Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami GP Miami

Start race
00 d 00:00:00
1 PIA LAP 57
2 NOR +4.630
3 RUS +37.644
Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

McLaren

McLaren-flexwing doet opnieuw wenkbrauwen fronsen

De achtervleugel van McLaren blijft de gemoederen bezighouden in de Formule 1. Zeker als we de beelden zien vanuit Japan, waar de achtervleugel nog steeds erg lijkt te flexen...

Piastri McLaren rear wing
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De achtervleugels in de Formule 1 domineren begin 2025 het nieuws. De FIA had gehoopt om met de strengere richtlijnen voor het seizoen het 'mini DRS-effect' uit te bannen, maar tijdens de openingsrace in Australië bleek al snel dat dat niet het geval was. De grootte van de opening van de vleugel was in Melbourne nog 2 millimeter, maar werd in China al verkleind naar een halve millimeter. Toen hadden de teams nog een marge van van 0,25 millimeter, maar sinds de race in Japan moesten de teams zich echt aan de marge van een halve millimeter houden.

De FIA liet in China al weten dat vier of vijf teams de achtervleugel moesten aanpassen, waarbij Haas en Alpine hebben toegegeven dat ze aanpassingen moesten doorvoeren. Ook de naam van McLaren werd veel genoemd, maar tot op heden is nog steeds niet duidelijk of ze iets hebben moeten aanpassen. De auto's van Lando Norris en Oscar Piastri zijn echter nog steeds door de technische keuringen gekomen, waardoor de auto in ieder geval niet illegaal is. Bovendien werd de auto van Norris na de race in Suzuka onderworpen aan een aantal tests, waarbij alles legaal is bevonden.

Maar als we beelden zien vanuit het weekend in Japan, dan is het in ieder geval duidelijk dat de achtervleugel van McLaren nog aardig lijkt te flexen. Daar waar de vleugel bij het team uit Woking naar beneden wordt gedrukt op hoge snelheid, 'flext' hij weer terug in de normale vorm op lagere snelheid. Dat is bijvoorbeeld bij Red Bull veel minder tot bijna niet te zien.

Bekijk hieronder de vergelijking tussen McLaren en Red Bull! Én laat in onze poll weten wat er moet gebeuren met de achtervleugel van McLaren!

slide 1 of 2

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Jan van Dijk

    We weten allemaal allang dat dit oogluikend wordt toegestaan om het spannend te houden, de FIA wil een andere wereldkampioen dus mogen ze bij McLaren net doen of ze zo goed zijn en Lando en Piastri mogen zich toppers wanen, in gelijk materiaal rijdt Max iedereen zoek.

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_cs.png

    Frontrowlockout

    Dat is geen 0,5MM maar meer 1-2CM 😅 zag net op socials ook al een video voorbij komen.

  3. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_dr.png

    Sava Hax

    We krijgen dalijk een hilarisch voorbeeld van de Britse bekrompen eiland-mentaliteit. Ze klagen dat Max heeft vals gespeeld, en nu gaan ze klagen dat mclaren niet mag vals spelen

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

      racewonder

      En nog 1 die ik nog nergens tegenkom..... Russell klaagt over zijn anden en Pirelli vraagt andere banden mee te nemen..wat doet dat bedrijf?? Juist ja die luisert naar Russell... waar dan weer andere teams last van hebben..

  4. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Wim De Gier

    Als McLaren de achtervleugel verder kan laten doorbuigen dan de rest en nog steeds door de keuring komt heeft McLaren het beter voor elkaar dan de rest.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_km.png

      Lando Norri-s

      Dit is eigenlijk de enige juiste reactie. Er is een keuring en McLaren voldoet daaraan. Ik ben benieuwd hoe het na de strengere regels wordt.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        MarcoDc-72

        Wat betreft de keuring hebben jullie volkomen gelijk, maar die keuring is met een last gewicht. Zodra die wagen rijdt komen er vele zwaardere lasten op die vleugels, niet vergelijkbaar met een statische last. Om het zo te noemen, een F1 Auto zou in een tunnel ondersteboven kunnen rijden vanaf een bepaalde snelheid door de enorme druk die de vleugels genereren aan downforce. Dus heeft McLaren zeker een voordeel met deze vleugels die buigen, ze behouden de grip die ze nodig hebben in hoge snelheids bochten en verlagen de drag dus een voordeel en dit voordeel hebben ze ook op het rechte stuk. Zo kunnen ze dus met meer vleugel rijden ten opzichte van de rest wat weer voordeel bied in de lowspeed bochten. Dus als camera beelden aantonen dat de vleugels buigen ondanks de controlles is er toch een grijs gebied wat hun voordeel bied, afwachten en kijken hoe het vanaf Spanje gaat met de vleugels en of het voordeel verdwenen is voor McLaren.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

        Angelisa

        Ik denk dat die regels zo moeten worden opgesteld zoals je het voor kleuters zou doen; jij mag dit nu en de volgende 20 races, sprintraces en trainingen ook niet doen. Begrepen? Ja, zo en dan nu weer fijn buitenspelen.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_lh.png

        WickedGirl

        @MarcoDc-72 , Precies het is een grijs gebied. En zolang de FIA de statische tests niet op orde heeft maakt Mclaren daar dankbaar (mis)bruik van. En geef ze eens ongelijk. Het is aan de FIA om er op te acteren. We zullen zien of Mclaren vanaf Barcelona nadeel vindt van de aangescherpte statische tests. Ik denk zelf eigenlijk van niet.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

      tee-de-haan#81900

      Ben ik het niet helemaal mee eens. Als je iets uitvind wat niet is in de geest van de regels, maar je wel een groot voordeel oplevert en wat niet met de manier van controleren te meten is, wil niet zeggen dat dit dan ook legaal is. Stel jij vind iets uit om een ademtest van de politie te misleiden, wil dat niet zeggen dat je maar bezopen achter het stuur mag kruipen. De geest van de regel is dat je achtervleugel niet mag zijn ontworpen om te flexen en daardoor een voordeel opleveren. Dus het idee dat ze het dan beter voor elkaar hebben ben ik het niet mee eens wat achtervleugel betreft, echter is het niet alleen de achtervleugel, en voor bijvoorbeeld de voorwielophanging heb ik wel weer bewondering dat ze daar iets in vinden wat weer van belang is voor de aerodynamica en de bandenslijtage.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_lh.png

        WickedGirl

        F1 is altijd innovatie geweest. En de teams kijken binnen de huidige FIA reglementen of die regels ook anders te interpreteren zijn..... Of dat er een grijs gebied is in het huidige FIA reglement. En de teams maken daar op een slimme manier gebruik van. Totdat de FIA de reglementen weer verder aanscherpt.. Het is een kat en muis spel tussen de FIA en de F1 teams. Zo gaat het al sinds de F1 bestaat. Voorbeelden genoeg....Williams active suspension,Brawn GP dubbele Diffuser,Mercedes DAS systeem,flexende voor en achtervleugels, Mercedes en Redbull...en nu is Mclaren in de schijnwerpers met hun flexende achtervleugel...😏😉

        Dit bericht is aangepast op:

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        Eagle

        @wickedgirl Grote onzin wat je nu beweert. Op het gebied van de vleugels is er absoluut nul komma nul grijs gebied. De mate van flexibiliteit is notabene in mm opgegeven. Er is echter 1 probleem. FIA kan dat alleen statisch testen door middel van het plaatsen van een gewicht op de vleugel. McLaren heeft iets ontwikkelt waarmee de vleugel onder statische belasting niet doorbuigt, maar in rij condities wel. Dat is niet grijs, maar gewoon illegaal en dus ook niet innovatief.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

      Sport_liefhebber

      RBR en o.a McL kwamen in 2021 ook door de keuring maar toen werden de regels veranderd en moest de vleugel ipv 50 kg 100 kg kunnen hebben en daar kregen ze 5 a 6 weken de tijd voor. McL rijdt straks bijna 1,5 jaar met het voordeel

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_lh.png

        WickedGirl

        Het is nu 75 kilo belasting. En dan mag de achtervleugel tussen de twee delen niet meer dan 0,5 millimeter doorbuigen. Vanaf Spanje worden er meer load deflection tests uitgevoerd voor de voorvleugel,bovenste deel achtervleugel en de beam wing. Verder worden met camera's ol de auto's tijdens vrije trainingen gekeken hoe veel de vleugels doorbuigen. Het probleem is dat de load deflection tests die statisch worden uitgevoerd een ander beeld geven dan de gedragingen van de voor en achtervleugel op het circuit met een snelheid van 300 kilometer... Dus ik denk zelf niet dat er veel gaat veranderen na Barcelona.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_km.png

      Formula1fan

      en zo is het, als Red Bull dit had bedacht waren de reacties vast anders geweest. Elk zichzelf respecterend team zou zo nu en dan onder een vergrootglas moeten komen te liggen omdat ze de randjes hebben opgezocht. Dit hoort gelukkig bij de sport.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        Eagle

        Ehhh. Red bull had dit zelf bedacht en moest die vleugel ook verwijderen en heel wat sneller dan McLaren nu.

  5. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_lh.png

    WickedGirl

    De achtervleugel van Mclaren voldoet aan de huidige statische tests,dus volkomen legaal. Mclaren heeft gewoon zijn zaakje beter voor elkaar dan de concurentie. De achtervleugel is een creatie van Rob Marshall en die weet als geen ander hoe voordeel te halen met flexende vleugels... Door Rob Marshall is Mclaren in 2025 titel favoriet. Christian Horner had zelf kunnen bedenken dat na Rob Marshall ook Adrian Newey weleens de Redbull deur dicht zou kunnen trekken. En door het vertrek van beide heren is Redbull nu een stuurloos schip....

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_pg.png

      MrPointPoint

      Je slaat de spijker op zijn kop, het is toch keer op keer weer komisch om te zien hoe alle Verstappenlikkers hun broek volschijten van dit McLaren-foefje.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

        MarvinJames

        Ik denk dat jullie het punt missen. Belastingontwijking wordt mogelijk door de mazen van de wet, maar het gaan in tegen de normen en waarden van waarvoor belasting bedoeld is. De bedoeling van de regels is dat de vleugels niet flexen. Dus ja, heel knap dat je om die regels hebt weten te manoeuvreren, maar je racet wel op een manier zoals het niet bedoeld is.

        Dit bericht is aangepast op:

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

        Angelisa

        @WickedGirl en @MrPointPoint; als ze dan nu er ook nog eens een paar coureurs in weten te zetten die ermee om kunnen gaan, dan zou het wellicht kunnen. Maar vooralsnog blijft Verstappen in die knakenbak van een RedBull aardig in de buurt, vindt je niet?. Om je broek van vol te ******** toch! Ironie uit.

        Dit bericht is aangepast door de redactie.

        Dit bericht is aangepast op:

  6. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_fa.png

    Fia-fiasco

    Daarom heeft McLaren Mister ILLIGAL Marschall ook binnen gehaald. Toen hij voor Red Bull werkte, werden dit soort trucjes gelijk verboden maar nu komt McLaren ermee weg. Want de grote sponsoren willen liever niet dat een blikjesverkoper kampioen wordt.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_lh.png

      WickedGirl

      We hoorden de Max Verstappen fans niet in 2021....toen bij de start van het 2021 seizoen de achtervleugel van de RB16B mega flexte.... Toen waren de Max Verstappen fans muisstil. Totdat de FIA voor de GP in Frankrijk 2021 nieuwe verbeterde statische tests aankondigde,,, Toen schreeuwden de Max Verstappen fans moord en brand... En nu Redbull het in 2025 niet voor elkaar heeft met de RB21....voornamelijk door een gebrek aan top ontwerpers...gaat er geen race voorbij zonder dat er naar Mclaren net hun "illegale" achtervleugel gewezen word.....

      Dit bericht is aangepast op:

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

        Angelisa

        Volgens de FIA betreft het vier of vijf teams, RedBull behoort daar niet bij. En wat hoort/ziet en leest WickedGirl ? RedBull fans grijpen McLaren aan. Meid, zelfs Donald Trump kan niet zo goed fantaseren als jij.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_fa.png

        Fia-fiasco

        Mercedes had geklaagd en als team met de meeste motoren in de F1 willen de mensen binnen de FIA wel wat harder lopen om iets te verbieden. Zo werkt het. Het Dass systeem mocht Mercedes als enige gebruiken. Maar als anderen iets verzonnen wat de positie van Mercedes geen goed deed, werd het verboden. Want ene Hamilton moest en zou 8x wereldkampioen worden. Helaas pindakaas. Masi was er helemaal klaar mee en heeft de regels eind 2021 op een geniale manier gebruikt om Mercedes een oor aan te naaien. Geen 8ste titel voor Hamilton maar de 1ste voor Verstappen. En trouwens wat heb ik met Verstappen fans te maken als ik Alonso fan ben? Is blijkbaar het standaard haat riedeltje wat je alleen maar kan herhalen. En trouwens de vleugel van RB kwam gewoon door elke test van de FIA.

        Dit bericht is aangepast op:

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

        Flessuh

        in 2021 was het belachelijk met zowel Red Bull als Mercedes, het ergste aan dat seizoen was dat enkel de flexende achtervleugel van Red Bull werd aangepakt en niet de flexende voorvleugel van Mercedes. Wat nu het idiote is dat het ondanks de aanpassing van de regels toen gewoon weer gebeurt.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_mv.png

        Molycote01

        We weten zo langzamerhand wel dat u een hekel aan redbull en Verstappen heeft,ik zou u willen voorstellen er gewoon mee op te houden, geeft meer gemoedsrust.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_lh.png

        Hammertime

        Inderdaad wickedgirl volkomen gelijk laat ze maar minnetjes geven. Wat u daar zegt is compleet gelijk.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        Hans Keller

        Jij bent geweldig met je aannames. Zou me maar eens in de feiten verdiepen. En wat de fans van welke coureur dan ook daar zitten voor een groot deel veel malloten tussen.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        Sientje

        Wie werd er ook alweer gediskwalificeerd dat jaar (2021)om hun achtervleugel in Brazilië, sterker nog wie is er in de jaren erna nog 2maal gediskwalificeerd om een illegale auto. Horen we de Hamilton Fans nooit over…dat is in 4 seizoenen tijd al 3x. En Russell heeft er ook al op zijn naam staan...Tot nu toe is Verstappen met RedBull nog nooit gediskwalificeerd, om een illegale auto. En wie won ook alweer Frankrijk dat jaar…oh oh oh wat had RedBull een voordeel/ nadeel van die vleugel die meteen zonder pardon aangepast moest worden. Je moet je ogen ook wel in ja zak hebben wil je dat niet zien bij McLaren. Als RedBull dat had, had jij nu het grootste woord met hun door het slijk te halen…Jaren terug was Marshall de verfoeide engineer toen hij voor RedBull werkte. Nu wordt hij met toeters en bellen door dezelfde mensen de hemel in geprezen, om zijn genialiteit. Het kan verkeren als je bij het verkeerde team werkt.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_yt.png

        ArribaAndale

        Ik heb nooit moord en brand geschreeuwd en vind het ook een kinderachtige opmerking om zo je gelijk te willen halen. Heeft namelijk niets te maken met wat er nu aan de hand is. McLaren heeft inderdaad op een vernuftige manier de reglementen weten te omzeilen. Dat ze vooral te danken hebben aan de meetmethode van de FIA. Dat de FIA, nadien, tot aan vandaag de dag veel te onduidelijk in is gebleven is heel laakbaar. Dit speelt nu al bijna een jaar. De FIA had aangegeven dat het uiteindelijk voor iedereen was toegestaan maar kwam daar veel te laat mee zodat niemand daarin nog had geïnvesteerd. Nu ineens, uit het niets, is het toch weer verboden door de FIA maar wordt het pas veel te laat gehandhaafd! In het hele flex-wing saga is het al vanaf het prille begin heel duidelijk te zien, via camerabeelden, dat de vleugels te heftig doorbuigen en is dus klip en klaar duidelijk dat het onreglementair is en dat de methode van controle moet worden aangepast. Daar hoeft de FIA geen hele moeilijke dingen voor uit te vinden en alleen maar een camera installeren en meten wat de vleugels doen bij de op hoge snelheid te genereren winddruk! Maar nog steeds komt McLaren ermee weg en dat is dan inclusief het het hele voor verhaal ontzettend slap, oneerlijk en waardeloos gehandhaafd door de FIA. Dat is voor iedereen behalve de McLaren fans een schande. Niet alleen voor de mensen die fan zijn van Verstappen! Dat McLaren het wel best vindt en zich rot lacht snap ik maar de rest?

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        Jan Pronk

        Jij kreeg veel minnetjes, maar voor mij heb je helemaal gelijk

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_lh.png

      WickedGirl

      @Angelisa , Lees mijn reactie nog eens... Ik heb het over 2021 en de selektieve verontwaardiging van de Redbull/ Max Verstappen fans... nu het in 2025 over Mclaren gaat...

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

        Angelisa

        Oh, dus in 2021 was je het met de MaxVerstappenfans eens en was je muisstil. ?! Jij bent Donald Trump hè. Wikken, wegen, afleiden en draaien totdat je zelf niet meer weet waar het om gaat.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

        Scoot

        Toen Max een boete kreeg van 50.000 euro voor het aanraken van de MB vleugel, hoezo selectief ??

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

        Tyl

        Angelisa,stop met je domme vergelijking met D.Trump.

        Dit bericht is aangepast op:

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_fa.png

        Fia-fiasco

        @Tyl Wat ziet ze juist dan? 99% van haar commentaren is een herhaling van haat tegenover alles wat RB heet. En geen enkel commentaar is voorzien van feiten. Het is wat zij vindt of denkt of haar bekende riedeltje van als dit, als dat. Het is gewoon een trolaccount van de redactie om reacties te krijgen onder artikelen.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_lh.png

      WickedGirl

      @Angelisa , Ja geef er maar een draai aan. De Max Verstappen fanboys geven je wel een plusje.😁

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      raindust

      hou nou eens op met die blikjesverkoper of frisdrankverkoper.. Red Bull zelf maakt echt gee F1 auto. RedBull racing is een onafhankelijk team dat is gekocht door RedBull (voormalige jaguar team) . Als het morgen verkocht wordt aan Mattel dan is het een speelgoedmaker die WK wordt. Benneton is toch ook WK geworden??

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_fa.png

        Fia-fiasco

        Het is toch duidelijk wie de motorleveranciers zijn binnen de F1. Degenen die het meeste leveren, hebben de meeste invloed in een corrupte wereld als de F1.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_lh.png

      WickedGirl

      @Fia-fiasco , Vriend, ik heb niks tegen Redbull of Max Verstappen. Misschien is het moeilijk te begrijpen...,maar kritisch zijn..wil niet zeggen dat je iets haat... Ik heb genoten van Max Verstappen met de kwalificatie in Japan. En ook hoe hij de race domineerde van start tot eind. En nu nog even over Mclaren... Hoe denk je dat Mclaren weet dat hun achtervleugel door de statische tests komt? Zal ik je het vertellen....Mclaren heeft de vleugel zelf ook belast tot 75 kilo om er zeker van dat de huidige vleugel door de statische tests komt. Dat de vleugel op het rechte stuk verder doorbuigt komt op de konto van Rob Marshall. Die is net even slimmer en gewiekster dan Pierre Wache.😉 Het is aan de FIA om slimmer te zijn dan Mclaren.. Ik wens de FIA heeeel veel succes.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_fa.png

        Fia-fiasco

        Dezelfde Rob Marschall was in 2021 in dienst van RB. Ook toen was hij zo slim maar had Mercedes er problemen mee. Maar met welke motoren rijdt McLaren ook al weer? Honda? Ferrari? Onee met Mercedes motoren. Dus nu vindt Mercedes het wel oke. Maar als je het toen niet oke vond en nu wel dan is er toch niet iets goeds met je? Of zie ik dat verkeerd? Dan zou je het nu ook af moeten keuren!!!! Maar nee dat doe je nu niet omdat Rob Marschall niet meer voor RB werkt maar voor McLaren. Raar toch? Dus heb je wel iets tegen RB want anders had je het nu ook afgekeurd. Rob Marschall staat niet voor niets bekend in de paddock als mister illegal. En met een corrupte FIA (vicepresident is niet voor niets opgestapt vandaag) gaat er weinig gebeuren helaas. Die neemt de steekpenningen graag aan.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        Sientje

        @Fia-fiasco kijk dat zeg ik hier boven ook al. Toen Marshall bij RedBull werkte zouden dezelfde mensen die hem nu de hemel in prijzen hem met pek en veren op een str.nt kar rondgereden hebben. Ze schrijft het hierboven bijna letterlijk dat RedBull met een illegale vleugel rondreed. Die trouwens elke test doorstond dat jaar. Maar inderdaad dat Mercedes dat er zonodig iets van moest vinden…alleen het meest hilarische was dat het zelfde Mercedes dat jaar in Brazilië gediskwalificeerd werd om hun achtervleugel. Waarvoor Max zelf de aangever moest zijn…anders hadden ze het seizoen er gewoon mee uit mogen rijden. Die 50 duizend had hij er graag voor over.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_lh.png

        Hammertime

        Wickedgirl de kennis heb je zeker laat ze maar wat jij verteld is realiteit ipv minnetjes te geven zouden ze meer moeten luisteren naar jou kennis

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        Jan de Wit

        @Sientje Je hebt het nu voor de tweede keer over Brazilië 2021. Dat was de race die hij won met raketmotor die 30 km harder ging. Kan me niets herinneren over een achtervleugel en diskwalificatie van hamilton want de F1 deed er alles aan om hem juist titel 8 te laten halen

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_lh.png

      WickedGirl

      @Fia-fiasco , De achtervleugel van Redbull kwam ook in 2021 door de statische test van de FIA. Was ook legaal. Alleen heeft de FIA toen besloten de statische tests aan te scherpen vanaf Frankrijk omdat ze ook zagen dat de vleugel van Redbull erg flexte... En Redbull kwam toen op Magny Cours met een aangepaste achtervleugel. Statische tests waren in 2016 een probleem en nu nog steeds. Omdat het niet acuraat is. Maar het zal nog wel even duren voordat de FIA een betrouwbare en acurate manier zal vinden om de flex van een voorvleugel en achtervleugel vast te stellen. Verder snap ik niet zo veel van je betoog. Ik vond in 2021 de flexende vleugel van Redbull ook geniaal.👌 En dat vond ik ook van het DAS systeem bij Mercedes in 2020.💪 Zo maak je als team het verschil. Het is nu aan de overige teams om op Mclaren te acteren. Verder staat Rob Marshall bekend als een integer persoon en een geweldige ontwerper. De sucessen van Sebastian Vettel bij Redbull zijn allemaal op Adrian Newey en Rob Marshall toe te schrijven.🏆 En over Mercedes F1....denk je dat Mercedes blij is dat een klantteam met hun motor domineert? Elke keer als Mclaren wint of op het podium staat doet het pijn op het Mercedes hoofdkantoor in Stuttgart...

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

        Angelisa

        "Het is nu aan de overige teams om op Mclaren te acteren". Zo lang RedBull het maar niet doet, toch !

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_fa.png

        Fia-fiasco

        Natuurlijk is Mercedes blij dat er een Mercedes motor wint. Of dacht je nou werkelijk dat ze een gat in de lucht springen als een Honda motor of een Ferrari motor wint? Nee natuurlijk niet. Het blijft een Mercedes motor ondanks dat ze zelf als team niet winnen. Mercedes verkoopt auto's met een Mercedes motor erin. Niet met een Renault motor of een Honda motor. Dus aan de motor ligt het niet. Die is van wereldklasse. Maar jij suggereert toch zelf dat de achtervleugel van RB in 2021 illegaal was. Net als het remsysteem waar geen bewijs voor gevonden is. Dat is nou het hele probleem. Allemaal suggesties zonder enige vorm van bewijs. Ik ben blij dat je in de paddock rondloopt en goede vrienden bent met Rob Marschall. Net wat iemand andere al aangaf. Iemand met een nog grotere fantasie als Donald Trump.

  7. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Richard Welling

    Andere teams moeten dit foefje kunnen nabootsen. Zo ingewikkeld is het niet. Dan is het aan de FIA om het wel of niet te verbieden

  8. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    Ep

    De FIA moet af van die statische test. Ze kunnen middels de camera's prima zien dat de vleugel te veel flext. Ga dat gewoon aanhouden als keuring. Als ze 1mm verschil tussen de twee vleugels kunnen waarnemen, kunnen ze die 2cm buiging van de McL vleugel ook wel waarnemen.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

      Angelisa

      Ik denk eerder dat ze een steward in een aanhangertje erachter moet hangen, anders registreert zijn vario focus brilletje het niet.🤪

  9. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

    jan55en

    Wat mij opvalt aan de fotos is dat de gehele achtervleugel bij McLaren bij lager lijkt te liggen (zie opening onderzijde waar de achtervleugel naar chassis komt) en/of een iets andere hoek lijkt te hebben (je kunt net belettering zien) Ervan uitgaand dat het dezelfde auto is en de camera volledig statisch op het chassis zit. Dit wekt bij mij de indruk dat de complete vleugel op hoge snelheid achterover helt of iets dergelijks.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Richard Welling

      Ja zodra er genoeg druk op komt van de juiste kant gaat het buigen of inklappen en als het gewoon mag dan moeten andere teams dit ook doen dan rij je continu met een DRS

  10. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    BETAmannetje

    Of de camera verplaatst door de snelheid. Je kan zo niet zeggen dat de camera niet heweegt. Moeilijk iets...

  11. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    jos-havekes#18253

    En daar gaan we weer. Het is toch door de test gekomen. Dus klaar met dat gezeik

  12. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

    Flessuh

    Belachelijk dat dit nog mogelijk is. Het is op beelden overduidelijk, de FIA heeft zelf extra camera's laten installeren op de auto.. waar wachten ze dan nog op? Is dit enkel omdat het de statische tests wel door komt?

  13. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    JohnSnow

    het is klote voor mij als Max fan, maar McLaren heeft dat slim gedaan, zolang het legaal is en ze door de tests komen die gelijk zijn voor ieder team is er niet iets op aan te merken.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Eagle

      Ze komen door de huidige test. Het is afwachten wat er vanaf Spanje gebeurt.

  14. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    BKL

    Niet heel raar dat Verstappen zegt dat RBR snelheid tekort komt als je die foto's vergelijkt. Hier is duidelijk niets in de haak bij de technische keuringen en dan is het makkelijk roeptoeteren dat ze legaal zijn tot het tegendeel bewezen is.

  15. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    1971elan#17260

    Heel bijzonder dit, de camera's die dit geregistreerd hebben zijn verplicht door de FIA om het flexen te detecteren. Die stipjes op de vleugels zijn dat ook. Als je die beelden niet binnen het uur inlevert dan krijg je dus een fikse boete zoals Williams in China overkwam. Maar als er iets op die beelden te zien is dat niet in de haak is doet de FIA daar dus niets mee. Dan vraag ik me hardop af wat dan het nut van die beelden en die stickertjes is als je daar toch niets mee doet.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Eagle

      Er moet blijkbaar meer kans zijn op een andere kampioen. Spanning tot de laatste race. Meer sponsor geld, meer reclame inkomsten, meer tv rechten. In echt gelijkwaardige auto’s gebeurt hetzelfde met die 18 coureurs als wat er met Max zijn teamgenoot gebeurt. Ze worden zoekgereden en dat is niet goed voor de kijkers.

  16. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Styn

    Wat mij opvalt is dat de voorzijde van de achtervleugel hoger lijkt te zitten als de achterzijde lager is! Zou men met een klein flapje de voorzijde omhoog laten kantelen en achterzijde naar beneden gaat! Dit is geen flexen en je kunt gewicht in het midden toevoegen wat je wilt en alles blijft op zijn plek. Trek je echter aan voorzijde gaat achterkant omlaag. Misschien wel gewoon de regels goed gelezen!

  17. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    Lammert Huizing

    De achtervleugel vertoo de geen extra opening en daar werd naar gekeken. Niet het achteroverhangen wat een soortgelijk effect opleverd. Dus zal het team hier wel weer mee weg komen en tot de race in Spanje voldoende voorsprong in punten hebben verzameld.

  18. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    Paulj

    ik begrijp gewoon niet waarom die stippen op de vleugel zitten als ze hier niets mee doen!!!! ok de vleugels komen door de tests van fia. misschien testen ze verkeerd! je ziet toch overduidelijk dat ze hier nu al weer 3 races voordeel mee halen. gewoon illegaal verklaren, ook zij moesten aanpassen hebben ze niet gedaan.

  19. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_sp.png

    Dyeus

    Beste racefans. Ik heb een vraag. Ik dacht dat de mini drs over de drs opening ging midden in de achterbleugel. Dat deze dan niet goed sloot en dat dat nu max 0,5mm moet zijn. Dit artikel met bijbehorende foto’s gaat echter om de bovenkant vd vleugel, die op topsnelheid naar beneden buigt om zo meer snelheid te halen. Haal ik dingen door elkaar, of gaat het om afzonderlijk twee zaken t.w. de mini drs en de flexwing?

    Dit bericht is aangepast op:

x
Russell Mercedes geeft gezondheidsupdate over Russell