Red Bull is van plan om in Jeddah een uitgebreid upgradepakket voor de RB21 te introduceren, zo heeft RacingNews365 begrepen. Het betreft voornamelijk wijzigingen die niet zichtbaar zijn. Afgezien van de logische wijzigingen voor het snelle stratencircuit in Saoedi-Arabië, denk aan weinig downforce en lage rijhoogtes, bevinden de belangrijke ontwikkelingen zich bij de vloer. Het centrale deel van de vloer zal anders zijn, vooral waar het midden van de vloer aansluit op de Venturi-kanalen aan de zijkant. Dit zorgt voor een ander drukmanagement onder de auto, wat functioneel is om de aerodynamische druk naar achteren te verplaatsen.
Naast de aerodynamische wijzigingen worden ook de sidepods aangepast om de innerlijke vloeistofdynamica te vereenvoudigen. Daarnaast is het doel om gedeeltelijk te kunnen spelen met de gewichtsverdeling binnen de kleine grenzen van de reglementen. Het lijkt erop dat er bij de RB21 een mismatch is tussen de aerodynamische configuratie en de dynamische eigenschappen, met als gevolg dat er balans- en performanceproblemen ontstaan.
Tegelijkertijd gelooft Red Bull dat de pure performance kan worden verbeterd met het ontwikkelingsprogramma van de engineers. Saoedi-Arabië staat garant voor de eerste van drie ontwikkelingsstappen. In Miami wordt een nieuwe update verwacht, waarna er ook in Imola weer wijzigingen worden doorgevoerd. Red Bull gaat all-in om te herstellen en een stabiele auto te bieden binnen drie races.
Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in België, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Ninja750
eerst zien dan geloven...
Dominique B
Het artikel is geschreven samen met Paolo Filisetti die voor het betrouwbare Italiaanse Autoracer werkt. Geen onzin dus! Kijk maar even op die site, daar staat een uitgebreid artikel.
X-P
Jij niet eens vanwege je reactie? Ik ben het eens met Ninja750, gezien de afgelopen periode en dus praktijk ervaring en denk niet dat het met een update hoe groot die wel niet is met het huidige budgetcap verwacht ik eerder dat de oplossing in het management zit welke het proces weer correct op de voeten moet krijgen, of dat nou door de windtunnel/correlatie komt of personen of wat anders of alles, Horner is geen koekenbakker dus zit het diep. En eerlijk, FIA met het beleid zorgt dat RedBull en andere teams in het nadeel zijn, ik vergeet de momenten niet hoe de FIA reageert zodra RedBull iets uitgevonden heeft qua FlexiWing en zodra een ander team dat heeft, dat is met 100% meten met 2 maten, feitelijk. Zodra het RedBull betreft gelijk de regels aanpassen, nu wachten ze anderhalf seizoen als ware, het lef hebben om voor het seizoen begint aan te kondigen dat ze de regels pas halverwege het seizoen pas laten ingaan, wie verzint dit tijdens een budgetcap. Mclaren is wel slimmer dan RedBull hoe ze de testen kunnen omzeilen, dat is ook een kwaliteit. Super bedankt voor de hint op de doorverwijzing, goed stuk!
Otta
Dat is nog geen garantie dat het ook werkt!
Cleanprof1
@X-P Redbull was net zo slim met het omzeilen van de regels, alleen toen werd uit sportiviteitsoogpunt gevraagd de vleugel aan te passen. Nu is McLaren waarschijnlijk niet onsportief, of men was een winnend Redbull zat. Degene die voor RB de vleugels maakte, werkt nu voor McL.
BMW_P85_V10
Dat die update er is/ komt is een feit. Daarmee is niet gezegd dat de update meteen werkt of dat er reuzenstappen worden gemaakt.
Monic Armiento-Hissink
Garanties zijn er nooit, maar als je niks doet weet je zeker dat er niks veranderd.
Hammertime
Ben benieuwd met die nieuwe update voor Max
RoPu_71
We weten pas of het werkt na de trainingen, je kunt updaten wat je wil maar dat wil niet zeggen dat het werkt. We gaan het zien!
Cleanprof1
Alle teams proberen dingen uit, toch kan er altijd maar 1 team winnen. Maar hoe moeten alle andere teams dan RedBull, Mercedes en McLaren zich wel niet voelen na al die jaren meedoen zonder winst? Toch hoor je van deze teams nooitbdat er een crisis is, toch raar dat alleen RedBull dat heeft terwijl ze in de laatste jaren toch behoorlijk veel bereikt hebben.
A. E.
Bij RedBull heerst er crisis omdat als ze de wagen niet aan de gang krijgen..... Ze de enige die er meer uit perst dan er eigenlijk inzit de deur uit zien lopen naar een ander team...
Dit bericht is aangepast op:
Monic Armiento-Hissink
@A. E. Dat roepen de journalisten en Marko zijn uitspraken helpen niet echt daar die vaak niet volledig of verkeerd worden geïnterpreteerd. Max zelf is daar helemaal niet mee bezig.
Yvonne Fischer
FIA persmoment van Jeddah. Vraag: Je hoort vanalles over dat je bij RB weggaat als de auto niet beter wordt. McLaren,AM, Merc worden genoemd als nieuwe teams. Antwoord Max: Er wordt veel gepraat, maar niet door mij, ik zit goed waar ik ben. Zelfde vraag andere steller, kreeg het antwoord: Focus op juiste verslaggeving en ik focus op het racen. Misschien moeten de speculeren de zelfbenoemde experts eens wat minder naar de F1 roddelpers luisteren.
Eagle
Stel, ze vinden iets dat Max anderhalf honderdste per bocht oplevert, dan geeft dat op een circuit met 20 bochten 0,3 sec. Max zit er dan weer boven op.
Erik
De titel, Red Bull verrast met grote update voor Verstappen --> alsof Tsunoda niet bestaat...
Hamil_Ton
@Erik Net als jij ben ik ook boos want waarom werd mijn naam niet genoemd?
Karrenmaar
Hoezo is Tsunoda relevant dan?
Rubbererobbie
Als dit bericht grotendeels op waarheid berust, dan zou men bij Red Bull, dus een idee hebben waar de problematiek vandaan komt en hoe men denkt het voor een groot deel op te lossen. Verwacht niet dat alle problemen ineens opgelost zijn, maar dat het wel een stap in de goede richting is.
S800S2000nsx
Stond ergens anders vermeld dat ze weten wat het probleem is, maar de oplossingen brachten niet het gewenste resultaat....
Monic Armiento-Hissink
Tot nu toe niet, misschien dat het dit keer wel lukt en dat ze nu meer naar de data van de circuits hebben gekeken dan naar die van de windtunnel en de simulator, of daar in ieder geval een middenweg in hebben gevonden. Er gebeurd in ieder geval wat.
ArribaAndale
Dankzij Max Verstappen een echte Red Bull fan geworden en die hebben werkelijk op verschillende gebieden geweldige prestaties geleverd. Veel bewondering voor! Snap ook dat er een niet te houden leegloop komt dankzij zoveel succesvolle jaren en dat verschillende top medewerkers dankzij de budget-cap niet meer te houden zijn vanwege de hoge aanbiedingen elders. Dat er een machtsstrijd heeft plaatsgevonden dankzij het heengaan van Mateschitz en dat Horner verwikkeld is geraakt in een netelige situatie is allemaal onduidelijk en voor ons als buitenstaander niet duidelijk en te gemakkelijk om daar allerlei consequenties aan te verbinden. Echter dat de RB 20 en nu de RB 21 al bijna een jaar ontzettend veel problemen hebben die al een jaar totaal niet zijn opgelost is wel verontrustend! Vanuit de fabriek horen we alleen maar problemen over zaken waar ze vroeger in dezelfde omstandigheden geweldige wagens leverden. We zijn inmiddels al vele upgrades en updates verder en niets heeft geholpen. Ik ben van nature niet negatief maar laat ik het dan zo positief mogelijk uitdrukken! Wat fijn dat ze met een serie nieuwe updates komen gespreid over 3 races. Mocht het werken geweldig zo niet trek dan je beurs en haal nieuwe experts binnen Red Bull want dan zijn degenen die er nu zitten zwaar ondermaats!
MDNSS1908
Rb heeft een meervoudig probleem....een verouderde windtunnel, een simulator met correlatie problemen en een minder getalenteerde team....ook met een heel getalenteerd team kan je er nu naast zitten...de details op de auto worden steeds kleiner daar heb je met een verouderde windtunnel last van dat je ministroompjes niet of niet goed ziet als dan je input al niet helemaal goed is dan in de simulator die correlatie problemen heeft knap als je dan weet waar het probleem precies zit of wat er mis is gegaan....ik ben ook heel benieuwd aangezien die tunnel nog lang niet klaar is of ze de nieuwe auto wel voor mekaar krijgen. Zou misschien eens een universiteit benaderen met een fatsoenlijke windtunnel en simulator....lang niet iedereen heeft een eigen windtunnel dus dat moet kunnen lijkt mij....misschien met vergelijking kun je de verschillen zien en waar je rekening mee moet houden -2 +3 ....zou iig iets proberen
Dit bericht is aangepast op:
Monic Armiento-Hissink
Ben het niet met je eens. Ten eerste zoals Max zelf zei heeft diezelfde verouderde windtunnel tot 23 steeds goed auto’s opgeleverd. Ten tweede is het technisch team dat mede door Newey is opgezet en jaren met hem hebben samengewerkt, goed genoeg door hem bevonden waardoor hij vond dat ze op eigen benen konden staan en hij kon vertrekken. En de windtunnel lag volgens eerdere berichten 3 maanden voor en zou ergens dit jaar in gebruik genomen kunnen worden, niet voor de auto van dit jaar maar wel voor volgend jaar.
Eagle
Het is een zelfde soort probleem als waar Mercedes mee worstelde. Die kwamen met een ontwerp zonder sidepods. Zal ongetwijfeld in de windtunnel en in de simulaties prima gewerkt hebben, maar op het asfalt bleek het niet te werken. Sidepods er af hielp maar gedeeltelijk. Ruim een jaar worstelde MERC met een auto waar ze niet van begrepen waarom de auto reageerde zoals hij deed. Red Bull heeft dat nu ook. Ze voeren wijzigingen door en ondanks dat ze op alle mogelijke manieren getest zijn, blijkt de auto er een ander oordeel over te vellen. Het window zoals ze dat noemen, het gebied waarin de variabelen voor de auto zouden moeten werken, is zo smal dat het op ieder circuit een uitdaging is om er een rijdbare setup voor te maken. Net als bij MERC zal het met hele kleine stapjes gaan. Red Bull heeft echter nog steeds 1 groot voordeel: Als de setup ook maar een beetje de goeie richting op gaat, is Max in staat om daar direct het maximale uit te halen.
MDNSS1908
Geen idee of het nou onderaan komt te staan maar ok.....waar ik werk werken we ook met een windtunnel(tje), wij hadden een probleem met schaalvergroting wat gelukkig naar voren kwam met simulaties....bij rb heb je dus het probleem dat de input niet klopt en de output niet(als 1 van de 2 klopt weet je iig dat je misgaat) als je dan een tijdje de verkeerde kant op gaat omdat je blijft winnen terwijl max al zei er klopt iets niet....dan word het erg lastig dat snel op te lossen...enige manier is idd kleine stapjes zodat je iig snel doorhebt goede kant op of verkeerde.
F0rmuleeen
Updates op een auto waar de laatste updates al niet van werkten blijft linke soep! Maar ik hoop dat ze werken, anders ga je steeds verder in zijn achteruit!
Kamikaze
Ik begrijp dat je het sneeuwbal effect bedoelt. Zoals bij meerdere updates moet men soms de laatste versie verwijderen en van daaruit een verbeterde introduceren. Zoiets ?
Monic Armiento-Hissink
Niks doen is ook geen optie want dan weet je zeer dat er niks gaat veranderen.
WickedGirl
Tot nu heeft geen enkele update sinds Miami 2024 het gewenste resultaat gehad. Redbull zegt zelf ook dat de RB21 momenteel aan het eind van zijn ontwikkeingscurve zit. Ik verwacht daarom niet veel van die updates....mochten ze wel werken dan zal ik een diepe buiging maken voor Pierre Wache.😉
Cleanprof1
Redbull had een goede start onder dit regelement. De achterstand van de andere teams is nu grotendeels ingehaald, en McLaren staat zelfs iets voor. Een topauto beter maken is moeilijker dan een slechte auto verbeteren. Gezien de kleine verschillen tussen de teams is het concept wel zo ongeveer uitgemolken en zullen de stappen in ontwikkeling niet meer zo schokkend zijn, maar Max en Redbull hebben ook maar een kleinigheid nodig om McLaren weer bij te halen.
Evanevans
U bent hier de enige die zinnige dingen schrijft. Hoeveel 'kenners' hier wel niet uit hun nek kletsen is met geen pen te beschrijven. En de redactie dan? Hoe vaak wordt er wel niet melding gemaakt van een 'geweldige update?
WickedGirl
Ik voel me gevleid...😁 Dit zei overigens Adrian Newey vorig jaar over de ontwikkeling van de RB20,ik citeer"Ik begon me zorgen te maken over de weg die werd ingeslagen. Maar niet veel andere mensen in de organisatie leken zich er echt zorgen over te maken... Ik denk dat de jongens bij Redbull,dit is geen kritiek...,maar ik denk dat ze door gebrek aan ervaring steeds verder dezelfde kant opgingen en dat het probleem steeds groter werd.🫣 Tot het punt dat zelfs Max moeite had de auto te besturen..." Aldus Adrian Newey. Nu zijn we in 2025, de RB21 is een doorontwikkeling van de RB20...en de problemen die de RB20 had zoals balansproblemen en het werken in een heel klein window is met de RB21 niet opgelost. En dat komt omdat er niks meer te doorontwikkelen valt aan de RB21. Pierre Wache heeft met de RB20 de verkeerde afslag genomen en dat is niet meer terug te draaien.
Dit bericht is aangepast op:
flac
De eerste RedBull onder dit reglement was niet super goed. De rest was gewoon heel erg slecht. Die stuiterende kippenhokken verdoezelen het beeld, bijna twee seizoenen lang. In absolute zin is de RB wel sneller geworden, maar relatief tov de rest hobbelen ze achteruit. Het is een beetje het gebruikelijke probleem, je beklimt een berg en doet dat goed en snel en als je de top bereikt de teleurstelling, er zijn hogere bergen om je heen. Tig artikelen geleden schreef ik al eens dat er een discrepantie is tussen de werking van aero en de werking van het chassis, dat lijken ze nu aan te pakken/op te lossen. Ze lijken dus te doen wat nodig is, afdalen en een andere berg kiezen. Het klinkt als een structurele verandering aan de auto. Ik ben benieuwd. D'r wordt nu wel ober RedBull gemopperd, maar je zult maar voor succesloze bedrijven al Ferrari, Williams werken. Een seizoen geleden stond McLaren er ook nog belabberd voor. Hebben allemaal hun grote successen gekend en diep diepe dalen. Gewoon geen drama van maken. Tot nu toe is het een leuk seizoen.
Jan van Dijk
Er hoeven geen reuzenstappen gezet te worden, een beetje minder onderstuur en betere hitte afvoer zou al mooi zijn.
Regenracer
Als het maar geen down date is , eerst zien dan geloven 😉 bedankt voor de minnetjes
Dit bericht is aangepast op:
Frans Gerards
Ik begrijp het niet. Ze hebben toch de tekeningen van Rob Marshall. Die Pierre Haché zou ik niet eens een autopet toevertrouwen.
Harry Akkerboom
Hoe meer updates hoe minder de auto word.
Regenracer
Uitgemolken noem ik dat Harry .
Lex Jansen
Graag wat verduidelijking over het begrip "vloeistofdynamica". Wat wordt hiermee bedoeld?
Yvonne Fischer
Het is en blijft steeds weer een genot en uiterst hilarisch, om de commentaren en analyses van de bank experts. Mensen die praten alsof ze met een baco in de handen uit een F1 bolide op een circuit geboren zijn. Meestal mannen die zich zelf experts vinden. En menen alles beter te weten dan die personen die de daadwerkelijke experts zijn. Al die commentaren zijn lachwekkender dan Bassie & Adriaan.
Kamikaze
Ben jij een zus van Helene ?
Yvonne Fischer
Nope, gelukkig geen familie van Der Deutsche Schlager und andere Geisteskrankheiten.
MdGL
Is toch de lol van een forum als dit. Dus wat boeit het?
Pietersen
Dus voor jou zijn fora er om de frustratie over je eigen mislukte bestaan te projecteren op anderen? Ik lees een forum om op de hoogte te blijven van een sport die ik al heel lang volg. Niet om het geneuzel van mentaal 4 jarigen te lezen.
Yvonne Fischer
Ik vind het echt amusant om de comments van betweterige bank experts te lezen. Deze sites en de meeste andere sites mbt F1 lijken steeds meer op roddelbladen. Heerlijk toch.???
John Arrow
Mochten alle updates niet werken, dan wordt het tijd voor Pierre Waché om op te stappen. Hij sloeg ook al alle adviezen van Adrian Newey in de wind in zijn laatste jaar bij Red Bull toen hij geleidelijk aan het terugtrekken was met actieve werkzaamheden.
Dit bericht is aangepast op:
Full_power
Ze hebben simpelweg de fout gemaakt om de auto te maken voor rechte stukken. In de windtunnel zitten nu eenmaal geen bochten ,😆
BlubBlub
Dan horen we zaterdag na de kwalificatie dat de correlatie wederom niet blijkt te kloppen. We wachten wel af.
Fedal
Kijk eens aan...als de nood hoog is, komt men met oplossingen. Als ze dit lezen bij mclaren, zitten ze te bibberen. Het angstzweet breekt hun uit. Norris krijgt het nu nog lastiger nu hij "bang" moet zijn voor piastri en Verstappen.
Evanevans
Voor de hoeveelste keer lezen we hier over een geweldige update van Red Bull?
rmevis
Mischien moeten ze gewoon terug naar de Rb19 ???
Full_power
De bodem zuigt niet meer zoals het zou moeten. Dat is het probleem in de bochten. Sinds het "foefje" om de achterkant op snelheid meer naar onder te trekken hebben ze dit probleem
Regenracer
En dat McLaren ook, maakt het geen verschil 😂
Free
Als ze dus met de Update gereden hebben was er niet veel van te zien in FP1
Dit bericht is aangepast op: