Het verhaal van Honda is bekend. Het Japanse merk verlaat na 2025 de succesvolle samenwerking met Red Bull en begint aan een nieuw avontuur met Aston Martin. Daar verlengde Fernando Alonso onlangs zijn contract, waardoor Honda weet dat ze met een ervaren topcoureur gaan samenwerken als de nieuwe motorreglementen worden ingevoerd. Koji Watanabe, de topman van Honda Racing Corporation, vertelt tegen Autosport hoe de samenwerking tot stand kwam.
"Ik kan geen exact aantal noemen, maar ik kan wel zeggen dat we door meerdere Formule 1-teams zijn benaderd", vertelt Watanabe. "Met sommige teams hebben we slechts één gesprek gevoerd, met andere teams zijn er meer contactmomenten geweest. Honda was zeer onder de indruk van de passie en het sterke leiderschap van Lawrence Stroll om in 2026 voor het wereldkampioenschap te vechten."
Anderen bekeken ook:
Doelstellingen
Daar zijn genoeg redenen voor. "Ze investeren heel veel geld in de nieuwe fabriek in Silverstone. Die fabriek was natuurlijk nog in aanbouw, maar we zijn daar meerdere keren op bezoek geweest. We hebben ook meetings gehad met Martin Whitmarsh en Mike Krack, het managementteam. Ze zijn erg open en het hele team werkt in dezelfde richting. Het team is een eenheid en dat is zeer belangrijk voor ons."
En uit dat vertrouwen vloeien ambitieuze doelstellingen voort. Watanabe is duidelijk: Honda en Aston Martin willen snel succesvol zijn. "Wereldkampioen worden vanaf 2026. We weten dat het in de praktijk niet zo makkelijk zal worden, maar we moeten wel scherpe doelen stellen om samen met Aston Martin het allerbeste eruit te kunnen halen. Daarom zetten we met meneer Stroll en met meneer Mibe (CEO Honda red.) in om te streven naar, dus puur streven naar, het wereldkampioenschap winnen in dat jaar. In de praktijk weten we dat het niet zo makkelijk zal zijn."
Een eerlijke relatie is dan ook belangrijk, stelt Watanabe. "We moeten onszelf vertellen wat er nog mist, zowel wat er vanuit Aston Martin-perspectief nog mist aan de Honda-kant als ook wat er bij Aston Martin zelf nog mist. Dat is een open en eerlijk gesprek om samen uiteindelijk een topteam te kunnen worden."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Peter H.
Zolang hij zijn zoontje daar laat rijden, is hij een leider van niks.
flac
Omdat hij een "leider van niks" is runt hij ook succesvol een miljarden bedrijf en kan een F1 team uit de binnenzak betalen. Blijkbaar is zijn zoon goed genoeg geweest om voldoende punten voor een licentie te behalen. Velen doen het hem niet na. Daarnaast heeft de constructie met Lance als coureur een groot voordeel, rust in de tent. Rust nu, maar ook in de toekomst. Stel Lance stopt volgend jaar, wat niemand echt verwacht. Dan wordt er gewoon zonder veel bombarie of stoelendans-geruchten een andere coureur gecontracteerd. Ook krijgt die "leider van niks" het voor elkaar om Honda binnen te halen. Toch een motoren leverancier met een goede reputatie. Al zijn in het verleden behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst. Gelukkig geld dat voor alle fabrikanten die bezig zijn met het bouwen van een nieuwe motor.
Dit bericht is aangepast op:
S800S2000nsx
Rare opmerking, dat zoontje is soms sneller dan Alonso, vraag me af of een Sargeant, Magnussen, Bottas....beter is , dus heeft hij voorlopig gelijk om zijn zoon te laten, zou belachelijker zijn indien niet.... En door die zoon is er misschien een F1 team gered....
jameskrans
Zolang Lance rijdt voor AM, neem ik dit team niet serieus met haar ambities.
S800S2000nsx
Daarom dat ze Alonso hebben genomen?
Atmosferic
Als Verstappen instapt vanaf 2026 en Lance dan gaat schaken, dan zie ik AMR nog wel ergens komen. Want op zeker komt dan ook Newey mee. Aston Martin is ook voor hem een oude vertrouwde.
ONWYZ
Jij hebt dezelfde gedachte als ik. Ik zie het nog wel gebeuren, al zal Alonso dan wel heel erg oud zijn voor de f1
Atmosferic
Beter een 45-jarige Fernando Alonso naast Max Verstappen dan een Lance Stroll....
S800S2000nsx
Zie ik ook wel gebeuren....
Peter H.
En dit vind ik weer een rare opmerking, je bent wel beetje een rare.
barry355GTB
Als RB Powertrains samen met Ford niet in staat is om een goede hybride aandrijflijn te realiseren, dan gaat Max switchen naar Aston Martin. Mocht het zoontje van de baas niet gaan wieberen, dan gaat Max naar Mercedes switchen en dat hij daar niets meer zal winnen, is de reden om voor Ferrari te gaan. Als Hamilton er mee zal kappen en anders dan gaat het wel Mclaren worden.
Michael Thole
Je bent nog een aantal teams vergeten...