Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
9e
15.0

Haas F1

Schumacher & Magnussen
Nationaliteit usa Amerikaans
Thuisbasis Kannapolis, Verenigde Staten
Actief sinds 2016
Teambaas Guenther Steiner

F1-seizoen 2022

Positie WK 9
WK-punten 15.0
Podiumplaatsen 0
Polepositions 0

F1-historie

Wereldtitels 0
WK-punten 215
Podiumplaatsen 0
Polepositions 0

2021 is een weggegooid jaar geweest voor Haas. Mick Schumacher en Nikita Mazepin reden in de slechtste bolide van de grid, maar alle focus werd alvast gelegd op het seizoen van 2022. Gaat Schumacher, met nieuwe teamgenoot Kevin Magnussen aan zijn zijde, in 2022 wel kunnen schitteren?

Biografie Haas F1

Gene Haas heeft Haas F1 opgericht tijdens het begin van het turbo-hybride tijdperk van de F1. Oorspronkelijk zou Haas in 2015 debuteren in de top van de autosport, maar dit werd uitgesteld tot de start van het Formule 1-seizoen 2016.

Guenther Steiner is de teambaas van Haas sinds de start van het team in 2016 en staat bekend om zijn charismatische, no-nonsense persoonlijkheid. Steiner was een ster tijdens de Drive To Survive-serie van Netflix, waarin hij door zijn woede en vloeken de aandacht trok van veel F1-fans.

Het hoofdkantoor van het team bevindt zich in Kannapolis, North Carolina, Verenigde Staten, naast het zusterteam en NASCAR-deelnemer Stewart-Haas Racing, hoewel de twee teams afzonderlijke entiteiten zijn. Haas heeft ook een basis in Banbury, VK, met als doel auto's tussen races te laten draaien tijdens het Europese deel van de kalender, terwijl hun krachtbronnen worden geleverd door Ferrari in Italië.

Een indrukwekkende start voor Haas

Haas werd de eerste Amerikaanse constructeur die deelnam aan de F1 sinds de niet-verwante Haas Lola-renstal, welke in de seizoenen 1985 en 1986 racete. Bij de Australische GP van 2016 zag debuteerde Haas op briljante wijze.

Romain Grosjean begon als negentiende in Albert Park, maar klom op in de rangorde en profiteerde van een rode vlag om vervolgens als zesde te eindigen. Het geweldige resultaat van Grosjean betekende dat Haas het eerste Amerikaanse team was die punten scoorde tijdens hun eerste Grand Prix, en het was de eerste keer dat een nieuwe constructeur punten scoorde bij hun debuut sinds Toyota dit deed in 2002.

Een ander opmerkelijk resultaat volgde tijdens de GP van Bahrein 2016, toen Grosjean als vijfde eindigde op het Bahrain International Circuit. Het was Haas' beste resultaat dat jaar en Grosjean scoorde alle 29 punten van het team terwijl Esteban Gutierrez het moeilijk had. Toch was het het beste debuut voor een nieuw F1-team in deze eeuw.

Een lang partnerschap bij Haas

Haas eindigde als achtste in het kampioenschap van 2016 en herhaalde deze prestatie met Grosjean en voormalig McLaren- en Renault-coureur Kevin Magnussen, die zich bij het team voegde voor het Formule 1-seizoen 2017.

Haas begon hun 2017-seizoen goed en liet een hoog tempo zien, wat werd benadrukt met hun eerste dubbele puntenfinish tijdens de Grand Prix van Monaco. Het Amerikaanse team scoorde 47 punten, maar er zouden er nog meer volgen.

Het beste seizoen van Haas

In het Formule 1-seizoen van 2018 stond Haas vaak vooraan op het middenveld, alleen achter Mercedes, Ferrari en Red Bull. Het was bijna een ongelooflijk begin van het seizoen tijdens de Australische GP van 2018.

Haas pakte de derde startrij doordat de coureurs zich als vijfde en zesde kwalificeerden, terwijl de race even opmerkelijk was toen Grosjean en Magnussen vierde en vijfde reden. Het ging echter allemaal mis bij de pitstops toen beide coureurs een van hun banden niet goed hadden gemonteerd, wat resulteerde in een dubbele DNF.

Tijdens de Oostenrijkse GP van 2018 verzilverde Haas zichzelf van punten door vierde en vijfde te worden op de Red Bull Ring, hun beste resultaat in de F1 tot nu toe. Tijdens de GP van Singapore in 2018 noteerde Magnussen de allereerste snelste ronde voor de Amerikaanse renstal.

Een brandstofovertreding en een illegale vloer leidden tot diskwalificaties in respectievelijk de Amerikaanse GP en de Italiaanse GP, wat hun kansen om Renault te verslaan in het constructeurskampioenschap belemmerde. Desalniettemin eindigde het team het seizoen als vijfde, wat hun beste F1-seizoen tot nu toe blijft.

Zwarte bladzijdes voor Haas en het probleem met Rich Energy

Haas beleefde een hoogtepunt, maar doorstond een zwaar seizoen in 2019, omdat ze het hele jaar door worstelden om het optimale werkvenster voor banden te vinden. Australië ging opnieuw goed voor het team, want Magnussen eindigde als zesde. Dat zou Haas' beste resultaat zijn.

In Oostenrijk zat Magnussen er bovenop met een uitstekende vijfde plaats in de kwalificatie. Hij viel echter terug naar achteren in de Oostenrijkse GP om als negentiende te finishen, wat de problemen van Haas met het Pirelli-rubber onderstreepte.

Naast het circuit was er een heel ander groot dramaverhaal voor Haas, aangezien hun titelsponsor Rich Energy chaos veroorzaakte. In de aanloop naar de Britse Grand Prix van 2019 kondigde het Twitter-account van Rich Energy aan dat de sponsorovereenkomst was beëindigd vanwege slechte prestaties. Dit werd ontkend door de aandeelhouders van Haas en Rich Energy.

Bij die race kwamen Grosjean en Magnussen in de eerste ronde met elkaar in botsing, waardoor beide coureurs tot woede van teambaas Steiner uitvielen. Rich Energy kreeg in 2019 te maken met meerdere juridische problemen en kondigde de beëindiging van hun deal met het Haas F1-team aan met onmiddellijke ingang na de Italiaanse GP.

Haas eindigde het seizoen op de negende plaats in het constructeurskampioenschap met 28 punten, het slechtste resultaat van het team sinds de oprichting in 2016.

Wederom een slecht seizoen

Ondanks het slechte seizoen van 2019, behield Haas hun coureursopstelling van Grosjean en Magnussen voor een vierde opeenvolgende F1-campagne. Het werd er echter niet beter op.

Een bandengok tijdens de Hongaarse GP van 2020 hielp Magnussen naar de tiende plaats, wat zijn beste resultaat van het jaar was. Grosjean eindigde als negende in de Emilia Romagna GP in Imola, wat Haas' tweede en enige andere punt was in een vreselijk seizoen.

Maar de resultaten deden er niet toe tijdens de GP van Bahrein, aangezien Grosjean een angstaanjagend ongeval meemaakte. De Fransman knalde bij bocht 3 hard door de vangrails, waarna zijn Haas-bolide in tweeën brak en in brand vloog. Nadat hij 28 seconden vast zat in de vlammenzee kon Grosjean wonderbaarlijk genoeg ontstnappen en hield hij 'slechts' zware brandwonden aan zijn handen over aan het incident.

Grosjean racete nooit meer in de F1 en werd voor de laatste twee races vervangen door Pietro Fittipaldi. Opmerkelijk genoeg herstelde Grosjean zich en begon in 2021 met racen in de IndyCar.

Een nieuw coureursduo voor Haas

Magnussen en Grosjean verlieten Haas en vertrokken eind 2020 ook uit de F1. Voor Haas kozen ze voor een gewaagd rookie-coureurspaar in de vorm van Mick Schumacher en Nikita Mazepin. Laatstgenoemde coureur kreeg het zitje bij de Amerikaanse renstal via zijn vader. De Rus injecteerde miljoenen in de renstal, waardoor zijn bedrijf Uralkali overal terug was te zien binnen het team. Ook werden de kleuren van de outfits, bolides en de pitbox aangepast naar Russische kleuren, al blijft het team op papier een Amerikaanse renstal.

Al voor het nieuwe seizoen gaf Haas toe dat ze 2021 als overgangsjaar gebruikten en volledig gefocust waren op 2022 wanneer nieuwe technische reglementen worden geïntroduceerd in de F1. Bij de meeste races kwalificeerden Schumacher en Mazepin zich achterin het veld, waar ze eveneens steevast eindigen in de race.

In 2022 moeten de twee heren, nu geen rookies meer, naar verwachting fors gaan verbeteren. Doordat ze het hele seizoen van 2021 hebben weggegooid, is er volle focus gelegd op de 2022-bolide van de Amerikaanse renstal. Mazepin kreeg echter de kans niet om zich te laten gelden, want voor het 2022-seizoen werd hij op straat gezet door Haas, dat ook de Russische geldschieters aan de kant schoof toen Rusland binnenviel in Oekraïne. In zijn plaats keerde Kevin Magnussen verrassenderwijs weer terug in de koningsklasse van de autosport.

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Analyse Flinke tijdwinst voor Verstappen dankzij Red Bull-upgrade