Dat laat Ralf Schumacher weten in de F1-podcast van Sky Deutschland, Backstage Boxengasse: "In mijn ogen, en je zal dat moeten verifiëren bij de stewards, was het afsnijden zelf niet het grootste probleem. Hij nam echter op de koop toe dat hij zeker twee wagenlengtes wist te winnen. Hij gaf simpelweg gas en haalde daar voordeel uit."
"Ik dat dat het échte thema van de straf is geweest", vervolg Schumacher. "Hij pakte een voordeel. Als hij een beetje ingehouden had en ze daardoor misschien zij aan zij hadden gezeten in de volgende bocht, was hij er misschien wel mee weg gekomen."
En in die suggestie speelt ook het handelen van Oscar Piastri een rol in de ogen van de voormalig coureur van Jordan, Williams en Toyota: "Eén ding is ook heel duidelijk. Piastri gaf hem geen ruimte, dus het had evengoed in een crash kunnen resulteren."
"Maar Verstappen ging simpelweg te vroeg op het gas en daarmee is de straf gerechtvaardigd. Als dat niet zo zijn, wordt dit (afsnijden, red.) de norm voor de toekomst, dat terwijl Piastri in dit geval nu eenmaal de betere start had."
Ook interessant:
Max Verstappen vervulde een hoofdrol tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië, die achteraf al in de eerste bocht werd beslist. Hoe hebben Rudy van Buren, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk naar hét moment gekeken? Ze bespreken het in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365!
Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in België, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Ep
Ik snap dat niet. Nu zegt ook Ralf weer dat Piastri nooit op zou geven, geen ruimte liet, en dat Max een botsing voorkwam... dan lijkt mij de schuld bij Piastri te liggen.
MarvinJames
Schumacher zegt dat Piastri hem inderdaad geen ruimte gaf, maar niet dat dat strafbaar is. Hij geeft alleen aan dat Max eigenlijk te snel eieren voor zijn geld koos en volgas rechtdoor ging in plaats van nog verder met de bocht (buiten de. baan) mee te rijden met Piastri.
Ep
Dan moet hij nogmaals de beeleden van bovenaf bekijken... Max kon niks anders dan rechtdoor door dat Piastri recht op de kerbs af reed.
MarvinJames
@Ep Ja, ik zeg ook niet dat ik het ermee eens ben he! :) Ik leg alleen maar uit wat Schumacher probeert te zeggen.
dirk-zweet#22618
Als er aan beide kanten muren hadden gestaan was het probleem vanzelf opgelost geweest. Ik denk dat beide dan niet zo laat zouden remmen
shamrock
Dus als Max vol van zijn gas af was gegaan was hij ermee weg gekomen? Leuke theorie, maar dat kun je natuurlijk nooit meten. Ze zouden eigenlijk gewoon het vermogen terug moeten kunnen schroeven wanneer je zo ver buiten de baan raakt in chicanes, dan is het eerlijk en vergelijkbaar met een grindbak.
Stephan K
Hij heeft wel een puntje hiermee. Maar vergeet dat Max na terugkomen op de baan wel langzamer is dan Piastri omdat hij vol door het vuil gaat. In dat geval was Piastri hem voorbij gegaan door het nadeel dat hij Max gaf door zijn actie.
Dit bericht is aangepast op:
Maikel89
"Ik (….) dat dat het échte thema van de straf is geweest" (….) = Denk?