Het was een daverende verrassing aan het begin van het seizoen: de snelheid van Aston Martin. De groene bolides van Fernando Alonso en Lance Stroll gingen als een tierelier en waren sneller dan het grote Ferrari en motorleverancier Mercedes. Alonso stond in de eerste acht races maar liefst zes keer op het podium, al was het gat naar het dominante Red Bull nog vrij groot.
Aston Martin zou uiteindelijk wegzakken in de tweede seizoenshelft. Het team uit Silverstone was niet in staat om de ontwikkeling van andere teams bij te houden en had ineens moeite om punten te scoren. De podiumplaats van Alonso in Brazilië was wel een fijne opsteker in een zware periode. Pedro de la Rosa, de ambassadeur van Aston Martin, stelt in een exclusief interview met RacingNews365 echter dat Aston Martin ook geen illusies had toen het wel heel goed ging in de eerste seizoenshelft.
"Ik denk dat we wisten hoe moeilijk het zou zijn om Red Bull te verslaan", vertelt De la Rosa. "Alles moest onze kant op vallen en zij moesten wat foutjes maken. Achteraf denk ik dat niemand dichtbij genoeg zat om Red Bull echt onder druk te zetten en fouten te laten maken. En daarom maakten ze ook geen fouten, dat is de realiteit. Maar ik denk dat we heel dichtbij kwamen in Monaco, het dichtst dat we ooit zijn gekomen. Red Bull had echter altijd een voordeel."
Anderen bekeken ook:
"Het is niet relevant waar je finisht"
De Spanjaard, die zelf voor Jordan, Arrows, Jaguar, McLaren, Sauber en HRT reed in de Formule 1, zag dat Red Bull geen zwakke punten had. "Hun voordeel zag je in de kwalificatie en als het niet in de kwalificatie was, hadden ze het voordeel wel qua bandenslijtage in de race. Dus ze hadden simpelweg geen zwakke punten en waren ongelofelijk goed qua racesnelheid. Dat was uiteindelijk de sleutel tot het succes, want als ze op een moment werden verslagen in de kwalificatie, was het al duidelijk dat de andere teams niet genoeg snelheid hadden in de race. In Monaco konden we ze uitdagen, maar ze waren toch te sterk. We gaan het volgend seizoen opnieuw proberen."
Een probleempje in de poging om Red Bull in 2024 uit te dagen: De la Rosa heeft werkelijk geen idee of een team Red Bull echt kan verslaan in 2024. "Het eerlijke antwoord is dat ik het niet weet. Niemand weet het. Het hangt vooral af van in hoeverre Red Bull haar pakket kan ontwikkelen, want ze benaderen perfectie. Hoe dichter je bij 100% komt binnen de reglementen, hoe moeilijker het wordt om extra rondetijd te vinden."
Aston Martin kijkt voorlopig niet naar Red Bull, stelt de 52-jarige De la Rosa. "Wij moeten ons op onszelf concentreren en er zeker van zijn dat het niet uitmaakt wat andere mensen doen. We blijven verbeteren en ontwikkelen en hebben geen specifieke doelen. We moeten alleen doelen stellen qua ontwikkelingssnelheid, niet een positie in het kampioenschap. Het is niet relevant waar je finisht. Het is alleen belangrijk hoe ver je achter de winnaar eindigt en de achterstand wegwerkt in een jaar. En daar zijn we heel sterk in geweest de afgelopen twee jaar: het gat dichten naar de coureur op poleposition."
Ook interessant:
Van der Garde: "Verstappen onderschat: het is ongekend wat we nu meemaken"
RacingNews365 ging op bezoek bij Giedo van der Garde voor een eindejaarsinterview. De ex-coureur blikt terug op het F1-jaar in de onderstaande video.
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!