Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan GP Japan

Start race
00 d 00:00:00
1 VER LAP 53
2 NOR +1.423
3 PIA +2.129
Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Mercedes

'Extreme' Mercedes put inspiratie uit oude Ferrari's Vettel

Technisch analist Paolo Filisetti legt uit hoe de nieuwe W16 van Mercedes inspiratie put uit oude Ferrari's uit het tijdperk Sebastian Vettel.

Antonelli Bahrain test
Tech
Naar nieuwsoverzicht © Michael Potts/RacingNews365

De Mercedes W16 lijkt op het eerste gezicht een combinatie van meerdere autoconcepten, vooral als je kijkt naar de sidepods en de luchtinlaten.

Het team heeft gekozen voor verticale sleuven over de volledige hoogte vanaf de vloer tot aan de lip die uitkijkt op de luchtinlaten - die zelf zijn teruggebracht tot slechts een horizontale sleuf - waardoor het gebied waarbinnen de luchtstroom onder de sidepod door wordt geleid vergroot en de lucht effectiever naar de achterkant van de auto wordt geleid.

Door deze gebieden optimaal te benutten, probeert Mercedes niet alleen de aerodynamische prestaties te verbeteren, maar ook de hoeveelheid downforce, en dan met name de verdeling daarvan over de auto.

Het is niet verrassend dat de sidepods de focus zijn geweest van Mercedes' extreme ontwikkeling, en RacingNews365 gelooft dat dit een handtekening is van het nieuwe technische kopstuk Simone Resta, die is overgenomen van Ferrari

Als we even terugdenken aan 2017 en 2018, was een dergelijk innovatieve benadering van de inlaten van de sidepod aanwezig op de Ferrari's die Resta ontwierp en die Sebastian Vettel bijna naar een wereldkampioenschap brachten in respectievelijk de SF-70 (zie foto hieronder) en SF-71H. 

Deze twee Ferrari's waren zo ontworpen dat de luchtstroom naar de radiatoren en intercoolers van de krachtbron in aparte compartimenten werd verdeeld. Ook de nieuwe voorvleugel van de Mercedes vertoont indrukken van een Maranelliaanse oorsprong, zowel op het hoofdprofiel als op het niveau van de flaps.

Al met al lijkt het nieuwe ontwerp van Mercedes meer gericht op een universele verbetering van de prestaties dan op een verbreding van het prestatievenster van de auto.

Tijdens gesprekken met mensen in de paddock blijkt dat het team ervan overtuigd is dat de algehele balans van de auto sterk is verbeterd. Om die reden hebben ze ervoor gekozen hard te werken aan concepten die meer ruimte tot doorontwikkelen bieden.

			© XPBimages
	© XPBimages

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    Ep

    Dat hebben al meerdere teams sinds afgelopen seizoen. RBR was zelfs het eerste team… Daarnaast zie ik geen overeenkomst tussen de Ferrari en huidige F1 autos… beetje vergezocht in mijn ogen.

x
Live Live reacties na sensationele zege Verstappen in Japan