Max Verstappen heeft er samen met Red Bull de eerste simulaties op zitten met betrekking tot de nieuwe F1-motoren voor 2026. Het vermogen wordt voor 50% gegenereerd door een klassieke verbrandingsmotor en voor 50% door elektrische componenten. Met die configuratie loont het om op de lange rechte stukken vol gas terug te schakelen om de batterijen op te laden. Dat is althans de conclusie die Red Bull trok. 'En dat kan niet de bedoeling zijn', zo oordeelde Verstappen, die vond dat alles 'nodeloos' gecompliceerd werd. Echter. Technisch F1-opstuk Pat Symonds heeft gereageerd op de zorgen van zowel Verstappen als enkele anderen. Volgens hem zijn die simulaties gebaseerd op achterhaalde data. "De teams hebben al een flink budget besteed aan de aankoop van alarmbellen", zo grapt hij tegenover Autosport , onder andere doelend op de commentaren van Verstappen: "Waar hij nu in de simulator mee heeft gereden is iets anders dan het eindproduct (in 2026, red.). Dat weet ik zeker, want wij lopen natuurlijk maanden voor op hen."
De teams werken momenteel met een raamwerk dat in het moment eigenlijk steeds achterhaald is, omdat dat raamwerk aan veranderingen onderhevig is: "We hebben op enig moment enkele reglementen op moeten stellen, met daarin in ieder geval alvast enkele waarden voor wat betreft de elektrische energie." "Maar die waarden waren nog niet heel volledig of juist. We wisten dat dat niet de uiteindelijke waarden zouden zijn en dat daar nog werk in zat. En wat we in negen maanden sinds het vrijgeven van die regels al hebben bereikt, is niets minder dan een transformatie." Symonds legt uit dat de zorgen van Verstappen over het bereiken van topsnelheden ergens halverwege de rechte stukken, niet meer gegrond zijn: "Dat is (met de nieuwe waarden, red.) allang niet meer zo."
Meest gelezen