Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan GP Japan

Start race
00 d 00:00:00
1 VER LAP 53
2 NOR +1.423
3 PIA +2.129
Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Lewis Hamilton

Hamilton schaart zich achter Verstappen na plan voor grote F1-regelwijziging

In de Formule 1 wordt er gesproken over een mogelijke terugkeer van V10-motoren. Lewis Hamilton schaart zich achter Max Verstappen, want hij ziet een V10-motor wel zitten.

XPB 1332872 Hi Res
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De FIA bevestigde tijdens het Grand Prix-weekend in China dat er een plan op tafel ligt om te onderzoeken of de gillende V10-motoren kunnen terugkeren in de sport. Momenteel bouwen de teams al volop aan de nieuwe krachtbron voor 2026, maar het blijft de vraag of de huidige richting de juiste is. De hybridemotoren zijn immers complex en kosten ontzettend veel geld. Daarom wordt er gesproken over V10-motoren met duurzame brandstoffen, wellicht vanaf 2028 of 2029. Max Verstappen zag het wel zitten en zei zelfs dat hij dan misschien langer in de Formule 1 blijft rijden. Lewis Hamilton is het volledig met de Nederlander eens.

"Het is geen geheim dat de V6-motor nooit geweldig heeft geklonken", vertelt Hamilton tegenover onder meer RacingNews365. "Ik herinner me de eerste keer dat ik een Formule 1-race bezocht. Dat was in 1996 op Spa-Franchorchamps en ik weet nog dat Michael Schumacher door de eerste bocht kwam. Ik was 12 of 13 jaar oud, maar mijn ribbenkast trilde als nooit tevoren en ik was direct verslaafd. Het was het meest verbazingwekkende dat ik ooit heb gevoeld of gehoord, alleen zijn we dat in de loop der jaren kwijtgeraakt."

Hamilton stelt wel een belangrijke voorwaarde. "Als we in staat zijn om de geweldige motoren opnieuw te introduceren én de duurzaamheidsdoelstellingen te halen, waarom niet? Het is wel interessant, want ze zeiden bij de overgang van de V10- naar de V6-motoren dat het werd doorgevoerd om kosten te besparen. Uiteindelijk heeft het ontzettend veel geld gekost om de V6-motor te laten werken en duurzaam te maken met alle verschillende batterijen die we hebben gebruikt. Misschien moeten we ons richten op duurzame brandstoffen die beter zouden zijn voor de toekomst."

Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Ontvang €50!

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    SaskiaBroem

    Als ze iedere twee à drie jaar de motorreglementen gaan aanpassen dan kunnen ze die budgetcap ook wel op de vuilnisbelt gooien qua excuus "kostenbesparing".

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

      flippie17

      Kan allemaal best zo zijn, maar kom maar op met die huilende V10 jongens. Ik kan me de eerste keer dat in zo'n V10 hoorde ook nog goed herinneren. Ik vond het haast lekkerder dan mijn eerste hoogtepunt met mijn meisje.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      HaroldL_T

      De motor valt niet onder de budgetcap. Kostenbesparing is iets anders dan een cap.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        SaskiaBroem

        De budgetcap kwam er om het totaalplaatje niet te duur te maken voor kleinere F1 teams en was / is dus een kostenbesparing. De motorleveranciers zullen echter wel de ontwikkelingskosten moeten doorberekenen aan de klantenteams. Het gaat dus veel duurder worden!

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_lh.png

        WickedGirl

        De ontwikkeling van een atmosferische V10 staat niet in verhouding tot een complexe hybride V6 turbo met de nodige accupakketten. De kosten voor de ontwikkeling van een atmosferische V10 liggen veel lager. Voor nieuwe teams zoals Cadillac is het dan ook aantrekkelijker in te stappen in de F1. Het zou slim zijn om af te zien van het nieuwe motoren reglement in 2026 en door te gaan met de huidige motoren tot 2028 of 2029 en dan met een V10 te komen. Ferrari, Mercedes en Redbull staan er positief tegen over. Alleen Audi en Honda zijn niet zo enthousiast....en het is de vraag of Audi zich nu niet terug gaat trekken met hun F1 projekt. Mede omdat de VW groep mega bezuinigingen aan het doorvoeren is. Ze moeten voor 10 miljard gaan bezuinigen... Nu er over een V10 gedacht wordt kan Audi zich daardoor zonder gezichtsverlies uit de F1 terugtrekken.

        Dit bericht is aangepast op:

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Jeroni_M83

    Allemaal die ellenlange enquête al ingevuld van de Formule 1? Bij mijn ‘suggesties en opmerkingen’ stond in ieder geval de letter V en het getal 10. Graag! En Audi moet niet zo zeuren, die hebben zat V10’s gemaakt voor de straatwagens, dus enkel even van de 5.2 downsizen. 🥳

  3. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    hdedecker1545151499

    Wat betreft geluid en spektakel dan zeg ik V10 kom maar op. Dan krijg je ook meer ontwikkeling in de duurzame brandstof die uiteindelijk voor ons ook veel beter kunnen zijn in verband met die elektrische hokken die ze nu door onze strot proberen te drukken. Helaas ben ik bang dat het alleen niet door gaat omdat er al zo veel geld is geïnvesteerd in die elektrische troep. Dat zou dan puur verlies zijn. Om nog maar te zwijgen over al die milieubewegingen die niet eens begrijpen waar ze nu precies over praten. Maar persoonlijk voor de V10 motoren.

  4. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Paulus van Aken

    Mag ook een V12 zijn. Heb die Ferrari 1 keer gehoord op Zandvoort, ongelofelijk!

x
Breaking Reservecoureur Alpine maakt overstap naar concurrent, rijdt meteen in Bahrein