Hoe dat afliep? We sommen het voor je op.
Welke onderzoeken liepen er?
Voor vier verschillende soorten vergrijpen moesten zich coureurs of teams melden. Hieronder een overzicht.
Het blokkeren van andere coureurs in de pitstraat
- Verstappen, Russell, Alonso
Negeren van gele vlaggen
- Sargeant, Hamilton
Het niet respecteren van de maximale rondetijd
- Russell, Norris, Zhou
Het laten staan van materiaal in de pitstraat
- Williams
Blokkeren van andere coureurs in de pitstraat
Max Verstappen, George Russell en Fernando Alonso moesten zich verantwoorden vanwege het zogenaamd blokkeren van hun collega's in de pitstraat. Deze incidenten vonden allemaal plaats in de slotfase van Q1. Met nog 20 coureurs in de running voor pole, was het druk toen iedereen op ongeveer hetzelfde moment het asfalt op ging om zich op te maken voor de laatste snelle ronde van het eerste deel van de kwalificatie.
Om een gat te creëren naar de coureurs voor hen, kwamen Verstappen, Russell en Alonso allemaal tergend langzaam de pitstraat uit. De FIA vond dat niet leuk en verwees de driedubbele zaak naar de stewards.
Het oordeel van de stewards: Verstappen, Russell en Alonso reden zo traag, omdat zij zich aan een maximale rondetijd moesten houden. Daarom reden ze langzaam bij het uitkomen van de pitstraat. De stewards laten in hun oordeel weten dat ze liever zien dat coureurs langzaam rijden bij het uitkomen van de pitstraat dan als ze daadwerkelijk op het circuit zijn. Omdat Verstappen en collega's goede bedoelingen hadden en de veiligheid hun prioriteit was, zijn ze niet bestraft.
Check hieronder het moment van Verstappen. Het artikel gaat daarna verder.
Negeren van gele vlaggen
Een tweetal coureurs, Lewis Hamilton en Logan Sargeant, hield zich, eveneens in de slotfase van Q1, mogelijk niet aan de regels. Het waren de laatste momenten van het eerste deel van de kwalificatie, iedereen zocht naar verbetering en een plekje in Q2.
Zo ook Alonso, die een groot moment kende in bocht drie, spinde en net naast de kerbstones stil kwam te staan. Gele vlaggen werden gezwaaid: de andere coureurs die langs de plek des onheils reden moesten gas terug nemen, want er dreigde gevaar.
Hamilton en Sargeant deden dat dus mogelijk niet (genoeg). Een tripje naar de stewards volgde. In het geval van de Mercedes-coureur was het voor het niet gas terug nemen, voor Sargeant ook, maar in het proces haalde hij tevens een concurrent in. Daarom zijn de vergrijpen niet (helemaal) hetzelfde en zou er uiteindelijk ook een ander oordeel komen in beide zaken.
Het oordeel van de stewards: Hamilton negeerde geen gele vlaggen, want hij kreeg volgens de stewards groene lichten te zien op de panelen langs de baan. Sargeant haalde daarentegen Tsunoda in en werd heel zwaar bestraft. Op papier dan, want hij kreeg tien plekken straf. Aangezien hij al laatste was in de kwalificatie, heeft het in de praktijk weinig tot geen gevolgen.
Check hieronder de momenten van Hamilton en Sargeant die worden onderzocht. Het artikel gaat daarna verder.
Het niet respecteren van de maximale rondetijd
De afgelopen races stelt de wedstrijdleider elke Grand Prix een maximale rondetijd vast. 'Een maximale rondetijd?', horen we je zeggen en denken? Inderdaad. Een coureur mag niet te langzaam rondrijden tijdens bijvoorbeeld het koelen van de banden in de ronde voordat hij aan gaat zetten. Om dat te voorkomen mogen de coureurs in Mexico bijvoorbeeld maximaal een tijd van 1 minuut en 36 seconden noteren tussen de twee safety car-lijnen.
George Russell, Lando Norris en Guanyu Zhou zijn echter over die maximale tijd heengegaan tijdens de kwalificatie. Dat gebeurde allemaal in Q1, toen het zo verschrikkelijk druk was op de baan. De afgelopen races moeten er zich elke keer opnieuw coureurs melden voor dit vergrijp, maar tot op heden werd er geen straf voor uitgedeeld.
Het oordeel van de stewards: ook dit keer werd er niemand bestraft, omdat alle verdachte coureurs volgens de stewards netjes aan de kant en van het gas gingen om collega coureurs zodoende niet in de weg te zitten. Daarom zaten zij boven de maximale tijd en die reden is voor de stewards meer dan goed genoeg om geen straffen uit te delen.
Het laten staan van materiaal in de pitstraat
Wederom het einde van Q1! Yuki Tsunoda rijdt zijn AlphTauri-pitbox uit, maar in het proces rijdt hij een krik omver van de pitbox rechts naast hem.
Het was een krik van het Williams-team. Er was geen schade en er raakte ook niemand gewond, maar toch stuurde de FIA de zaak even door naar de stewards. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat er materiaal blijft rondslingeren in de pitstraat en al helemaal niet in de mogelijke baan van een F1-bolide. Een boete leek dan ook aannemelijk.
Het oordeel van de stewards: Williams heeft inderdaad een boete gekregen, van 20.000 euro, waarvan 10.000 euro voorwaardelijk. Als het team binnen twaalf maanden nog eens over de schreef gaat, zullen ze die andere 10.000 euro ook neer moeten leggen. De stewards namen het het team uit Grove kwalijk dat ze een krik onbemand hadden achtergelaten.
Check hieronder het moment van Tsunoda en de Williams-krik (achteraan de video).
Bonus: Guanyu Zhou kreeg in alle heisa ook nog een boete. Hij moet 500 euro neerleggen omdat hij 4.1 kilometer te hard reed in de pitstraat.
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Mexico 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!