Het stond er toch echt: Lewis Hamilton was één van vijf afvallers van Q1 in de kwalificatie voor de Grand Prix van Saoedi-Arabië. Hij werd niet in de weg gereden, zijn runs waren niet ongelukkig getimed, nee, de performance was er gewoon niet. Mercedes blikt bij monde van Trackside Engineering Director Andrew Shovlin terug op het raceweekend en geeft antwoord op de vraag hoe het zo mis kon gaan voor de zevenvoudig wereldkampioen. "Daar liggen een paar redenen aan ten grondslag", zo begint in hij de debrief van het team. "Maar waar het in de basis op neerkomt is dat we de auto nog niet zo goed kennen als aan het einde van een seizoen. We hebben er nog maar twee races mee gereden. We zijn met Lewis voortdurend op zoek naar setupmogelijkheden om zo performance te vinden en in de nacht van vrijdag op zaterdag vonden we een goede setup. Die setup probeerden we uit in de derde vrije training (en die stemde Hamilton tevreden, red.)."
Mercedes schoot te ver door met setup Hamilton
Echter, Mercedes wilde daar op voortborduren: "En daarom gingen nog een stuk verder met het oog op de kwalificatie, maar uiteindelijk zijn we daar in doorgeschoten. Vanaf de eerste meters worstelde hij met een gebrek aan grip aan de achterzijde van de auto. Nu is Djedda een circuit waar je veel zelfvertrouwen nodig hebt, aangezien het een snelle baan is en de muren zeer dichtbij staan. Maar als je aan de achterzijde niet de gewenste grip hebt, is dat vertrouwen ver te zoeken." Shovlin weet uit de hele kwestie nog iets positiefs te halen als hij stelt dat het in ieder geval een leerzame ervaring was: "Uiteindelijk zijn we te ver gegaan, maar daar leren we van" vervolgt Shovlin, wiens conclusie even simpel als logisch is: "Ons grote probleem is dat de auto momenteel gewoon niet snel genoeg is, en dat betekent dat als we onze zaken niet perfect voor elkaar hebben we het risico lopen in zulke sessies kopje onder te gaan. We moeten de auto dus zo snel mogelijk sneller zien te maken."
Meest gelezen