Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België GP België

Start race
00 d 00:00:00
1 PIA LAP 44
2 NOR +3.415
3 LEC +20.185
Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

McLaren

Onthuld: Zo werkt hét McLaren-trucje, zónder 'tire water'

Wat is toch het geheim van het trucje van McLaren met de remmen? Paolo Filisetti, technisch expert van RacingNews365, duikt in de truc waar ook de concurrentie met argusogen naar kijkt.

Piastri Miami
Tech
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Zoals we in een eerder artikel al hebben uitgelegd, lijkt McLaren een beslissend voordeel te hebben wat betreft het bandenmanagement. En dan met name in het binnen de perken houden van de bandenslijtage. Niet alleen mechanisch, maar ook thermisch. Zoals bekend heeft Red Bull twijfels geuit over de legaliteit van de binnenste remtrommels van de MCL39, omdat thermische beelden de aanwezigheid van koele plekken aantoonden op bepaalde punten in het complexe systeem van de koelingskanalen in de trommel. 

De FIA voerde in Miami een grondige controle uit van het remsysteem van de auto en er werden geen onregelmatigheden gevonden. Na deze uitkomst van de FIA-controles hebben we van onze bronnen vernomen dat de concurrerende teams van McLaren nu goed opletten en energie steken in het bestuderen van een koelsysteem dat het, legaal, mogelijk maakt om ook het uitstekende resultaat van McLaren te verkrijgen.

Het wordt steeds duidelijker hoe het team uit Woking erin is geslaagd om de temperaturen en de bandenspanning onder controle te houden en ze te isoleren van de hitte die door de remmen wordt geproduceerd. McLaren heeft volgens onze informatie slim gebruik gemaakt van een soort micronetwerk van PCM (Phase Changing Materials, materialen met veranderende fases, red.) in de trommels. 

Dit is een soort gaas dat bestaat uit kleine buisjes die metaallegeringen bevatten met een smeltpunt dat, afhankelijk van de gebruikte legering, varieert tussen 120 en 200 graden. In feite vormen deze legeringen (stel je daarbij de doorsnede van een ijzerdraad voor, bedekt met een dun plastic omhulsel, alsof het elektrische microdraden zijn) een dun membraan binnenin de trommel en de kanalen. 

De PCM's hebben de eigenschap om warmte te absorberen, tot aan het smeltpunt. Het werkt in feite volgens hetzelfde principe als een ijsblokje in een drankje. Het ijsblokje behoudt zijn temperatuur van nul graden totdat het volledig gesmolten is. Op dezelfde manier absorbeert de CPM warmte totdat het de smelttemperatuur bereikt, waardoor de temperatuur van de vloeistof (in dit geval lucht, red.) waarin het is ondergedompeld onder controle wordt gehouden.

In wezen hebben deze netten van dunne metaallegeringen de functie om zeer effectief en met een geprogrammeerde faseverandering te voorkomen dat de lucht die door de trommel gaat, de temperatuur zodanig verhoogt dat de warmte wordt overgedragen aan de trommel en daarmee aan de banden.

Zoals gezegd evalueren de andere rivaliserende teams, waaronder Mercedes en Red Bull, een snelle toepassing van het systeem, voor de volgende races. Ook Ferrari zou volgens de geruchten mogelijk voor deze toepassing kiezen. Voor alle teams in kwestie zou een eerste versie van de herziene remtrommels al klaar kunnen zijn voor de GP van Spanje. Het is echter zeer waarschijnlijk dat dit, om het ontwikkelingsprogramma niet te beïnvloeden, zou kunnen worden uitgesteld tot de GP van Canada, waar de remmen een cruciaal onderdeel zijn van de performance.

Ook interessant:

Verstappen wacht weekend van de waarheid in Imola

De GP op Imola is de race die Marko typeerde als de race waarin Red Bull en Verstappen de laatste stap richting McLaren moeten kunnen zetten. Reëel of ijdele hoop, Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk?

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    FranskE64

    Dat is inderdaad een heel slim trucje. Natuurkundig goed onderbouwd, ben benieuwd of de andere teams dit ook snel aan de praat krijgen.

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    Harold9999

    Punt is alleen dat Mclaren er al een jaar mee bezig is en inmiddels hun 34e versie hebben. Mclaren zou wel eens de basis kunnen hebben gelegd voor jarenlange dominantie.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_km.png

      Formula1fan

      volgend jaar gaan alle regels op de schop. Het is maar te zien of het bandenvoordeel dan doorslaggevend kan zijn. Maar het is natuurlijk wel enorm knap van ze, en dit is precies hoe F1 moet zijn. Slimme koppen die de meest waanzinnige trucs uithalen voor die paar tienden extra.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_km.png

      Lightyear

      Indien de andere teams een 70 a 80 % performende versie kunnen introduceren dan is direct een groot deel van het Mclaren voordeel weg. Versie 34 van Mclaren was natuurlijk enkel nog een kleine optimalisatie.

  3. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_yt.png

    ArribaAndale

    RN365 wat een mooi artikel! Ik kan wel eens ontzettend kritisch zijn op sommige roddel verhalen hier maar wil nu graag mijn complimenten hierover uitspreken. Interessant, goed en duidelijk uitgelegd wat er allemaal bedacht is. Geweldig en bedankt!

    Dit bericht is aangepast op:

  4. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Zwartman

    super inventief , al weten we natuurlijk niet hoe lang de concurrentie deze truc al weet, maar lijkt er niet op dat je dit 123 even namaakt binnen een paar races . een dubbele defucer was bijvoorbeeld een stuk makkelijker na te apen destijds . even deze tripple header afwachten en we kunnen onze conclusie gaan trekken voor dit seizoen , wordt het nog leuk of moeten we ons met name richten op de zaterdagen voor wat spanning .

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

      PeeeeGeee

      Helemaal mee eens. 1,5 jaar geleden is er iemand afgestudeert op dit onderwerp. Dus Mclaren weet dit dus ongeveer 2.25 jaar. Afstuderen neemt ongeveer 3/4 jaar. Er is zelf een filmpje van deze jongen op internet waarin hij uitlegt hoe het werkt en hoe hij het zou toepassen. Onze Filisetti heeft goed gekeken naar dit filmpje want het voorbeeld van ijsklontje komt hierin voor. Echter tussen blau en geelrood van de temp camera is een groot verschil 400 graden is geel rood, blauw in de regio van 50 graden Celcius. Moet de concurentie eerst nog maar eens de samenstelling van het 'ijsklontje' vinden voordat ze een groot temperatuursverschil kunnen overbruggen. Voor Spanje dat is heel snel.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      MJ1984

      Keek je in 2023 ook alleen de zaterdagen voor de spanning? Of was het toen wel leuk om de zondag te kijken, omdat Max bijna alles won?

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        Kyle

        @MJ1984 het is algemeen bekend dat zeer dominante seizoenen het volgen van de top saaier maakt tenzij een vd favoriete rijders dit doet. Dat mag men gewoon toegeven xD

  5. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    FatMeerkat

    Heb hier van de week al een filmpje over gezien van Driver61 op yt. Lijkt gewoon daarvan gekopieerd.. verder prima verhaal

  6. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

    BMW_P85_V10

    Knap gevonden, maar toch denk ik dat het illegaal verklaard zou moeten worden. Op sommige circuits heeft bijvoorbeeld 1 band extra veel last van oververhitting, met dit systeem zou juist deze band meer gekoeld word waardoor er asymetrie in het systeem ontstaat. Asymetrisch remmen werd vorig seizoen in de ban gedaan. De mate van koeling van de rem/ band is sitationeel en geen vast gegeven. Daarbij zouden kanalen die zichzelf openen of sluiten naarmate de temperatuur stijgt of daalt uitgelegd kunnen worden als actieve aerodynamica.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      pahles

      Als het actieve aerodynamica was had de FIA het verboden na hun controle.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

        BMW_P85_V10

        Net zoals ze gedaan hebben met de vleugels van McLaren. Uitgaan van de welwillendheid en de en gave om hun eigen regels goed te interpreteren en te controleren vind ik een beetje naïef.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Edwin_B.

      "...met dit systeem zou juist deze band meer gekoeld word waardoor er asymetrie in het systeem ontstaat." Dat is dus niet zo. Dit materiaal zorgt wr alleen maar voor dat de hitte van de remmen beter geabsorbeerd wordt. En heeft niks met, het verboden, asymmetrisch remsysteem te maken. Een meer belaste band wordt nog steeds sneller oververhit.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

        BMW_P85_V10

        Door dit systeem word een te warme band gekoeld en een te koude band op temperatuur gebracht. In extremis zou de linker voorband gekoeld kunnen worden terwijlde rechter achterband extra warmte krijgt om op bedrijfstemperatuur te komen. Asymetrisch remmen is het niet, wel asymetrisch koelen.

  7. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    R555TNT

    (Bijna) iedereen schreeuwde hier "vals spel", maar het toont gewoon dat McLaren enorm goed zijn in wat ze doen, is gewoon iets waar anderen niet aan gedacht hebben. Werkt perfect en dit is waarom ze snel zijn. Geen flex wing onzin, ze kunnen elke lap tijdens de race maximaal aanvallen zonder dat de banden over verhitten, niet alleen een quali lap zoals RedBull. Misschien zouden beide flexwings samen 0.150 seconden geven, dat is niet de ware kracht van de auto.

    Dit bericht is aangepast op:

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Pietersen

      Die flexwing zorgt ook voor minder druk op de bandjes en daarmee draagt dat bij aan de warmte opbouw in die band. Een F1 is een heel complexe samenwerking tussen alle onderdelen en niets doen ze zonder reden. Dus je stukje kansloos provoceren gaat ook weer nergens over.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        R555TNT

        Je begrijpt twee dingen niet, het gaat niet om provoceren, iedereen liep te schreewen dat ze vals speelden, zelfs RedBull zei dat. En heeeel veel mensen hier zeiden dat. Het is niet provoceren, het is domme mensen rechtzetten. En ten tweede, je snapt het concept hierachter helemaal niet. Wat er ook gebeurd, high downforce of low downforce, flexwing of niet die banden gaan niet overhitten. Dat is de truc erachter. Verschillende experts hebben al gezegt dat het snelheids winst door de (voor) flex wings minder is dan mensen denken en dat is gewoon zo. Heb je dit seizoen de voor vleugel van de RedBull gezien? Die buigt ook flink door. En de mini DRS van McLaren werkt al minder of helemaal niet door de niewe achter vleugel regelgeving dus daar is de snelheid al bestwel uit.

        Dit bericht is aangepast op:

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

      BMW_P85_V10

      De flexwings geven een hogere topsnelheid bij meer downforce in medium tot lage snelheids bochten. Dus geven ze meer snelheid. Als die snelheid ontbreekt laten we zeggen 2 a 3 tienden, dan starten ze niet meer van Pole en is het moeilijker om hun bandenvoordeel te benutten. Ook zal de auto minder goed in balans zijn en meer moeten worden afgesteld voor downforce of topsnelheid. Nu is het en downforce en topsnelheid. Mits de FIA rigoreus is kan McLaren best een tik krijgen van het verdwijnen van flexiwings.

  8. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Mooo

    Dit is nu waarom de F1 het huzarenstukje van de autosport is. Mega knap van McL om dit dusdanig toe te passen dat ze er een mega voordeel van hebben. U zaak dat de teams dit zo snel mogelijk werkend krijgen op hun eigen auto’s. Wellicht niet zo goed als McL maar dusdanig dat ze niet het hele veld aan gort rijden.

  9. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    TheRocketman

    Prachtig!! Precies zoals F-1 hoort te zijn, de beste coureurs, de beste ontwerpers en de beste aërodynamica specialisten aan het werk. Innovatie ten top!

  10. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    Berry1981

    Petje af voor McLaren. In een tijd met eindigende regelementen, waar (zoals de kenners zeggen) de ontwikkeling van de auto's tegen het plafond zit, hebben ze toch mooi even een giga stap gemaakt. Terecht dat ze constructeurkampioen gaan worden

x
GP België Hamilton staat vierkant achter woorden Verstappen: "Ik bleef maar roepen!"