Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Australië GP Australië

Start race
18 d 05:21:52
Kwali. Kwalificatie
Race Race
China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Racing Bulls

Racing Bulls laat 20 miljoen liggen: "Worst case scenario"

Racing Bulls had in 2024 lang zicht op de zesde plaats in het constructeurskampioenschap. Echter, in de laatste weekenden werd men voorbijgestreefd door Alpine en Haas. En dat zit Racing Bulls-CEO Peter Bayer niet lekker.

Tsunoda 2024
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Formule 1-teams ontvangen prijzengeld aan de hand van de positie waarop ze in het constructeurskampioenschap eindigen. Dat Racing Bulls in de laatste raceweekenden van 2024 terugviel van P6 naar P8 deed daar dus pijn, iets wat CEO Peter Bayer in een exclusief interview met RacingNews365 niet ontkent.

"Wij zijn als elk ander team. Wij hanteren een concept van een vast salaris plus bonussen voor ons personeel. Dit (het verlies van prijzengeld, red.) wordt dus door iedereen gevoeld. Deze mensen houden van hun werk, geven daar ook heel veel voor op en dus hopen wij dat we iets aan hen terug kunnen geven", aldus Bayer.

"Het verschil van P6 naar P7 is ongeveer 10 miljoen dollar en het verschil van P7 naar P8 is ook ongeveer 10 miljoen dollar. In het worst case scenario (dat waarheid is geworden, red.), spreek je dus van een kloof van 20 miljoen dollar. Dat heeft een impact op ons team, want we streven ambitieuze doelen na."

Bayer doelt met 'ambitieuze doelen' op bijvoorbeeld het uitvoeren van méér TPC-tests (Testing Previous Cars). "We hebben dat nog niet echt kunnen doen, voornamelijk vanwege financiële redenen. Je ziet dat alle grote teams het wél doen, het beste voorbeeld daarvan is Mercedes met Kimi Antonelli. Die jongen zit praktisch elk weekend in de auto. En andere teams testen ook op huidige F1-circuits."

"Je kan daarover zeggen wat je wilt, maar het geeft je toch een voordeel. Het geeft je het voordeel van baankennis en voordeel van het gegeven dat het team gewoon goed voorbereid is. Dit soort extraatjes wordt gewoon gehinderd door het verlies van prijzengeld."

Maar ook andere zaken worden er door gehinderd, zaken die misschien ook betrekking hebben op de fans: "Marketingtechnisch heeft het ook effect. We zouden graag meer doen buiten de paddock. Onze garage sessies in Las Vegas, of een feestje buiten de baan, zijn daar voorbeelden van. We willen de F1 meer openstellen voor de fans. Het is iets dat je nooit ziet in de F1, maar wel geld kost."

"Het zijn dat soort dingen dat er onder lijdt, als je in de geldbesparingsmodus moet en de performance-kant van zaken moet bewaken. Ik kijk ook naar onze faciliteiten. We hebben een paar ideeën over hoe we onze faciliteiten uit willen breiden en onze oude Minardi-onderkomens willen renoveren. Dat moet eigenlijk echt gebeuren. Dus ja, dat zijn de dingen die daardoor geraakt worden."

De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.

Download de F1-kalender

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_yt.png

    ArribaAndale

    Ja misschien als Racing Bulls Lawson eerder de kans hadden gegeven en zodoende minder lang hadden zitten dralen met het wisselen van Ricciardo. Dan waren ze beter af geweest. Maar net die melodramatische overpeinzingen van Peter Bayer gelezen over de afscheid van Ricciardo. Die man zal ongetwijfeld heel sympathiek zijn maar betwijfel zijn doortastendheid bij het maken van moeilijke beslissingen.

Viaplay
x
RB21 Verstappen reageert na eerste meters in nieuwe Red Bull