Voorafgaand aan de race in China liet Max Verstappen optekenen: "Ik verwacht dat we vooral naar achteren moeten kijken en niet naar voren". Dat leek ook meteen waarheid te worden, want hij viel al vrij snel terug naar de zesde plaats achter de twee Ferrari's. Uiteindelijk wist hij nog wel te herstellen naar P4, dezelfde plaats als waar hij de race begon.
"Ik focuste vooral op mezelf", vertelt Verstappen aan onder andere RacingNews365. "Ik verwachtte namelijk niet dat ik echt met iemand zou kunnen vechten. Met hoe de eerste stint ging, dacht ik echt dat ik gewoon zou verdwijnen en dus mijn eigen race een beetje zou rijden. Maar ja, ik ben aangenaam verrast."
Die eerste stint ging inderdaad niet lekker voor Verstappen. Pas in de tweede stint kwam zijn auto een beetje op gang en reed hij snel dichter naar de Ferrari's toe. Het gat naar George Russell en het podium bleek uiteindelijk toch wat te groot.
"Die tweede stint geeft ons iets meer hoop en waarschijnlijk ook iets meer richting. Maar het was nog steeds niet helemaal zoals ik wil dat het is, zeker als je het vergelijkt met McLaren. Maar we waren tenminste iets meer competitief."
Waar dat verschil nou door komt is voor Verstappen een raadsel. Aan de weersomstandigheden ligt het in ieder geval niet, zo maakt de Nederlander duidelijk.
Ook interessant:
Max Verstappen en Red Bull beginnen aan een cruciale week. Er is een spoedvergadering ingelast om te bespreken hoe de kloof met McLaren gedicht kan worden. Joris Mosterdijk, Ruud Dimmers en Rudy van Buren bespreken dat én de Grand Prix van China in een gloednieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Xander2000
Gezien de bandendegradatie in de eerste stint, vond ik het persoonlijk ook raar dat hij rustiger aan moest doen. Men kon volledig mee kijken met de onboardcamera's en je kon echt zien dat op de gele band veel minder degradatie was dan bij de anderen die veel meer last hadden van graining. Na de race gaf verstappen ook toe dat hij rustiger aan moest doen van het team en ik denk dat verstappen daar dan ook in het overleg in Keynes wel met een paar vuisten op tafel zal slaan á la Toto. En terecht. Feit blijft dat de auto vreselijk moeilijk te besturen is en dus alleen Verstappen er redelijk in kan rijden. Niemand anders en dus ook Tsunoda niet. Eigenlijk kun je wel stellen dat Verstappen zorgt voor een rem op de ontwikkeling van de auto; alles weet hij snel over een circuit te krijgen en dus leunt men maar achterover waar Verstappen juist een hekel aan heeft. We gaan een boeiend seizoen tegemoet
ArribaAndale
Daar is in 2024 wel een duidelijke halt in toegeroepen. Daarvoor waren ze bij Red Bull voornamelijk gericht bij de ontwikkeling van de wagen op het vergroten van de snelheid. Max kon nog steeds geweldige resultaten behalen met een steeds moeilijker te berijden wagen. Pas in 2024 toen na een aantal races bleek dat de wagen veel te onbestuurbaar werd en instabiel is er gehamerd op het verbeteren van de bestuurbaarheid en stabiliteit. Daar hebben ze zich tot nu toe al bijna een jaar op gefocust met bedroevende resultaten! Dat Max vorig seizoen wereldkampioen is geworden en nu na 2,5 wedstrijden op de 2e plaats staat met slechts 8 punten verschil maakt niets uit. Er is nu heftig aan de bel getrokken en daarom is er een spoedoverleg gepland.
Dit bericht is aangepast op:
Peter Aerts
Heel goed op zijn banden gelet in zijn 2de stint, op soft gaat de RB moeilijk.