Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Alpine F1 Team

Alpine trekt de stoute schoenen aan en bouwt compleet andere F1-bolide

Het komende jaar gaat Alpine het over een andere boeg gooien, in de hoop weer (meer) succes te kunnen vinden. Ondanks twee podiumplaatsen in 2023, was het eigenlijk een jaar om snel te vergeten.

Gasly Abu Dhabi
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De klad zat er afgelopen seizoen in bij Alpine. Van een vierde plek in 2022, zakte de Franse formatie een jaar later naar de teleurstellende zesde positie in het klassement. De Alpine A523 belandde op een dood spoor en dus wil men in 2024 een nieuwe weg inslaan. Technisch directeur Matt Harman kondigt grote wijzigingen aan.

"Vorig jaar werden we op aerodynamisch vlak door andere bolides voorbijgestreefd", vertelt hij in gesprek met onder meer RacingNews365. "Aan het begin van het jaar liepen we wat in op de concurrentie, maar andere teams zetten nog grotere stappen dan wij. Zij wisten meer downforce te vinden, terwijl ons dat niet lukte. Dat kwam ook deels door een gebrek aan begrip van onze auto en de manier waarop we hem afstelden."

Experimenten

Gedurende het 2023-seizoen gebruikte Alpine de Grands Prix-weekenden zo nu en dan als een proeftuin en experimenteerde het team met zijn bolide. "Tot aan het vierde raceweekend hadden we de auto nog niet onder controle. Dat kwam omdat het werkvenster van de auto zo nauw was. Dan moet je compromissen sluiten, dat is lastig."

Om dat in 2024 te voorkomen, trekt Alpine de stoute schoenen aan en komt het met een gloednieuwe wagen. "Voor het komende seizoen moeten we weer terrein winnen en daarom is de auto van top tot teen helemaal nieuw. Dat ga je bij andere teams ook zien, want de auto moet een paar jaar meegaan terwijl wij naar de toekomst kijken", zo wijst hij naar de nieuwe reglementen in 2026.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

			© Alpine
	© Alpine

Grootse plannen

Alpine wil in 2026 namelijk grote stappen zetten en is achter de schermen hard bezig. Door regelwijzigingen komt er een mooie pot met geld vrij, zo'n 13 miljoen euro, om in te investeren in de verschillende faciliteiten.

"Onze focus ligt ook op de toekomst en de 2026-reglementen. We hebben wat grootse ideeën voor 2026 en hebben grote programma's opgezet in zowel de motorfabriek als de F1-fabriek om de mogelijkheden en functies te verbeteren. Daar gaan we in 2026 en ook al eerder de vruchten van plukken."

"De focus ligt daarbij op de simulatiemiddelen. De nieuwe simulator wordt de komende jaren gebouwd en daaromheen vinden er andere ontwikkelingen plaats. Ik kijk daar enorm naar uit. Het moet zorgen voor meer vertrouwen bij de coureurs in de sim, wat voor 2026 erg belangrijk zal worden."

Maar eerst komen nog de seizoenen 2024 en 2025. Het zal beter moeten, benadrukt Harman. "We weten dat we vorig jaar niet hebben gepresteerd zoals we wilden. Onze ontwikkeling stokte en dat realiseren we ons. Als je dat punt bereikt, dan is het beter om de focus te verleggen naar de volgende auto. Dat hebben we relatief vroeg gedaan, nog eerder dan normaal."

Wint Verstappen of een andere favoriet in Las Vegas? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer je inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50x je inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
McLaren Norris verklaart kwalificatieresultaat met cynische sneer naar Red Bull