Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland GP Nederland

Start race
24 d 13:47:54
Kwali. Kwalificatie
Race Race
Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Red Bull laat F1 al maanden in het duister tasten over mysterieus ontwerp

Het Formule 1-seizoen 2020 is ten einde. Tot de laatste snik bleef Red Bull de RB16 van Max Verstappen en Alexander Albon doorontwikkelen met zichtbare en minder zichtbare (nieuwe) vondsten. Waar het idee achter de ene update zo duidelijk is als wat, zorgt de andere uitvinding zelfs na maanden nog voor gefronste wenkbrauwen.

Zo reed in de tweede helft van het seizoen Red Bull met een opmerkelijke opening onder de wing endplates van de voorvleugel (welving op foto hieronder geeft locatie aan). Het was echter onduidelijk of kleine gaatjes aan het uiteinde van de endplates ermee verbonden waren en dus uitgangen waren van een soort luchtkanaal. En als dat zo is, welk nut dient het dan? Meest logische verklaring is dat het ervoor moet zorgen dat de luchtstroom beter om de voorwielen geleid wordt. Het zal hoe dan ook iets zijn waar andere teams zich allang over hebben gebogen.

Een beetje na-aperij hoort er immers bij in de Formule 1. De grote, zwarte schep onder de neus van de RB16 is daar het beste voorbeeld van, aangezien hij ooit werd geïntroduceerd door Mercedes. Red Bull perfectioneerde het stukje vernuft dit seizoen, aangezien er ook wat nadelen aan kleefde voor het team. De schep moet er voor zorgen dat de luchtstroom gericht richting de barge boards gestuurd wordt, alwaar de luchtstroom richting de onderkant van de auto gestuurd wordt voor meer aerodynamische grip. Echter op lage snelheden verloor de luchtstroom de grip op de schep, waardoor de stroom ook niet meer in dezelfde mate aankwam bij de barge boards. Daarom koos Red Bull ervoor twee horizontale sleuven aan weerszijden van de neus te plaatsen. Een kleine, doch effectieve oplossing. Daardoor werd er weliswaar minder effectieve lucht richting de barge boards gestuurd, maar daar staat tegenover date er al in een eerder stadium lucht richting de onderkant van de RB16 werd begeleid. Een soort shortcut dus eigenlijk. Tekst gaat verder onder tweet.

1327263527267164160

#TechF1 Nueva ranura en la parte inferior de la capa del morro del @redbullracing RB16 en el @intercitypark de Istambul. #F1 #F1Tech #TechF12k20 #TurkishGP #RedBullRacing pic.twitter.com/HBTndfcccu — LuisFeF1 (@LuisFeF1) November 13, 2020

Het toont aan dat Red Bull gedurende het seizoen vol is blijven inzetten op het doorontwikkelen van de auto. Van Mercedes kan men roepen dat de focus al veel vroeger werd verlegd naar 2021, maar ook voor dat team geldt dat de huidige auto daar de basis voor vormt. Elke ontwikkeling nu is dus van waarde voor de auto van volgend jaar en dat maakt het voordeel van Mercedes mogelijk kleiner dan werd aangenomen.

x
Red Bull Bleekemolen beoordeelt 'kleine Red Bull-ramp': "Vreemd, heel vreemd..."