Hoewel Ferrari de race in Monza altijd als échte thuisrace behandelt, is voor het team uit Maranello de race in Imola natuurlijk ook een wedstrijd voor eigen publiek. Wat dat betreft hadden Ferrari en de Tifosi een moeilijke zaterdag afgelopen weekend, toen Charles Leclerc en Lewis Hamilton zich als elfde en twaalfde kwalificeerden.
In de race wisten de twee Ferrari-coureurs zich nog redelijk goed te herstellen: Leclerc eindigde als zesde na een verhit duel met Alex Albon, en Hamilton ging als vierde over de eindstreep. Leclerc zette dan ook alles op alles in de race om er nog een goed resultaat uit te slepen. Vooral zijn duels met Albon en Pierre Gasly vielen op, want daarbij werden de grenzen van de baan en de reglementen aardig opgezocht.
Na de race verdedigt een licht gefrustreerde Leclerc zich tegenover Sky Sports. "Ik zei het vooraf al: dit was zo'n geval waar je met het hele hart moet racen en je je ellebogen een beetje moet gebruiken. In dit soort gevallen zoek je echt de grens op, en soms ga je er een beetje overheen. Maar als je als elfde start, kun je dat als coureur niet accepteren."
"Ik nam risico's. Ik denk niet dat ik met Pierre Gasly nou heel erg op de grens zat, dat was gewoon een racing incident. Maar met Alex zeker wel. Ik dacht dat ik volgens de regels precies op de grens zat. Ik zou de beelden nog even moeten bekijken, maar ik heb geen spijt van de dingen die ik heb gedaan. Ik wist vanaf het moment dat ik een pitstop maakte en de tweede Safety Car kwam, dat het een hele zware race zou worden."
Ook interessant:
Magische Verstappen bezorgt Red Bull ultieme beloning
In de bossen van Imola klonk onverwachts weer het Wilhelmus voor Max Verstappen. Wat betekent dit voor de nabije toekomst? Is Red Bull terug, of moeten we waken voor vals optimisme?
Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in België, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Hennie-1965
Als het ene M Verstappen was geweest met de acties die Leclerc uithaalde was het gegarandeerd 2X 5 of 10 sec straf plus strafpunten geweest. Maar nu helemaal niets, en dan nog afvragen met hoeveel maten er gemeten word door de heren stewards !
Atmosferic
Je kan als Italiaanse stewards, toch niet in een Italiaanse race een coureur van hét Italiaanse team gaan straffen, kom kom... daar Luizzi en Brizolari nogal Italiaans klinken, is de helft van de stewards al verkeerd gekozen geweest.
69Bowtie
Daar dachten ze bij Ferrari toch anders over, anders hadden ze Leclerc niet de positie terug laten geven.
Sientje
En had het hier ook weer helemaal los gegaan op Max..door al die zogenaamde neutrale fans. Nu blijft het stil…heel stil door die gasten.
Lex Wansink
Max je ben koele ,maar zeer geconcentreerde racer proficiat
JV1962
Ik vond de beslissingen van de stewards voor een keer eens heel verademend. De meeste incidenten werden afgedaan als race-incidenten en dit mag ook wel eens i.p.v. al dat mierenneuken en doen racen met de meetlat ernaast. Het is net door al die regeltjes dat er telkens een hoop gezeik en geklaag komt vanuit de cockpits naar de muur om de andere toch maar een straf aan het been te lappen. De meeste racefans zien graag harde gevechten tot op de limiet en racers met echte ballen aan hun lijf die gewaagde maneuvers durven uitvoeren met respect voor de anderen. En als het fout afloopt zal er wel een schuldige aangeduid worden die dan ook wel een straf moet krijgen maar het moet stoppen met voor elke onnozelheid tijdstraffen en strafpunten toe te kennen. Dat is als een scheidsrechter in het voetbal die elke fout fluit en zo de match kapotmaakt. Racen willen we zien, hard maar fair!
Pascale
Ik vind het verschrikkelijk hoe iedereen elkaar tegenwoordig op de baan een oor aan probeert te n@aien ( denk dat het woord niet gebruikt mag ondanks dat het een officieel spreekwoord/gezegde is). Als iemand mij tijdens een race zo bij stewards een straf probeerde aan te praten, zou ik het persoonlijk niet kunnen scheiden van op de baan en later weer gewoon doen. Dan was mijn vertrouwen in ze kwijt. Misschien niet de 1e keer, maar bij vaker zeker weten. Maar ze maken alle 20 zich hier schuldig aan tegenwoordig. Volgens mij was dit 10 jaar geleden minder extreem. Maar volgens mij moeten ze dit ook van hun bazen, onder het mom niet geschoten is altijd mis!