Max Verstappen was op zaterdag nog niet vol vertrouwen dat hij en zijn RB20 qua racepace optimaal zouden presteren in Japan. Toch won hij relatief eenvoudig de Grand Prix in het land van de rijzende zon. Helmut Marko spreekt erover in zijn column voor Speedweek na afloop van de race. "Na het fiasco in Melbourne was Max zeer gemotiveerd, maar hij was niet echt tevreden met de set-up tijdens alle trainingen. Zijn kwalificatieronde was ook niet ideaal, maar het was net genoeg voor poleposition."
"Pas in de race waren we weer helemaal terug. Dat kwam deels door de veranderingen die in de kwalificatie waren doorgevoerd en deels door de hogere temperaturen, die traditioneel in het voordeel van Red Bull Racing zijn", zo legt de adviseur van het team uit. Daarna gaat de Oostenrijker in op de reden waarom Red Bull niet op haar sterkst presteerde.
"De reden waarom we niet op ons best waren met de set-up kwam waarschijnlijk door het feit dat we een grote update meebrachten naar Japan. Omdat de tweede sessie op vrijdag min of meer in het water viel, omdat de omstandigheden te nat voor de slicks waren en te droog voor de intermediates, kan zoiets gebeuren. De weersvoorspelling was eigenlijk goed voor de vrijdag en regenachtig voor zaterdag, maar in werkelijkheid was het andersom."
Marko vervolgt in zijn column: "Voor Max bleek de afstelling van de voorvleugel cruciaal, ook vanwege de hogere temperaturen op zondag. Max wilde meer vleugel, zijn race-engineer Gianpiero Lambiase wilde minder. Doordat de race even stil lag (door de rode vlag na de crash tussen Daniel Ricciardo en Alex Albon, red.), waren we in de gelukkige omstandigheid dat we de vleugel opnieuw konden afstellen. Indirect kun je zeggen dat Ricciardo Verstappen heeft geholpen, want vanaf de herstart stonden alle lichten op groen voor Max", zo sluit de adviseur af.
Ook interessant:
Onaantastbare Verstappen rijdt dwars door alle Red Bull-stormen heen
Na het debacle in Australië sloeg Max Verstappen keihard terug tijdens de Grand Prix van Japan. De Nederlander pakte poleposition, verdween aan de horizon en reed en passant ook nog eens de snelste raceronde. Joris Mosterdijk, Ruud Dimmers en Tom Coronel bespreken zijn bijzondere prestaties in een gloednieuwe aflevering van de RacingNews365 Formule 1-podcast!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
MAU
Oh, dan heb ik ook Max geholpen..... en alle schrijvers hieronder of hierboven ook.
AndrettiRacing
Idd, ik dacht dat het artikel iets uit de doeken ging doen omtrent een afstelling die ze op de auto van ricciardo getest hadden tijdens de vt... Weer een prachtig voorbeeld van site vulling en clickbate redactie, Top!
Otta
Want? Jij begrijpt niet dat er tijdens een rode vlag aan de afstelling van de wagen gewerkt kan worden blijkbaar?
Martin Mortel
Alleen aan de vleugel, maar dat mogen ze bij een pitstop ook doen en doen ze soms ook wel.
MarvinJames
Geniale move van Ricciardo! Nu is hij zeker van het Red Bull-zitje! (Sarcasme uit) Zou Helmut dit met een knipoog bedoeld hebben? Of om de negativiteit rond Ricciardo weg te nemen?
Maurice
Blijft lastig om ric zo te zien spartelen vind ik. Ps heb ik nou een na-aper hier wat is dit nu weer
Eric5819
Ja hoor, tuurlijk, Ricciardo doet het fantastisch met al zijn geklungel. Of het een verzinsel van de schrijver of Marco wordt echt dement
peter-wevers#74901
Ik zou zeggen geef hem een red bull en gauw naar buiten ermee en Liam Lawson er in