Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein GP Bahrein

Start race
03 d 16:43:16
Kwali. Kwalificatie
Race Race
Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Ferrari

Radicale veranderingen eerste Ferrari Hamilton blootgelegd

Het was teambaas Fred Vasseur die afgelopen december tijdens de jaarlijkse kerstlunch met de media aankondigde dat de nieuwe SF-25 voor 99% anders zou zijn diens voorganger. Hoewel op visueel vlak dat percentage misschien niet volledig zichtbaar is, trekt de voorkant voldoende aandacht om te begrijpen dat het wellicht om een wat minder zichtbare revolutie gaat, maar alsnog om een revolutie.

Dat deze auto meer is dan een directe doorontwikkeling van de auto van 2024, wordt duidelijk als we opmerken dat de nieuwe auto aan de voorkant gebruik maakt van een pull rod wielophanging in plaats van de push rod ophanging van vorig jaar. Daarmee wordt het concept radicaal omgegooid en dat in het laatste jaar van deze technische reglementen.

De engineers, onder leiding van Technical Director Loic Serra, zijn dus heel zeker van het effect van deze aanpassingen. Niet alleen moet het de dynamische grip ten goede komen, het moet er ook voor zorgen dat de luchtstroom richting de sidepods beter gemanaged wordt. Het is een aanpassing die Ferrari al lang in de koker had zitten, feitelijk zelfs al begin vorig jaar toen duidelijk werd wat de bijeffecten van ground effect auto's zijn, namelijk dat onderstuur en porpoising bij een lage rijhoogte altijd op de loer liggen. En die lage rijhoogte is nodig om het maximale uit het aerodynamische concept te halen.

Toen heeft men geoordeeld dat het eerst zaak was om die facetten onder controle te krijgen, alvorens men een volgende complicerende factor toevoegt, een stap die nu dus wel wordt gezet.

Kleine revoluties

Op het eerste oog lijkt er aan het centrale deel van de auto weinig te zijn veranderd voor wat betreft de vormgeving en de sidepods. Onder het bodywork gaan juist hier kleine revoluties schuil voor wat betreft het (compact) verpakken van alle interne onderdelen als ook de water- en vloeistofleidingen. De inlaten van de sidepods zijn nu anders afgesteld om minder last te hebben van de vuile lucht van de voorwielen. 

Tegelijkertijd zien we dat het gebied rond de achteras compacter is vormgegeven, iets waar men in is geslaagd door een kortere versnellingsbak te implementeren en de wielbasis zo kort mogelijk te houden binnen de gegeven reglementen.

De onderkant van de auto is echter het meest beïnvloed door de nieuw vormgegeven voorwielophanging. Het volume van de diverse Venturi-kanalen is flink op de schop gegaan, met ten minste twee doelen: het enerzijds creëren van optimale downforcelevels voor een goed uitgebalanceerde auto en anderzijds het reguleren van de druk onder de auto om zo de risico's op porpoising tot een minimum te beperken.

Samengevat: het lijkt erop dat elke factor die als beperkend werd gezien op de auto van 2024 is geëvalueerd en onder handen is genomen zonder de sterke punten van de vorige auto daar direct mee te beïnvloeden.

Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Ontvang €50!

Praat mee!

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Ikke19

      Valt mij vooral op dat er dit jaar maar 1 coureur voor Ferrari lijkt te rijden. Vraag mij af waar Leclerc dit jaar rijdt

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

        Harold9999

        Zeker apart. Ik denk dat Leclerc hem helemaal om de oren gaat rijden.

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_ls.png

    Motorhead

    Giswerk... geen van de getoonde auto's was het 2025 model. We gaan het pas zien vanaf de 1e wedstrijd. Ook in de komende testsessies zal niet de volledige auto te zien zijn. Daarbij zal er ten opzichte van vorig jaar weinig veranderen, de regels zijn hetzelfde, en iedereen richt zijn innovaties op de 2026 auto.

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    Frnks

    Ik ben benieuwd, niet alle veranderingen zijn verbeteringen. We zullen het zien. Maar dat het een spannend seizoen wordt staat buiten kijf!!

  3. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

    MJVerstappen70

    RN365, elke keer wordt er weer geschreven over de Ferrari van Hamilton. Het is ten eerste de Ferrari van Leclerc, hij rijdt dit jaar al voor het ZEVENDE seizoen voor Ferrari.

x
GP Bahrein Verstappen mist vrije training, Red Bull bevestigt vervanger