Waar George Russell op P7 startte in Melbourne, zette Lewis Hamilton zijn auto tijdens de kwalificatie op P11 neer en ging hij dus niet door naar het laatste deel van de kwalificatie. Technisch directeur James Allison gaat in op het feit wat er is veranderd aan de W15 tussen de derde vrije training en de kwalificatie. Want in de laatste oefensessie voor de kwalificatie stonden de Mercedes-mannen er een stuk beter bij met P4 en P5.
"We hebben bijna geen wijzigingen doorgevoerd in de afstelling tussen VT3 en de kwalificatie. We hebben er natuurlijk brandstof uitgehaald en hebben de motor op stand 11 gezet. Maar we hebben dus geen significante verandering doorgevoerd, omdat we het gevoel hadden dat we de auto in een goed window hadden gebracht en dat was op de tijdenlijst te zien", zo zegt de technisch directeur in de debrief van het team.
"Maar we beginnen een patroon te zien. In de meeste weekenden zien we dat we in een deel van het weekend ons goed voelen over de auto en vertrouwen hebben in de wagen. Maar in de belangrijke sessies, de kwalificatie en de race, glipt de auto uit onze vingers", aldus Allison.
Anderen bekeken ook:
Snel verlies van oliedruk
De ervaren man van Mercedes legt uit wat een mogelijke oorzaak kan zijn. "Het sterkste verband dat we waarschijnlijk op dit moment kunnen leggen, is dat onze competitiviteit afneemt als de baan warm is. Op het warmste moment van de dag, waardoor de temperatuur van de banden stijgt, samen met die van het circuit. De momenten waarop we op ons best waren, waren allemaal in de sessies die koel waren. Dus dat geeft ons wat aanwijzingen over wat we moeten doen vanaf dit moment."
Allison gaat ook nog in op de uitvalbeurt van Lewis Hamilton. Weet het team al de oorzaak van het falen van de power unit? "Dat weten we niet. De powerunits gaan terug naar de jongens in Brixworth, die in staat zijn om uit te zoeken waar het mis ging. Alles wat we nu weten zijn de symptomen van het moment in Melbourne. Dat was een snel verlies van de oliedruk, gevolgd door het uitschakelen van de motor om deze zo te beschermen. Als je zo'n groot verlies hebt, dan is het beste wat je kunt doen voor de toekomst de motor op dat moment al uitschakelen. Dan heb je niet alleen een lading gesmolten metaal over."
De Brit vervolgt: "Normaal gesproken heb je een vrij duidelijk bewijsketen van wat de oorzaak was. En dan kun je beter werken voor de toekomst. Maar we weten het dus nog niet, Brixworth en High Performance Powertrains (HPP) zullen dat snel doen. En ongetwijfeld zullen ze, zodra ze het weten met hun karakteristieke energie ervoor zorgen dat elk risico dat zich voordoet op andere motoren zo goed mogelijk wordt beperkt", zo sluit Allison af.
Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in België, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Mr.IDgafos
"Dat was een snel verlies van de oliedruk, gevolgd door het uitschakelen van de motor om deze zo te beschermen." Dit vind ik wel vreemd, want op de boordradio was niet te horen dat Hamilton de motor moest uitzetten. Er zijn mensen die vermoeden dat Hamilton de motor zelf heeft uitgezet, omdat hij geen zin had om zo verder te rijden. We weten uit het verleden dat Hamilton vaker heeft willen opgeven, dus het is niet heel vreemd. Maar het verhaal van Allison is toch tegenstrijdig met de boordradio van Hamilton toen de auto uitviel. Hamilton riep dat hij een probleem met de PU had, dus zou het dan toch kunnen dat Hamilton zelf de race heeft willen kappen....??
Wiesneuze
@Mr.IDgafos Ik heb ooit een Rover SDI gehad waarbij bij verlies van oliedruk de benzine opvoerpomp automatisch stopte. Zonder brandstof stopt iedere motor. Dit gebeurt verder zonder waarschuwing.
Pappenheimer
Maar mensen ben eens eerlijk, dit is toch gewoon wanhopig slecht weer van Mercedes. Het team begrijpt zijn eigen auto nu al 3 jaar niet. Laten we hopen dat Max ver van Mercedes weg blijft.
DeBeer
Voor het derde weekend heeft Mercedes. Zeg maar gerust: Voor het derde jaar….