Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België GP België

Start race
00 d 00:00:00
1 PIA LAP 44
2 NOR +3.415
3 LEC +20.185
Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Max Verstappen

Marko geeft Red Bull duidelijke opdracht mee in titeljacht Verstappen

Max Verstappen jaagt op zijn vijfde wereldtitel in de Formule 1, maar kijkt wel tegen een achterstand aan. Helmut Marko heeft een duidelijke opdracht voor Red Bull om de titel te winnen met Verstappen.

Verstappen race Imola
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Max Verstappen pakte zijn tweede zege van het seizoen in Imola en blies zo de titelstrijd nieuw leven in. Zijn achterstand op WK-leider Oscar Piastri bedraagt echter nog steeds 22 punten en McLaren beschikte tot nu toe over een betere auto. Helmut Marko weet dan ook dat de titel echt geen zekerheidje is. Hij geeft Red Bull een duidelijke opdracht mee. Eerst krijgt Marko de vraag of Imola een keerpunt was.

"Daar zijn we niet zeker van", vertelt Marko tegenover sport.de. "Imola was zeker een voordeel voor ons wat betreft het circuit met de vele snelle bochten. Maar het positieve was dat we na een jaar van rondjes draaien eindelijk wat vooruitgang hebben geboekt met het rijgedrag. Het was lang geleden dat Max zei dat hij blij was met de auto. Niet op vrijdag, maar wel op zaterdag met de veranderingen aan de setup. Het stelt hem in staat om prestaties te leveren op de baan."

Het heeft echter niet alleen met de recente update te maken, vindt Marko. "Het kan nooit worden teruggebracht tot één onderdeel. Het is de som van onderdelen en ze moeten samenwerken. Het helpt niet als de vloer werkt, maar je niet op de juiste hoogte kunt rijden. Veel onderdelen komen samen."

Opdracht

Daarna volgt de opdracht, want Verstappen heeft nog wel wat zeges nodig om de titel te kunnen winnen. "Het zullen zeker vijf of zes overwinningen moeten worden en dat wordt moeilijk tegen McLaren. Ze hebben bewezen dat hun auto op elk circuit werkt, met elke type band en bij elke temperatuur. Voor ons moet alles kloppen en perfect werken om een kans te maken."

Red Bull moet dus de zaakjes op orde hebben, is de eis van Marko, die ook op medewerking van McLaren hoopt. "Ik hoop dat Lando Norris ook weer gaat winnen en dat ze punten van elkaar afsnoepen bij McLaren. Daar moeten wij dan op inspelen."

De eerstvolgende race is Monaco, waar Marko twijfels over heeft. "Vorig jaar werden we zesde in Monaco. Deze stratencircuits hebben veel hoge kerbstones, iets waar we een jaar lang geen grip op hebben gehad. Imola is moeilijk te vergelijken. We moeten afwachten hoe het in Monte Carlo gaat. In tegenstelling tot Imola hebben we in Monaco geen snelle bochten, maar langzame. Tractie is essentieel."

"We hebben ook ervaren dat verschillende temperaturen, verschillende bandencompounds en lay-outs leiden tot schommelingen in het rijgedrag, terwijl McLaren niet op deze factoren hoefde te reageren. Hun auto was overal snel. Maar dat heeft niet alleen invloed op ons, maar misschien nog wel meer op Ferrari en Mercedes. De race in Barcelona is crucialer voor ons, want daar worden de nieuwe regels rond vleugels van kracht. Dan zien we het juiste beeld. Voor ons was schadebeperking het devies in deze triple header. We zijn goed van start gegaan met een overwinning en een tweede overwinning zou onze zenuwen aanzienlijk laten afnemen", sluit Marko af.

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    CvM

    Nog 5 of 6 overwinningen lijkt me te weinig om WC te worden. Dan zou hij maximaal 8 van de 24 races winnen. Tot nu toe heeft McLaren de andere races gewonnen, wat dan dus op zou lopen tot 16 zeges. Alleen als dat eerlijk verdeeld wordt tussen Norris en Piastri zou Max dan een kans kunnen hebben en dat lijkt me onwaarschijnlijk. Tot nu toe doet Piastri het beter. Kortom: Max moet nog meer dan 5 of 6 keer winnen.

x
Live Race Formule 1 GP België 2025