Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België GP België

Start race
00 d 20:13:24
1 NOR 1:40.562
2 PIA 1:40.647
3 LEC 1:40.900
Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Lewis Hamilton

Twijfel slaat toe bij Hamilton tijdens dramaseizoen: "Ligt het aan mij, of de auto?"

Lewis Hamilton is de laatste twee jaar een schim van de zevenvoudig kampioen die hij in de jaren daarvoor was. De Brit moet goudeerlijk toegeven dat hij daardoor aan zichzelf is gaan twijfelen. Heeft hij het nog wel?

Hamilton Abu Dhabi
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Alhoewel hij op een knappe derde plek in het kampioenschap eindigde, was het voor Lewis Hamilton een jaar om te vergeten. Geen enkele keer stond hij op de hoogste trede van het ereschavot. Voor het tweede seizoen op rij won hij geen race. Voor het eerst in tijden won zijn team geen race.

Hamilton geeft in gesprek met de BBC eerlijk toe dat hij aan zichzelf ging twijfelen. "Als je lastige seizoenen hebt als deze, dan zijn er altijd momenten waarop je denkt: 'Ben ik het, of is het de auto? Heb ik het nog steeds? Is het verdwenen?' Als je dat ene mist, dat moment dat the magic happens, dat moment dat alles samen komt, dat de vonk tussen jou en je auto overslaat. Dat is buitengewoon en daar ben je naar op zoek."

Volgens de zevenvoudig kampioen maakt hem dat menselijk. "Die twijfel is menselijk. Als iemand ter wereld je vertelt dat hij of zij nooit twijfels heeft, dan zijn ze in ontkenning. We zijn allemaal mensen."

Mercedes luisterde niet naar Hamilton

Al vroeg in het jaar merkte Hamilton dat het wel eens opnieuw de verkeerde kant op zou kunnen gaan voor Mercedes. "De auto voelde dit jaar precies hetzelfde als vorig jaar. Dat was geen fijn gevoel. Ik had in eerste instantie echt goede hoop. In februari, toen we de auto voor het eerst zagen, was ik al wat meer beducht dan een jaar eerder. Toen was ik nog zo van: 'De auto is geweldig, uniek, niemand zal ooit zoiets hebben'", zo doelt hij op het bijzondere sidepod concept.

"En toen kwamen we bij de eerste testdag... Ik was dit jaar dus wat voorzichtiger en toen ik luisterde naar het team dacht ik: 'We zullen wel zien'. En toen kreeg de auto al die problemen. Ik wist dat het een lang jaar ging worden", zucht hij.

Hamilton riep in de media al snel dat Mercedes de verkeerde weg in was geslagen. "Er waren absoluut frustraties, want ik had om bepaalde veranderingen gevraagd, die niet waren gekomen. Niemand wist wat het probleem precies was, niemand wist hoe we het moesten fixen."

Toch zette Hamilton ondanks die frustraties de schouders eronder. "Met alle ervaring die ik het jaar daarvoor had opgedaan, ben ik samen met mijn team gaan graven. We hadden veel betere vergaderingen. Ik wist lang positief te blijven. Ik wist dat het een lang seizoen ging worden, maar we mochten niet opgeven. Ik zei: 'Laten we pushen om het maximale uit de auto te halen, wat dat dan ook mag zijn'."

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull gaan de lat in 2024 nog hoger leggen

Daar is 'ie weer! De nieuwste RN365 F1-podcast met Joris Mosterdijk en Tom Coronel. Deze week blikken we terug op de GP van Abu Dhabi, het bizarre seizoen van Max Verstappen en nog veel meer! Check de podcast hieronder in de audioplayer.

Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in België, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Formule 1 GP Abu Dhabi 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    F1alonso

    Zullen hier wel veel comments komen dat het allemaal aan hamilton ligt maar er is geen coureur ter wereld die met een veel mindere auto kampioen kan worden of overwinningen kan halen. Dat er twijfels komen nadat je ongeveer 10 jaar mee hebt gedaan om te titel is ook niet meer dan logisch.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_mv.png

      Peet33

      Helemaal mee eens, dat het 'n verdomd goede coureur is. Maar op menselijk vlak vindt ik het 'n kwal, hij staat te goed met zichzelf.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_mv.png

        Peet33

        diablophotos, dat is zo, maar als ik zie hoe hij staat te flirten met het publiek in Amerika en Mexico, wordt ik daar een beetje ziek van. Dat geflirt is alleen voor zijn eigen EGO.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Martin Mortel

      Voor een deel heb je gelijk F1alonso, maar je vergeet één ding. Ook in de jaren 2016-2021 haalde Max Verstappen zo af en toe een overwinning binnen met een auto die toen echt wel minder was dan de MB. Ook Russel heeft er eentje binnen gehengeld in Brazilië maar Hamilton dus geenéén. Dan klopt het dat de MB nu dus minder is dan de RB maar dat is dan niet het hele verhaal.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        F1alonso

        Snap wat je bedoeld maar dan maak je dus de aanname dat het gat tussen merc en rb nu net zo groot is als in 16-21 en dat betwijfel ik ten zeerste. Niet zozeer op de korte runs maar naar mijn idee is het gat op de long runs nu veel groter dan toen op alle circuits met name door bandenverbruik

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        Martin Mortel

        @Ijsje Ik snap niet wat dit met het onderwerp heeft te maken. We hebben het hier over Hamilton die in 2 jaar tijd geen enkele overwinning kon pakken en over de vraag hoe dat nu zo komt.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

        MdGL

        @F1alonso de Mercedes van bijvoorbeeld 2014 was zoveel dominanter dan de RB19. Mercedes liet die motor op een soort van “idle” stand draaien om maar geen gedoe te krijgen. En nog waren ze 1.5 seconde per ronde sneller. Moet je nagaan wat er was gebeurd als ze de motor vol open hadden gezet. Dit heeft jaren geduurd.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

      MdGL

      Schumacher heeft in ‘96 3 overwinningen gehaald, in een veel mindere auto. Verstappen heeft in de Red Bull toen ze nog achter Ferrari en Mercedes stonden, overwinningen behaald. Hamilton zelf heeft ook overwinningen behaald in niet altijd de beste auto. En zo zijn er tal van voorbeelden.

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    Jos Seegers

    Hamilton draait al sinds 2007 mee en werd toen nipt geen wereldkampioen in dat jaar. Hij begint in 2024 aan zijn 18e seizoen en is zeker één van de grootste coureurs van de afgelopen 72 jaar F1. Wanneer Mercedes hem een auto geeft die zeg maar gelijk is aan de RB17 toen ten opzichte van de W11 kan hij weer meedoen om de titel vermoed ik.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_gz.png

      Will

      Ik denk met gelijk auto's weinig coureurs van Max kunnen winnen. Leclerc vind ik minimaal gelijk aan Lewis. Lewis is nog steeds goed maar ik denk dat hij heden alleen kan winnen als Mercedes weer een groot voordeel heeft met de motor. Qua aerodynamica is Red Bull altijd de beste geweest, ook in de Mercedes tijdperk zag je bij GP's waar motorvermogen niet veel speelde, RB altijd top was. De combo Max en RB is lastig te verslaan. Tot 2026 zullen ze het sowieso lastig krijgen. En na 2026 hebben Russel, Lando en Piastri ook een blok meer ervaring. Dan wordt het alleen lastiger voor Lewis.

      Dit bericht is aangepast op:

  3. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Jan van Dijk

    Hij heeft iig een slappe ongemotiveerde uitstraling, dat zou ook zomaar op het hele team over kunnen slaan. Stoppen is de beste optie, die 8ste gaat er echt niet meer komen en dan kun je beter plaats maken voor een nieuw jong talent.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

        MdGL

        Maar is dat dan omdat Hamilton zo goed is of de rest het nog meer heeft laten liggen? 😏. Overigens meer objectief bekeken, Hamilton straalt geen zelfvertrouwen uit, eerder een teneergeslagen indruk. De “highs and the lows” volgen elkaar in rap tempo op. Je zou bijna zeggen dat het iets manisch is. Persoonlijk denk ik dat de chemie tussen Mercedes en Hamilton minder wordt. Het “wow” effect van Hamilton is weggeëbd, zeker wanneer hij en Toto negatief spreken over het team. Een team dat ondanks de mindere prestaties keihard werkt. Misschien nog wel meer dan eerder in de hoogtij dagen. Als je dan blijft trappen, raken mensen gedemotiveerd en haken af. Als daar een jongeling in zou stappen die hem het vuur echt aan de schenen legt, zul je zien dat Hamilton op “plan b” terechtkomt. Om maar in Ferrari taal te spreken. Direct een bruggetje, denk dat het voor Hamilton juist goed was geweest om naar Ferrari te gaan (mocht die kans er zijn geweest). Ander spijs doet verteren zeggen ze weleens.

  4. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    Inflatable

    Het ligt aan beide.. De auto is natuurlijk niet meer de beste, maar Lewis is ook wel een onzeker karakter.. Het enige wat hij kan en moet doen is altijd 100% zijn best doen en zijn teamgenoot verslaan.. Daaraan schort het nog wel eens bij hem als duidelijk is dat hij niet kan winnen, en de twijfels die hij heeft over zichzelf zal je bij b.v. een Alonso of Verstappen ook niet zo snel zien.. Het feit dat Toto hem vaak mentaal moet opbeuren met radioberichten is ook veelzeggend.. Het worden nog zware jaren voor Lewis, want ik denk niet dat Mercedes het gat gaat dichten voor 2026..

  5. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Ad Raaijmakers

    Aan hem. Alle keren dat hij kampioen is geworden heeft een ander gewerkt aan het ontwikkelen van de wagen. Nu moet hij het zelf doen en gaat het mis. Kan ook niet anders want hij was nog te beroerd om toendertijd de gebruiksaanwijzing van het stuur te lezen. En ja ik mag die man niet.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      FW

      Das het verschil...Hamilton kan geen auto "lezen" dat moet mb voor hem doen...en die lezen op dit moment niet zo goed

  6. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    JWij

    Tuurlijk ligt het aan Hamilton, kijk naar zijn teamgenoot welke het vaak beter doet maar meer pech heeft! het blijft een jankerd!

x
Live Reacties na McLaren-dominantie en P4 Verstappen in kwalificatie GP België 2025