Mercedes heeft twee dramatische weekenden achter de rug. In Imola kon George Russell het tempo van de toppers totaal niet volgen, terwijl Mercedes zelfs puntloos bleef in Monaco. Een gefrustreerde Russell en Kimi Antonelli zaten de hele race vast achter de Williams-coureurs.
Een snelle revanche is echter mogelijk in Spanje, weet ook teambaas Toto Wolff. Hij kijkt uit naar de race nabij Barcelona, ook omdat de reglementen rond flexibele voorvleugels wordt aangepast. Wolff voorspelt opschudding.
"We willen dit weekend in Barcelona de draad weer oppakken", vertelt Wolff in de preview van Mercedes. "Het circuit is een goede test voor de auto met een mix van langzame-, medium- en hogesnelheidsbochten. Dat is nuttig om onze recente updates en onze positie ten opzichte van onze concurrenten te beoordelen. Er is nog een lange weg te gaan met 16 races."
Dan gaat Wolff in op de voorvleugel. "Het team is nog steeds op zoek naar een goede performance en de technische richtlijn voor de voorvleugels zorgt voor meer intrige. We concentreren ons echter op onszelf en kijken ernaar uit om het beter te doen dan de afgelopen twee races."
Ook interessant:
Max Verstappen moest het met de vierde plaats doen tijdens de Grand Prix van Monaco. De strekking van zijn reactie? Afvinken en door naar Spanje, waar de regels rond flexibele voorvleugels worden aangepast. Rudy van Buren, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken dat en meer in een gloednieuwe podcast van RacingNews365!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Vince78
Ik de k toch dat Mervedes er het meeste nadeel van zal ondervinden. Die voorvleugel flexie er in het recente verleden op los. En de auto's staan al verder naar achteren op de grid. Waardoor het extra op zal vallen. McLaren heeft al genoeg voordeel met zijn bandenmanagement. Waardoor de voorsprong misschien kleiner zal zijn maar er nog steeds is.
Closecall
De voorvleugel van MER flex al vanaf 2021.
Lawrence O
ZIj die denken dat McLaren nu plots als enige impact gaat voelen van de nieuwe regels zullen raar opkijken. Alle teams doen net hetzelfde; Red Bull is altijd kampioen flexwings geweest dus best ironisch dat zij nu zo jammeren. Ik dacht dat ze in 2014 met Vettel en Riccardo nog gediskwalificeerd werden hiervoor en in 2021 moesten ze hun vleugels aanpassen wegens te veel flex. Zowel Mercedes, McLaren, Red Bull als Ferrari zullen hun zaken op orde moeten krijgen. In Imola liet Redbull alvast zien dat hun updates werken en hun auto is nu gelijkwaardig aan die van McLaren. Het hangt nu van het type circuit af en de rijders. Met Max hebben ze alvast een der allebesten alleen werkt hun auto niet zo goed op circuits als Monaco. Maar in Barcelona zal Max zeker weer vooraan staan.
Closecall
2021 waarbij Mercedes vroeg om aanpassing van de zogenaamde flexiwings bij Red Bull, want Hamilton zou op 10 meter afstand met een snelheid van 250 km per uur gezien hebben dat de vleugel van de Red Bull een halve centimeter te ver doorboog. Met de nieuwe regel werden Ferrari, Alpine en Alpha Romeo het hards geraakt. In weekend van Paul Ricard ging de nieuwe regel in. Weet je nog de uitslag! Verstappen won met 3 sec voorsprong op Hamilton. En wie werd er in 2021 nog gediskwalificeerd vanwege de achtervleugel... Hamilton. In 2014 werd Vettel niet gediskwalificeerd, enkel Ricciardo met de eerste race en dit was omdat hij teveel brandstof had verbruikt. Had allemaal niets met flexwings te maken.
Rst17
Die diskwalificatie van Hamilton in 2021 had ook niets met flexibele vleugels te maken, maar met een DRS gat wat een paar millimeter te groot was. Als je dan mensen terecht gaat wijzen, kom dan met de juiste feiten
Sir_Honeste
achtervleugel week volgens 0,2 mm af van de limiet. Ging om een kapotte schroef aldus de fia. RB reed dat jaar de eerste helft met een achtervleugel zo slap als een rietje.
FRL-25
“ dus best ironisch dat zij nu zo jammeren” wat is daar dan ironisch aan? Als je zelf eerder ergens voor aangepakt bent moet je achteraf maar toestaan dat een ander het wel doet? Juist omdat je zelf bent aangepakt moet je er bij herhaling op hameren dat een ander ook aangepakt wordt.
Sientje
Ik vind het heel logisch dat RedBull daar bovenop zit. Rob Marshall die jaren voor RedBull gewerkt heeft, staat erom bekend om de grenzen van de flexvleugels op te zoeken of er zelfs overheen te gaan. Dus daar is hij in 2024 vrolijk mee verder gegaan bij McLaren. Ze weten bij RedBull natuurlijkprecies hoe de man werkt…dus ja dan wordt je ook in de gaten gehouden als je vertrokken bent. Het zelfde met de remtrommels zal het geval wel zijn. Ik heb op een Engelse site gelezen een tijdje geleden, dat hij daar In 2023 bij RedBull van Horner geen toestemming voor kreeg…of dat op waarheid berust is weet ik niet.
Dit bericht is aangepast op:
Ger48
We gaan het zien , zegt een 4 voudig champion regelmatig . Ik denk dat er verbazing zal volgen.
peter-van-heel#72964
Ik weet niet exact wie er met een flexwing rijden en hoeveel die te veel " flext ". De teams die het betreft zullen zorgen dat dit binnen de regels gaat vallen. Tevens zullen diverse teams ook wel weer met updates komen om dit probleem op te vangen of om gewoon te verbeteren.
Closecall
@Rst17 en @ Sir_Honeste waar geef ik aan dat Hamilton gediskwalificeerd is vanwege een "flexibele" achtervleugel. Ik heb het alleen over de "achtervleugel".
Dit bericht is aangepast op: