Een van 's werelds grootste autofabrikanten gaat terugkeren in de Formule 1. In 2009 zei Toyota de Formule 1 vaarwel, maar vijftien jaar later gaat de Japanse gigant een comeback maken. Toyota wordt per direct de partner van Haas F1, zo heeft het Amerikaanse team bevestigd. RacingNews365 kon dat eerder dit jaar al melden.
Toyota zal komend jaar een belangrijke rol krijgen bij Haas. De Japanse fabrikant gaat actief meehelpen aan de bouw van het chassis van de 2026-auto van Haas. Dit gaat men doen door onder meer gebruik te maken van de moderne windtunnel van Toyota in Keulen. RacingNews365 ging hier een half jaar geleden nog op bezoek. De fabriek waaruit Toyota tussen 2002 en 2009 opereerde is nog volledig intact, operationeel én beschikt over de modernste technieken. Voor Haas is dit een unieke gelegenheid om haar F1-ambities kracht bij te zetten.
Voorlopig spreekt men bij Haas nog niet over een mogelijke Toyota-krachtbron. Toen Toyota tussen 2002 en 2009 deelnam aan de Formule 1, deed dat het wel met een eigen motor. Voorlopig blijft Haas 'gewoon' rijden met een Ferrari-motor. Toyota wordt wel de tweede Japanse fabrikant die terugkeert in de Formule 1, want ook Honda maakt over een ruim jaar haar rentree in de sport. Honda doet dat als motorleverancier van Aston Martin.
Tomoya Takahashi, de president van Toyota GAZOO Racing, is erg blij. "We zijn verheugd om aan te kondigen dat Haas en Toyota GAZOO Racing een basisovereenkomst hebben gesloten voor een technische samenwerking, zoals de ontwikkeling van de Haas-auto. We willen graag onze dank uitspreken aan Gene Haas, Ayao Komatsu, Stefano Domenicali, Fred Vasseur en al onze bestaande partners voor hun uitzonderlijke begrip in deze samenwerking. Door samen met het Haas deel te nemen aan de top van de autosport, willen we coureurs, engineers en monteurs opleiden terwijl we de capaciteiten van het MoneyGram Haas F1 Team en Toyota GAZOO Racing versterken. Bovendien willen we een bijdrage leveren aan de autosport en de auto-industrie.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Rubbererobbie
Wist niet dat Honda ook haar rentree maakt in de F1. Dacht dat ze al jaren motoren leverden voor Red Bull Racing....
Edwin_B.
Lijkt mij ook. De motor heet dit jaar officieel: Honda RBPTH002.
RoyStroot
Ja en nee. In 2021 besloot Honda te stoppen als motorleverancier, waarna Red Bull de motor over heeft genomen. Sindsdien is er ook een engine freeze in de F1, waardoor de motor feitelijk hetzelfde blijft. Dus je kunt inderdaad stellen dat de huidige Red Bull-motor een Honda is, maar Honda werkt hier zelf niet meer aan. De 'Honda-motoren' worden onderhouden door Red Bull en niet langer in Japan door Honda. Wel maken ze momenteel een motor voor 2026 voor Aston Martin. Daarom spreken wij van een rentree, want in 2026 wordt Honda weer actief.
Edwin_B.
Klopt helemaal wat je schrijft. Echter heet de motor officieel: Honda RBPTH002. Althans volgens Red Bull zelf dan. Ik had zelf een naam als TAG Heuer RBPT verwacht. Of iets met Oracle. Maar de naam Honda wordt in de officiële stukken genoemd. Zodoende. Op hun eigen site schrijven ze alsvolgt: "Bulls’ Guide To: Power Units Everything you need to know about our Honda Power Unit."
Dit bericht is aangepast op:
Rubbererobbie
die engine freeze is ook beperkt, Feitelijk mag de motor niet doorontwikkeld worden, Maar als men "zwakke" plekken in de motor kent, mogen deze weer wel verbeterd worden.
Edwin_B.
Tja, Toyota. Dat spendeerde serieus grof geld. Grof als in miljarden. Behaalde resultaten 0,0 weinig tot niks. Geen overwinningen. Ik geloof drie podiums over de jaren. Ook met al het geld van de wereld is nog niet alles te koop.