Na zijn komst in de koningsklasse van de autosport werden de regels snel gewijzigd: een coureur moet vandaag de dag minstens 18 lentes jong zijn als hij of zij in aanmerking wil komen voor een superlicentie.
In discussie met de examinator
Toen Verstappen met al heel wat F1-kilometers op zak in Nederland opging voor zijn rijbewijs, werden de regels misschien ook wat gebogen. De drievoudig F1-kampioen herinnert zich het in gesprek met The Times nog als de dag van gisteren.
"De examinator zei dat ik rechts af moest slaan, maar ik sloeg links af. Vervolgens gaf ik geen voorrang aan voetgangers die wilden oversteken. Hij was daar niet blij mee."
"Ik ging met hem in discussie, want ik was van mening dat ze nog niet op het punt stonden om over te steken. 'Ze waren er nog niet, dus waarom zou ik dan stoppen?'", citeert Max zichzelf jaren later.
Hij vervolgt zijn verhaal met een glimlach. Ondanks dat alles wist hij zijn examen namelijk alsnog met succes af te ronden. "Ja, gelukkig wel! Dat was best beschamend geweest als het niet was gelukt. Ik denk dat de examinator me heeft gematst", aldus een glunderende Verstappen.
Bij winst van Verstappen in Bahrein, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Bommeldinges
Mensen zouden er vast iets beschamends van hebben gemaakt, maar een rijexamen en motorsport hebben weinig met elkaar te maken. Vrijwel iedere autocoureur zal een mate van voertuigbeheersing hebben die hoger ligt dan die van de gemiddelde automobilist. Maar deelnemen aan het verkeer vraagt heel andere vaardigheden. Natuurlijk hoort voertuigbeheersing daar bij, maar dat is maar een klein deel en de lat daarvoor hoeft veel minder hoog te zijn dan voor het racen. Veel belangrijker is het kennen van de verkeersregels en het in staat zijn veilig aan het verkeer deel te nemen. Wat beschamend zou zijn, is als Max zou zijn gezakt op iets wat met de voertuigbeheersing te maken heeft. Wat hij hier noemt heeft met de andere kant te maken en die heeft weinig van doen met wat hij in een racewagen doet.
MJ1984
En dus is het eigenlijk beschamend dat hij toen niet gezakt is. Als er bij de voetgangers een ingreep is geweest (het verhaal verteld niet of dat wel of niet is gebeurd) door de examinator zou hij zeker gezakt moeten zijn. Echter bij 2 fouten is elk ander gezakt.
Bommeldinges
Niet per se. Ongetwijfeld zal zijn bekendheid een rol hebben gespeeld, wat natuurlijk niet goed is maar bijna niet te voorkomen is als een mens het examen afneemt. Een examinator doet dat werk niet voor niets en zal dus affiniteit met auto's en verkeer hebben. Daardoor is niet onwaarschijnlijk dat deze ook interesse heeft in autosport en zelfs zonder sport is Verstappen een bekende naam. Maar het ligt geheel aan het soort fouten en de rest van de rit. Ik ben zelf rij-instructeur geweest en een van mijn eerste leerlingen had tijdens zijn examen een ingreep gehad. Met een bibberende onderlip kwam hij terug (hij wilde niet dat ik mee ging met de rit) en was er van overtuigd dat hij gezakt zou zijn maar de examinator legde uit dat hij ingreep om het begaan van een verkeersovertreding te voorkomen, maar dat de situatie dusdanig complex was dat het gezien de spanning van een examen geen onvergeeflijke fout was en belangrijker; dat hij tijdens de rest van de rit had laten zien prima en veilig zelfstandig aan het verkeer kon deelnemen. Plus je moet mazzel hebben met hoe de pet van de examinator staat, zoals bij alles waar één persoon een oordeel velt over een prestatie. Om te weten of het beschamend zou zijn, zou je alle informatie over de rit moeten hebben plus de onderbouwing van de examinator. En die hebben we niet, dus ach.... Het is natuurlijk wel een echt komkommertijd onderwerp.
Sebsom
Het zal op de grens geweest zijn, hoe vaak maak je niet mee bij een zebrapad dat de voetgangers nog een meter van het zebrapad verwijdert zijn. Als je als automobilist doorrijdt en de voetganger hoeft voor jou niet te stoppen vind ik het discutabel. Sommige mensen hebben wel een veel beter vermogen om het in te schatten dan andere. Maar ha, je kan je in je leven niet voor alles verzekeren, wat trouwens ook belachelijk zou zijn. In de natuur worden ook de zwaksten opgevreten! Survival of the fittest! Zal me wel veel duimpjes naar beneden opleveren. Maar ,ik zit vrij vaak op de weg, ik rij graag. Sommige mensen zou het rijbewijs afgenomen moeten worden, zoals rechtsinhalers en bumperklevers.
TwinN
@MJ1984 Zelf misschien te vaak gezakt en niet één keer gematst? Vervelend man. Snap dat je nu gefrustreerd bent. Kop op man. :_p
Dit bericht is aangepast op:
MJ1984
Ik ben in 1 keer geslaagd, dus zeker niet gefrusteerd. Maar het is duidelijk dat er weer niks gezegd mag worden wat misschien negatief zou kunnen zijn over Max.
Jan M
@TwinN : als diehard Max-fan moet ik toegeven dat MJ1984 gewoon 100% gelijk heeft. Jouw reactie is wel heel puberaal. Jouw soort moet misschien eens leren om gewoon te lezen wat iemand schrijft zonder daar zelf dingen bij te verzinnen.
F1fan-1963
Haha, doet me denken aan mijn eigen rijexamen, 21 april 1982. Tijdens het examen gaf ik juist iemand voorrang die het niet had, en toen het examen er bijna opzat vergat ik de richtingaanwijzer aan te zetten toen ik de parkeerplaats opreed bij het examengebouw. En toch.......meteen de eerste keer geslaagd op de verjaardag van mijn vader!
Kenny
@F1fan-1963 dan heb jij ook rijbewijs voor de dubbelas aanhanger erbij? Die heb ik namelijk er niet bij gekregen toen ik geslaagd was op 9 januari 2006
Martin Mortel
Ik heb er zelfs nog Tractor bij staan en geloof me ik heb echt nog nooit op zo'n ding gezeten. ( ik ben op 15 jan 1975 geslaagd)
PS_
@Kenny, in 2000 ook al niet meer
Pieter333
Die mensen kregen de kans niet om over te steken, Max was ze al 100 m voorbij met 300 km/u.
Erik Reiters
Weer een zelf uit de duim gezogen fabel verhaal. Het feit dat ze zeggen dat Max in Nederland op examen ging is al de eerste fabel, hij heeft een Belgisch rijbewijs daarom kon hij ook pas met z'n 18e op examen terwijl in Nederland dat al vanaf 17 kon.
RacingFan
Belgisch rijexamen, daar kan je volgens mij niet voor zakken.
Racinglover
Kom dat dan maar eens op vrijwillige basis doen. Wij leren tenminste dat je voor een rood licht stopt 😜
Dit bericht is aangepast op:
Meint Veldman
Tja... Ik ben de eerste keer zonder een fout gemaakt te hebben gezakt, de instructeur was verbaasd. De tweede keer was ik dus nog zenuwachtiger, want...wat kun je meer doen dan foutloos rijden. Dus terecht gezakt. De derde keer maakte ik direct in het begin al een stevige fout....en ben ik geslaagd. En mijn moeder maakte ondertussen grappen over korte rokjes.. 'T is lang geleden .. ik kan er nu om lachen, maar het is net als bij Verstappen natuurlijk echt een komkommertijd anecdote.
Fedal
Toen ik voor de tweede keer opging, greep de examinator ook in...hij greep het stuur vast en trapte vol op de rem. "Weer gezakt" was toen mijn gedachte. Toen ik op het eindpunt aankwam, feliciteerde hij mij met het behalen van het rijbewijs. Ik had het geluk dat deze beste man met het goede been uit bed was gestapt, dat geef ik ruiterlijk toe. Ik rij nu 40 jaar auto en heb nog nooit een ongeluk gehad waar ik schuld aan had. Dus af en toe gemats worden kan goed uitpakken.
vijfvi
Max is veel sneller in zijn reactievermogen dan welke examinator dan ook, waar hij denkt: dat kan nog net heeft de examinator daar een ander idee over, de openbare weg is wel degelijk wat anders dan een racecircuit maar ik denk dat je dat Max niet hoeft te vertellen, zelf heb ik 2 keer moeten afrijden voor theorie was ik cumloude geslaagd alle vragen goed zo ook met rijden geen enkele ingreep geen fout gemaakt, toch zei de examinator dat ie me niet stuurvast vond, ik vond dat een lullige opmerking maar met zo iemand in discussie gaan is hetzelfde als je hoofd op het hakblok leggen.
Berry1981
@redactie. Hij ging niet 'in Nederland op voor zijn examen' hij reed af in België Beetje fact-checking zou wel op zijn plaats zijn af en toe