in wilt nemen, of dat je een hele stabiele auto wil."

"Dat is allemaal leuk en aardig, maar wij worden geacht professionals te zijn. We worden geacht te rijden met wat we aangereikt krijgen. Daar moeten we ons aan aanpassen, dus het mag duidelijk zijn dat we dat uit gaan vogelen."

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    insideline

    Ben benieuwt of Lawson met de 2025 bolide uit de voeten kan. Dat verklaart wel het verschil tussen de teamgenoten van Max. Wat denken jullie, gaat Lawson het redden naast Max?

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Jan van Dijk

      De mindset moet goed zijn, niet denken dat je Max moet kloppen, hem ook niet in de wielen rijden maar je eigen ding doen, afstellen hoe het voor jou werkt en punten pakken, dan komt het wel goed. Perez was zo dom dat hij steeds riep voor de titel te gaan, dat heeft hem zwaar opgebroken, daar valt een les te leren.

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    RESPECT4ALL

    I.i.g. gaat Yuki vrijwel zeker Honda achterna lijkt mij. Moet ik al Honda/Nissan zeggen? Jaja er gebeurt weer genoeg in autoland ;-) Nissan heeft de Formule 1 nooit toegetreden, maar heeft wel al jaren een Formule E-team, en heeft ook veel ervaring in langeafstands-racen, GT-racen en rally. Honda hoopt vooral profijt te kunnen maken van de ervaring van Nissan op het gebied van elektrische auto's en accu's. En dat straks met Adrian Newey erbij kan wel eens heel interessant worden ;-) Het zou trouwens 't 3e autobedrijf ter wereld worden, wat ik las als dit allemaal doorgaat tenminste?

    Dit bericht is aangepast op:

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Ton 71

      Bij am is er geen ruimte voor yuki… Stroll gooien ze er niet uit voor yuki en Alonso heeft aangegeven dat hij na 2025 waarschijnlijk wil bijtekenen nu newey er bij is gekomen… dus is er voor yuki alleen nog plek in de simulator en de reserve bank bij am

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        RESPECT4ALL

        Dat schreef ik eerder ook al. Ze houden liever het plaatsje van zoonlief bezet, als ene Max wil komen etc. Maar Honda gaat het wel proberen te pushen bij Papa Stroll lijkt me. Ik heb nog steeds het gevoel, dat zoonlief het helemaal niet zo leuk meer vindt in de F1 en hij dan wel eens voor andere klasse kan gaan kiezen. Ook beter voor het gehele AM F1 team, daar hij niet bepaald constant weet te presteren. Ik heb het over 2026 natuurlijk als Honda daar begint. Dus die Valkyrie AMR-LMH hypercars voor zoonlief? En dan Liefst Max erin of dus Yuki als Max te hoog gegrepen is ;- En Yuki i.c.m. Fernando lijkt me ook wel leuk/goed duo om 2026 mee te beginnen. Als AM met die Honda/Nissan motor goed scoort, wil Max mogelijk in 2027 alsnog overstappen? Niemand weet welke engine het sterkst is t.z.t. Maar dat Honda nu kijkt naar Nissan, zegt me dat er VEEL op het spel staat.

        Dit bericht is aangepast op:

x
Positief tegengeluid Vettel werpt blik op Red Bull: "Zeer waarschijnlijk"