Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein GP Bahrein

Start race
03 d 13:14:59
Kwali. Kwalificatie
Race Race
Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Max Verstappen

F1-steward: "Verstappen gaf FIA de vinger in gevecht met Norris"

Max Verstappen en Lando Norris vlogen elkaar in Austin en Mexico in de haren. Oud-coureur en F1-steward Martin Donnelly vertelt in een interview met RacingNews365 dat Verstappen precies wist wat hij deed.

Max Verstappen en Lando Norris vochten vorige maand een fel robbertje uit tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten in Austin. Verstappen dwong zijn titelrivaal daarbij tot twee keer toe wijd. Beide incidenten bleven onbestraft, maar een week later in Mexico kreeg de Nederlander wel twee tijdstraffen van tien seconden voor het buiten de baan dwingen van de McLaren-coureur.

Voormalig F1-coureur Martin Donnelly benadrukt dat de agressieve stijl van Verstappen simpelweg een toepassing was van de regels. "Het McLaren-team zei: (tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten, red.) 'ja, je zat voor Max, Lando'. Maar Max wist dat hij zijn remmen goed moest gebruiken om snelheid te maken. En zoals hij zei: 'Ik overtreed geen regels, ik lag voor bij de apex'", zegt Donnelly in een exclusief gesprek met RacingNews365.

"Oké, hij hield de auto niet in bedwang bij het uitkomen van de bocht, maar hij dwong Lando wel van de baan. Hij (Verstappen, red.) kende de regels, hij wist wat hij deed en hij gaf de FIA de vinger: 'ik heb hier niets verkeerds gedaan. Ik heb me aan jullie regels gehouden'. Dus daar moet nog eens goed naar gekeken worden, want in de volgende race deed hij het twee keer in Mexico en daar werd wel streng tegen opgetreden."

Naast in de F1 te hebben gewerkt als coureur, was Donnelly ook F1-steward bij verschillende GP's. Een functie die de laatste weken flink onder een vergrootglas ligt. Sommigen suggereren dat de vorming van een permanent stewardteam een oplossing zou kunnen zijn. Donnelly zegt dat consistente beslissingen niet moeten stoppen bij de F1, maar moeten doorsijpelen naar de juniorklassen.

"Het is allemaal goed en wel om dit in de F1 te doen, maar in de Formule 2, Formule 3 en Formule 4 kijken de jonge jongens hiernaar. Ze moeten deze regels consistent doorvoeren in de juniorklassen, niet alleen in de F1. In alle FIA-series wordt gezegd dat je geen auto van de baan mag duwen, wat bij de junioren vaak gebeurt."

Ook interessant:

Na drie races op rij is de Formule 1-wereld weer even op adem aan het komen. Maar dat betekent niet dat er geen nieuws en prangende zaken zijn om het over te hebben! Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken de ideale teamgenoot van Max Verstappen in 2025 en welke eigenschap van Verstappen zelfs Lewis Hamilton niet heeft. Dat en nog veel meer in een gloednieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast!

Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Ontvang €50!

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    explosives41

    Als je ergens het uiterste uit wilt halen, in welke situatie dan ook, dan moet je wel dingen doen die op het randje zijn. En dat doen winnaars en wie dat net niet kunnen zijn de zeikers. Zo gaat dat in het leven.

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    geert-van-der-heide#17834

    Bestraft worden door de regels 'te goed' kennen. Moet echt niet gekker worden.

  3. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Autodrop

    In Austin zat Max voor op de apex, liet inderdaad zijn remmen los. Daardoor haalde Norris in (na de bocht) buiten de baan. Max kreeg 5 seconden voor het naar buiten laten lopen van zijn auto, Norris 10 voor inhalen buiten de baan. Per saldo : 5 seconden voor Lando. Zoek het FIA document maar op. In Mexico zat Lando vóór Max bij de apex, en tot 2 keer toe duwde hij Lando van de baan. Max wist precies wat hij deed want Lando wachtte daardoor met inhalen en kon daardoor niet meer voor de 1ste plaats gaan. Dat was schade beperking door Max ! Hij is een winnaar !

    Dit bericht is aangepast op:

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Vince Velzen

      Ik denk dat je gelijk hebt. En ik denk dat Donnelly het goed samenvat, zonder anti-max te zijn. Slim toepassen van de regels maar niet zoals ze bedoeld zijn, zoals het overmatig flexen van bodywork wat wel binnen de testeisen blijft.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Fawlty

      Vreemde redenering. In jouw berekening zouden de strafpunten alleen van invloed zijn op Lando en Max. Het zou bijvoorbeeld maar zo kunnen dat Lando een plaats lager was gefinisht met 10 sec straf.

      Dit bericht is aangepast op:

  4. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    willem H

    Volgens mij was er in Austin ook nog de optie dat ook Norris daar te hard ging om binnen de baan te blijven. Als dat zo is, kun je dan stellen dat Max hem de baan afduwde? Ik bedoel niet perse dat het zo was, ik zie het slechts als een optie, maar ik zie nergens een verklaring die die optie uitsluit. Norris kon natuurlijk ook niet laten zien of hij de bocht kon halen, omdat Max daar zat, dus dat maakt het wel lastiger om aan te tonen. Maar ik heb in zulke gevallen altijd het idee dat er dan wel heel makkelijk naar de coureur aan de binnenkant wordt gewezen. Waar 2 coureurs elkaar proberen uit te remmen, kunnen ze beide op tijd remmen om de bocht te halen, een van beide te laat, maar ook beide te laat.

    Dit bericht is aangepast op:

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

      racewonder

      Daarbij wil Lando graag in de schoenen van Max lopen...wie weet wat de toekomst nog brengt

  5. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

    Scoot

    Dat heeft met de vinger niets te maken, regels zijn regels en als die niet waterdicht zijn dan kan je daar gebruik van maken, dat geldt voor iedereen.

  6. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    felix-visser#35131

    Voor mij ligt het probleem toch echt bij de stewards want zij hanteren de regels niet zoals het moet zijn , hoe vaak hebben we Hamilton gezien die zich ook breed maakte in bochten en andere coureurs van de baan duwde en dan was Hamilton de eerste die via de boordradio brdon te zeuren dat hij niets deed maar het lag altijd aan de ander , Russell idem ook hij duwde regelmatig anderen van de baan en gelijk zeuren , in Baku reed hij Max zijn sidepod aan gruzelementen en geen straf Norris die in Oostenrijk zg. dive- bombs plaatste bij Max en geen straf kreeg , dus de stewards hebben zelf hiervoor gezorgd en dan nu wijzen richting Max , voordat Max in Mexico Norris de tweede keer van de baan duwde had Norris ook al drie maal buiten de lijntjes gereden maar ook daar kwam geen reactie op van de stewards , nadat de start in Brazilië was afgebroken heeft Norris vanaf de pitmuur te horen gekregen dat hij moest blijven staan en de motor moest uitzetten , Norris verkoos om tegen de regels weg te rijden en kreeg uren later na de race een lachwekkende straf net als Russell . Tijdens de kwalificatie stond Hulkenberg al ruim 2 minuten naast zijn auto en pal naast de baan geen rode vlag , ja die kwam er tien Max bezig was met een snellere ronde dan Norris had en dus weg de pole voor Max en zo zijn er nog genoeg voorbeelden , ook Alonso en Sainz hebben dit seizoen al eens geklaagd over de straffen die gegeven werden tussen coureurs zonder Britse pas en coureurs met Britse pas .

  7. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    DeBeer

    Probleem is dat de stewards amateurs zijn en de teams juristen hebben om dit allemaal uit te zoeken en hun coureurs te instrueren. Eigenlijk zou er een onafhankelijke jurist mee moeten kijken of de stewards de regels goed interpreteren en uitvoeren. Pas dan krijg je een gelijk speelveld. Daarnaast moet het geven van interviews zoals JU doet worden verboden. Na de race een uitleg hoe en waarom straf. Straffen vooraf vaststellen en geen afwijkingen wat die jurist moet borgen.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Vince Velzen

      Bedoel je amateurs in de zin van ervaren, goed opgeleide, betaalde professionele autosport deskundigen?

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Fawlty

      Het is inderdaad van de gekke dat de stewards amateurs zijn. In een sport met zoveel financiele belangen. Ik ben er ook van overtuigd dat persoonlijke voorkeur van stewards een rol spelen. Het is sowieso ook vreemd dat er iemand aan de knoppen kan draaien die werkt voor een gokbedrijf. Of een zoon van de medeoprichter van McKaren. Dus: niet-Britse professionele stewards. Deze sport is niet helemaal zuiver....

      Dit bericht is aangepast op:

  8. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    BarryChello

    Verstappen dwong zijn titelrivaal daarbij tot twee keer toe wijd.? Misschien heb ik een andere race gezien. Norris remde expres te laat, want hij wist dat hij de bocht niet zou kunnen halen. Direct janken over de boordradio: " He pushed me wide". Engelse stewards die een verwend Engels jongetje horen huilen over de boordradio. Te aandoenlijk. We zullen die Verstappen eens flink straffen.

x
GP Bahrein Verstappen mist vrije training, Red Bull bevestigt vervanger