Natuurlijk is het onmogelijk te stellen wat er gebeurd zou zijn als de halo niet op de auto van Charles Leclerc had gezeten, laat staan wat de gevolgen daarvan geweest zouden zijn. De schade aan de beschermende ring boven het hoofd van Leclerc laat echter wel zien hoeveel kracht er neerkwam op de Sauber toen Fernando Alonso er met zijn McLaren overheen tuimelde. "Het is onmogelijk met zekerheid te stellen dat de halo het leven van Leclerc heeft gered, maar je hebt weinig fantasie nodig om te bedenken wat er had kúnnen gebeuren. Het zou een wonder zijn geweest als het hoofd van Charles niet zou zijn geraakt", zo laat FIA-wedstrijdleider Charlie Whiting in Spa optekenen. Over de halo is heel veel gezegd en geschreven, vaak in weinig positieve bewoordingen. Het ding zou lelijk zijn en Formule 1-onwaardig en daarom niet thuishoren in de koningsklasse van de autosport. Na het zien van de Sauber van Leclerc is introductie van de halo gerechtvaardigd, meent ook voormalig wereldkampioen Nico Rosberg: "Die discussie kan nu worden gesloten. De halo redt levens."
De FIA grijpt ondertussen de kans aan om in de praktijk de werking van de halo te onderzoeken. Het bestuursorgaan onderwerpt de bevestiging van de halo aan een onderzoek om te kijken welke krachten het heeft doorstaan. Het laatste en belangrijkste woord is aan Charles Leclerc, die dankbaar is dat hij die woorden überhaupt uit kan spreken: "Ik was nooit zo'n fan van de halo, maar op Spa was ik toch even heel blij dat hij er zat."
https://twitter.com/svemden/status/1033753561103048705
This is the objective evidence that @F1 was right and the introduction of the #halo to increase driver #safety was a good thing to do @SauberF1Team @robertdoornboss @ZiggoSportF1 @Olav_Mol @theinsidelinehq #formula1 #BelgianGP #SafetyFirst pic.twitter.com/rcw2giFWvf — Stefan van Emden (@svemden) 26 augustus 2018
Meest gelezen