Stiekem had de Grand Prix van Canada zich geen betere top drie kunnen wensen bij de start. George Russell en Max Verstappen zouden op voorhand om de eerste positie gaan strijden, met WK-leider Oscar Piastri op het vinkentouw. En Lando Norris, de grote rivaal van Piastri voor de titel, moest juist weer terrein goedmaken vanaf de zevende plaats, waardoor het een mooie race beloofde te worden. De top drie startte op mediums, onder andere Norris en Charles Leclerc op hard.
Bij de start wist Russell Verstappen van zich af te houden, terwijl Kimi Antonelli direct Piastri passeerde voor de derde plaats. Iets verderop stuiterde Alex Albon door het gras na een akkefietje met Franco Colapinto. Hij zakte ver terug, maar de schade aan zijn Williams viel relatief mee. En waar Antonelli en Piastri direct wat terrein moesten prijsgeven, opende Verstappen met DRS de aanval op Russell.
Het schouwspel ging een aantal ronden door zonder serieuze inhaalpoging, waarna Russell Verstappen uit de DRS reed en een voorsprong begon op te bouwen. Red Bull vertelde Verstappen dat hij op zijn voorbanden moest letten en uiteindelijk bleek ook wel waarom. De bandenslijtage bij de 27-jarige wereldkampioen lag in de eerste stint hoger dan bij Mercedes.
Aanval Antonelli
Het leidde ertoe dat Verstappen vanaf ronde 11 serieus in zijn spiegels moest gaan kijken. Antonelli zat namelijk in de DRS en plaatste een inhaalactie op het moment dat Verstappen zeer vroeg naar binnen dook voor harde banden. Mercedes pareerde direct met een pitstop voor Russell, die voor Verstappen weer het circuit betrad. Antonelli volgde hetzelfde voorbeeld, terwijl Piastri een paar rondjes langer doorreed.
En zo ontstond er een strategisch spel met verschillende kanshebbers. McLaren riep Norris bijvoorbeeld ook op om 'een van zijn geweldige races' te rijden. De Brit leidde een tijdje de race op zijn harde banden, terwijl Verstappen het gat naar Russell eventjes begon te dichten. Russell verscheen op zijn beurt alleen ook in de versnellingsbak van Leclerc om de tweede plaats over te nemen. De gewenste inhaalactie was snel gepiept en Leclerc dook naar binnen.
Norris wisselde niet veel later naar de mediums, waardoor Russell de eerste positie weer overnam. En ook nu verloor Verstappen gaandeweg de stint heel wat terrein. Waar Mercedes en McLaren konden versnellen op een specifieke band, zakte Verstappen juist compleet weg qua tempo. De Nederlander worstelde enorm en dook in ronde 38 opnieuw naar binnen. Antonelli zat er op dat moment een seconde achter.
Slijtage
Toen de Italiaan een ronde later echter zijn tweede pitstop maakte, kwam hij náást Verstappen weer naar buiten. De Red Bull-coureur besliste dat onderonsje in zijn voordeel, maar moest wel op blijven letten. Zijn rondetijden waren aan het begin van de laatste stint immers gelijk aan zijn naaste concurrenten. Russell behield de leiding ondanks een langzamere stop, waarna het de vraag was wat McLaren ging doen.
Piastri reed namelijk aan de leiding, voor een ontketende Norris. Zouden zij het met één stop kunnen doen? Het antwoord was uiteindelijk nee, want McLaren haalde Piastri en Norris vrij vroeg naar binnen. Zodoende kwam het in de slotfase aan op pure snelheid en schoof het veld compleet in elkaar. Piastri keek even bij Antonelli, maar zijn eerste poging slaagde niet.
Door verkeer ontstond er daarna veel spanning én een heel nieuw gevecht. Norris dichtte het gat naar Piastri en joeg op de vierde positie. De Brit loerde op een gaatje, zonder succes, ook omdat Piastri weer naar Antonelli toe reed. In ronde 66 probeerde Norris het alsnog en eindigde het na een fel duel in een tranendal. Norris raakte het achterwiel van Piastri op start/finish en vloog de muur in. Hij kon uitstappen en bood zijn excuses aan op de radio.
De daaropvolgende safety car leidde het einde van de race in. Russell won, voor Verstappen en Antonelli. Piastri eindigde op de vierde plaats en pakte zo belangrijke punten voor het WK.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
RaceMarc
Wat een vieze actie van Russel onder de safety car! Even op de rem om Max een penalty aan te naaien.. en dat noemt zich dan een vriend
Bullsnake
Ik hoop dat ze Russel straffen
Pullover
Ik hoop het ook, maar verwacht dat het gewoon mag en anders maken ze het wel zo dat het mag.
RaceMarc
@Bullsnake ik ook maar princess George heeft het Britse paspoort😉
Han Smit
Dat gaat niet gebeuren, andersom was het wel gebeurd.
Sientje
Nee daar moet je echt toch Verstappen voor heten om gestraft te worden. Het is dat die rem actie te duidelijk was anders had Max in Oosterijk thuis kunnen blijven.
Pim_van_den_Brand
Dit kan echt niet. Er kan altijd iets gebeuren waardoor je harder remt met als gevolg dat je wordt ingehaald. Maar dan nemen de coureurs weer hun positie in en ga je verder. Ik denk dat zelfs fans van Russell dit zullen afwijzen.
AlwaysMax
Pim,nee die zijn Engels en net zo schijnheilig en achterbaks
Pietersen
Alwaysmax, 1 van de stewards is Nederlands, 1 is Braziliaan en 1 Canadees.
HaroldLT
Het zou mooi zijn als daar nog 5 seconden straf voor komt voor onsportief gedrag. Maar dat gezegd hebbende, heeft Russell een feilloze race gereden met die gele neus constant in de spiegel. Hij heeft zich niet in een foutje laten dwingen. Em Max had eigenlijk ook alleen snellere auto’s achter zich, maar door er een strategische race van te maken hield hij stand. Buitengewoon, als je nagaat waar de auto staat. Hij maximaliseert wederom optimaal. De winst was net buiten bereik. En Norris will be Norris
Dit bericht is aangepast op:
RaceMarc
@HaroldLT nou dat vind ik ook over Russel. Het was niet nodig hij kon gewoon onbedreigd naar de vlag rijden. Maar hij moest toch Max nog even erbij naaien dat is wat mij misselijk maakt!
Caterham
@RaceMarc , Het staat Russell vrij om te remmen.... Verstappen is zelf zo dom om zich te laten piepelen. Door vlak achter Russell te gaan rijden... Ik had Verstappen wel slimmer geacht.
Schumacher
@Caterham Een regel die jij bedenkt. Die bestaat helemaal niet. Tijdens het racen is een braketest niet toegestaan, dat is dus onder de SC ook niet toegestaan.
Caterham
Wat een onzin...de regels zijn duidelijk. Als Verstappen genoeg afstand had gehouden was hij ook George Russell niet voorbij gekomen tijdens de safetycar. Waarvoor ga je als Verstappen in hemelsnaam vlak achter Russell hangen...terwijl je weet dat de race achter de safetycar zal eindigen....?
Schumacher
Welke regel precies? Hoeveel afstand moet je tot je voorligger houden? Is het toegestaan achter de SC zonder aanleiding zomaar op de rem te gaan staan? Hoeveel autolengtes mag de leider in de wedstrijd maximaal achter de SC rijden? Hoeveel zat Russell er meerdere keren achter?
RaceMarc
Maar je hebt toch ogen? Welke reden had Russel om te remmen halverwege dat lange rechte stuk achter de safety car? Geen reden. Sorry kan het niet anders zien als een vieze actie puur om een ander een penalty aan te naaien. En naast de baan heel leuk aardig en vriendelijk doen😉
VroomVroom
En waar is de regel die zegt dat je gewoon plotseling mag afremmen achter de SC? Dit sloeg gewoon nergens op. Totaal onnodig. Dit deed hij puur om Max die laatste strafpunt aan te smeren.
Sientje
Dat abrupte remmen was nergens voor nodig. Als het andersom zou zijn had jij hier weer op je achterste poten gestaan.
Pullover
Wat een zielig figuur is die Russel, maar dit zal wel weer toegestaan zijn in die regels?
Hulk5
Tot zover de titelaspiraties van Norris. Wat een sukkel. En dan onze beroepsnaaier Russel….wat een engnek is dat. Maar dat was al bekend.
Dit bericht is aangepast op:
Jeffrey Lenting
Russell laat zijn ware gezicht weer zien. Max had gelijk vorige jaar. Russell is een smerige rat.
Dit bericht is aangepast op:
F0rmuleeen
Hopelijk komt zijn auto niet door de keuring 🤣
Nicole Dielemans
Wat een hele vieze actie van Russel. Toch proberen Max een strafpunt aan te smeren. Ik had al niet veel met russel, maar nou helemaal niet meer...
Caterham
Leuke race, geweldige performance van George Russell.👌 Dominantie van begin tot eind. Max Verstappen,2e plaats prima resultaat. En dan Kimi Antonelli ...dik verdiende 3e plaats en zijn eerste F1 podium. Er zullen er vast nog veel volgen.🙂 De racepace van beide Mclarens was overigens indrukwekkend....jammer dat Norris onnodig punten in het putje gooide. Ferrari.....wederom drama....en dan voornamelijk aan de pitmuur. What do you think...plan B...plan C... Dikke pech overigens voor Hamilton die een aanvaring had met een marmot...
Sientje
Jammer dat Norris onnodige punten in het putje gooide…hij knalt zowat zijn teammaat uit de race met zijn onbesuisde actie…gefrustreerd manneke is het die er achter komt dat vorig seizoen zijn enige kans was om kampioen te worden.
Bert de Jonge
Volledig mee eens. Overall toch weer een prima race
Dit bericht is aangepast op: