Lewis Hamilton en Ferrari. Jarenlang werd erover gesproken, maar het kwam er steeds niet van. Tot dit jaar, want inmiddels heeft Hamilton de overstap gemaakt. Bovendien maakte hij vorige week zijn debuut voor de Italiaanse renstal en is hij deze week actief in Barcelona, om steeds meer vertrouwd te raken aan alle processen bij Ferrari. Hoe kijkt Mike Hezemans, autocoureur en analist, naar de overstap van Hamilton, met in het achterhoofd het enigszins teleurstellende laatste jaar van de Brit bij Mercedes?
"Lewis Hamilton werd heel eerlijk gezegd om zijn oren gereden door George Russell, dus het schiet niet echt op om bij Mercedes te blijven. Misschien brengt het hem wat, nu hij naar Ferrari gaat. Hij is natuurlijk nog steeds echt heel snel in de wedstrijden, alleen werkte het gewoon niet in de kwalificatie", zo begint Hezemans aan zijn verhaal in gesprek met RacingNews365.
"Het kan goed zijn dat die Ferrari hem beter ligt en dat het beter gaat in de kwalificatie. Maar als hij echt om zijn oren wordt gereden, nu door Charles Leclerc... Dan heeft hij wel een probleem en denk ik dat het wel een beetje het einde van Hamilton is."
Hebben de matige prestaties er dan ook mee te maken dat Hamilton in zijn laatste jaar bij Mercedes niet alle informatie kreeg? "Dat is moeilijk om te zeggen, maar één ding weet ik wel zeker: die auto's zijn echt hetzelfde. Het is niet zo dat Russell een betere auto had dan Lewis. Die Mercedes was alleen zó gevoelig. Je zag soms ook dat Russell de weg helemaal kwijt was en dan kwamen ze Q1 bijna niet uit. Je weet het niet. Misschien is die Ferrari veel vergeeflijker en gaat het wel goed."
Anderen bekeken ook:
Ouder en langzamer
Bij Ferrari krijgt de Brit te maken met Charles Leclerc als teamgenoot. Hoe zullen die krachtverhoudingen gaan liggen? "Ik denk wel dat hij een groot probleem gaat krijgen in de kwalificatie. In de race is hij natuurlijk nog wel echt heel goed. Het is een vechtertje en het gaat er ook om hoe de auto hem ligt en hoe makkelijk die auto te besturen is. Dat was vorig jaar met die Mercedes een crime. Als je even iets fout deed, ging die niet meer."
"Maar één ding is ook zeker: je wordt ouder en ik heb het zelf meegemaakt. Als je ouder wordt, word je gewoon langzamer." Dan richt Hezemans zijn blik ook nog even op de races tussen Hamilton en Leclerc. "Ik vind Hamilton heel eerlijk gezegd wel beter in de race dan Leclerc. En ik denk dat je dat ook gaat zien. Maar Leclerc zal ook die stap moeten zetten, anders wordt hij nooit wereldkampioen."
"Al is Leclerc de meest nette en best opgevoede jongen van iedereen die er rondrijdt. Dat is ook meteen zijn probleem. Je moet gewoon een klootzak en de grootste egoïst zijn om wereldkampioen te worden", zo sluit de autocoureur af.
Bekijk hieronder het hele interview met Mike Hezemans!
Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!
Leo v/d broek
Achtste titel, plaats 8 gaat hij nog niet halen
Noodstop
Daarvoor krijgt hij dan ook zijn achtste titel, genaamd ' afgang van het jaar".
Datsunmeneer
Wat een negatieve reacties. Lewis is m.i. een coureur die de jonge garde nog steeds goed kan bijbenen. Ferrari zal toch wel weten wat ze doen. Lewis mag van mij 2e worden dit jaar ( achter Norris)
Din
Wat verteld die Mike Hezeman nou eigenlijk..........? niks. kom met feiten. Hapklare cliches
Max Paap
Over Ferrari’s (forse) investering in een coureur op leeftijd zal goed nagedacht zijn. Het is denkbaar dat ze met Hamilton in hun team de kansen op een kampioenschap voor Leclerc denken te kunnen vergroten. En mocht Hamilton tòch sneller zijn dan Leclerc en kampioen worden is het voor Ferrari òòk goed. Evenzo als dit duo de constructeurstitel binnenharkt ipv een individuele titel, hoewel een individuele titel vanzelfsprekend Ferrari’s hoogste doel zal zijn. Maar het merk Ferrari moet minimaal wel één vd hoofdprijzen pakken. Zoniet dan is het denkbaar dat Ferrari een éénjarig avontuur voor Hamilton wordt. En dat laatste zal Lewis ongetwijfeld verteld zijn.
Karrenmaar
Quatsch.
Max Paap
Je 2e schuilnaam
Karrenmaar
Om het even te benoemen: dus jij zegt dat als Ferrari voor het 18e jaar op rij geen titel wint, uitgerekend Hamilton geslachtofferd gaat worden? En dat ze dit hem ook hebben gezegd? Wat een klinkklare onzin.
Max Paap
In mijn bericht heb ik 2x het woord “denkbaar” gebruikt. In de Grote van Dale vind je de betekenis daarvan. Dus snel karren maar naar dat woordenboek.
Bobo27
Hier en daar zal Hamilton nog een paar x pieken maar ik verwacht niet dat hij over een heel jaar constant genoeg zal zijn om Leclerc voor te blijven...
DeBeer
De eerste heeft ie reeds in de muur gezet, het begin is er zullen we maar zeggen.
Sjon Noordt
Misschien ook wel een record 😄
DeBeer
Hamilton dacht even voelen hoe een Ferrari in de muur voelt, het is toch testen.
BlubBlub
Ik snap dat er mensen die Hamilton een rare kwibus vinden of er helemaal niks mee hebben, maar je kan niet zeggen dat het geen groot sportman is en dat hij alles alleen maar aan de auto te danken heeft. Het maakt het allemaal makkelijker natuurlijk, maar hij is ook kampioen geworden bij McLaren toen hij net in de F1 kwam kijken. Ik kan het wel waarderen dat hij het in een andere auto waagt. Je kan ook altijd maar bij het altijd vertrouwde team blijven zoals Verstappen doet. En daar is ook niks mis mee. Maar het is toch een uitdaging om het ook elders te proberen. Is het afgunst of jaloezie?
pascal#54857
Hamilton heeft 11 jaar voor mercedes gereden. Verstappen nu 9 jaar bij RB.
BlubBlub
+ voormalig Toro Rosso. Dit is niet de strekking van het verhaal. De man gaat op eigen initiatief voor een ander team rijden omdat hij erin gelooft. Dat deed Alonso ook, maar op 1 of andere manier is dat altijd misgegaan. Maar kijk eens naar de overige reacties hier. Pure afgunst hoor. Dramatisch, 8e plek, afgang etc. Zonder enige kennis te hebben wordt dit geroepen. Ik verwacht dit jaar eigenlijk ook een stuk minder van RB. Is het dan ook een afgang voor Verstappen?
Guy Custers
Hezemans kan morgen dood zijn, da´s ook een einde.
Dee93
Ook deze oud-coureur heeft zitten slapen het afgelopen seizoen. De race pace en banden management van Leclerc waren van een zeer hoog niveau. Daarnaast presteerde hij samen met Verstappen het meest constant van de grid, iets dat hem ook altijd werd verweten. Mede daardoor kon hij ondanks een minder snellere auto dan dat van Norris, nog steeds 2e eindigen. Hij heeft zijn niveau omhoog gekrikt en zal één van de coureurs zijn, strijdend voor de wereldtitel. Zeer goed, zo niet de beste in (clean) wheel to wheel gevechten, genoeg voorbeelden, tegen Hamilton zelf. Leclerc zal Hamilton zijn gehele periode bij Ferrari verslaan, Sainz was een moeilijkere tegenstander en Russel is niet een snellere/betere coureur dan Leclerc.