Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België GP België

Start race
03 d 17:01:22
Kwali. Kwalificatie
Race Race
Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Aston Martin

Honda onthult ambitieuze doelstellingen voor Aston Martin-project

Honda wil in 2026 gelijk de wereldtitel pakken met Aston Martin. Koji Watanabe, de topman van Honda Racing Corporation, stelt dat het Japanse merk onder de indruk is van het leiderschap van Lawrence Stroll, de CEO van het team en de vader van coureur Lance Stroll.

Alonso
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Zak Mauger

Het verhaal van Honda is bekend. Het Japanse merk verlaat na 2025 de succesvolle samenwerking met Red Bull en begint aan een nieuw avontuur met Aston Martin. Daar verlengde Fernando Alonso onlangs zijn contract, waardoor Honda weet dat ze met een ervaren topcoureur gaan samenwerken als de nieuwe motorreglementen worden ingevoerd. Koji Watanabe, de topman van Honda Racing Corporation, vertelt tegen Autosport hoe de samenwerking tot stand kwam.

"Ik kan geen exact aantal noemen, maar ik kan wel zeggen dat we door meerdere Formule 1-teams zijn benaderd", vertelt Watanabe. "Met sommige teams hebben we slechts één gesprek gevoerd, met andere teams zijn er meer contactmomenten geweest. Honda was zeer onder de indruk van de passie en het sterke leiderschap van Lawrence Stroll om in 2026 voor het wereldkampioenschap te vechten."

Doelstellingen

Daar zijn genoeg redenen voor. "Ze investeren heel veel geld in de nieuwe fabriek in Silverstone. Die fabriek was natuurlijk nog in aanbouw, maar we zijn daar meerdere keren op bezoek geweest. We hebben ook meetings gehad met Martin Whitmarsh en Mike Krack, het managementteam. Ze zijn erg open en het hele team werkt in dezelfde richting. Het team is een eenheid en dat is zeer belangrijk voor ons."

En uit dat vertrouwen vloeien ambitieuze doelstellingen voort. Watanabe is duidelijk: Honda en Aston Martin willen snel succesvol zijn. "Wereldkampioen worden vanaf 2026. We weten dat het in de praktijk niet zo makkelijk zal worden, maar we moeten wel scherpe doelen stellen om samen met Aston Martin het allerbeste eruit te kunnen halen. Daarom zetten we met meneer Stroll en met meneer Mibe (CEO Honda red.) in om te streven naar, dus puur streven naar, het wereldkampioenschap winnen in dat jaar. In de praktijk weten we dat het niet zo makkelijk zal zijn."

Een eerlijke relatie is dan ook belangrijk, stelt Watanabe. "We moeten onszelf vertellen wat er nog mist, zowel wat er vanuit Aston Martin-perspectief nog mist aan de Honda-kant als ook wat er bij Aston Martin zelf nog mist. Dat is een open en eerlijk gesprek om samen uiteindelijk een topteam te kunnen worden."

Praat mee!

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      flac

      Omdat hij een "leider van niks" is runt hij ook succesvol een miljarden bedrijf en kan een F1 team uit de binnenzak betalen. Blijkbaar is zijn zoon goed genoeg geweest om voldoende punten voor een licentie te behalen. Velen doen het hem niet na. Daarnaast heeft de constructie met Lance als coureur een groot voordeel, rust in de tent. Rust nu, maar ook in de toekomst. Stel Lance stopt volgend jaar, wat niemand echt verwacht. Dan wordt er gewoon zonder veel bombarie of stoelendans-geruchten een andere coureur gecontracteerd. Ook krijgt die "leider van niks" het voor elkaar om Honda binnen te halen. Toch een motoren leverancier met een goede reputatie. Al zijn in het verleden behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst. Gelukkig geld dat voor alle fabrikanten die bezig zijn met het bouwen van een nieuwe motor.

      Dit bericht is aangepast op:

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_yt.png

      S800S2000nsx

      Rare opmerking, dat zoontje is soms sneller dan Alonso, vraag me af of een Sargeant, Magnussen, Bottas....beter is , dus heeft hij voorlopig gelijk om zijn zoon te laten, zou belachelijker zijn indien niet.... En door die zoon is er misschien een F1 team gered....

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    jameskrans

    Zolang Lance rijdt voor AM, neem ik dit team niet serieus met haar ambities.

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Atmosferic

    Als Verstappen instapt vanaf 2026 en Lance dan gaat schaken, dan zie ik AMR nog wel ergens komen. Want op zeker komt dan ook Newey mee. Aston Martin is ook voor hem een oude vertrouwde.

  3. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    barry355GTB

    Als RB Powertrains samen met Ford niet in staat is om een goede hybride aandrijflijn te realiseren, dan gaat Max switchen naar Aston Martin. Mocht het zoontje van de baas niet gaan wieberen, dan gaat Max naar Mercedes switchen en dat hij daar niets meer zal winnen, is de reden om voor Ferrari te gaan. Als Hamilton er mee zal kappen en anders dan gaat het wel Mclaren worden.

x
Verstappen Red Bull-coureur wijdt eerste woorden aan nieuwe Red Bull-teambaas