Alle statistieken wijzen uit dat de door Adrian Newey ontworpen RB19 Red Bull heeft geholpen aan het meest succesvolle seizoen in de geschiedenis van de Formule 1. Het succes is onder meer te danken aan het sterke aerodynamische pakket. Met aanvullend natuurlijk de coureur (lees Max Verstappen) die op de top van zijn kunnen presteert.
Het ontwerp van de ijzersterke RB19 lag in de handen van Newey. In zijn rijke F1-historie is hij sinds 1992 goed voor twaalf wereldtitels bij de coureurs en elf constructeurstitels. Desondanks is de totale dominantie van dit seizoen ook voor Newey een verrassing, zegt hij tegen de BBC. "Dit kwam totaal onverwacht. We hadden dit jaar volledig verwacht dat alles dicht bij elkaar zou zitten."
Newey gelooft dat het succes van Red Bull te danken is aan het feit dat toen de nieuwe F1-reglementen voor 2021 werden geïntroduceerd Red Bull erin slaagde om de basis van de auto goed te krijgen. "Het goede daaraan was dat het ons in staat stelde om de sterke en zwakke punten van de auto van afgelopen jaar te begrijpen en te proberen die op de juiste manier aan te pakken", zegt hij.
Anderen bekeken ook:
Die aanpak is een rode draad door de carrière van Newey. Bij grote reglementswijzigingen in 1998, toen hij bij McLaren zat, en daarna bij Red Bull in 2009 en 2021, waren zijn ontwerpen degenen die een trend zetten die de meeste andere teams uiteindelijk gingen volgen. "We zijn erin geslaagd om veranderingen in de reglementen goed te lezen en terug te komen met een auto die we vervolgens kunnen evolueren."
Voor dit seizoen lag de focus met name op één belangrijk aspect. "Gewichtsverlies maakte er deel van uit", zegt Newey. "Vorig jaar zijn we er nooit in geslaagd om onder de gewichtslimiet te komen. Aan het eind van het seizoen zaten we er nog steeds flink overheen, dus we hebben in de winter veel meer gedaan om het gewicht eraf te krijgen, en de rest was vooral aerodynamische verfijning."
Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Ontvang €50!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Pieter333
Die man verdient een standbeeld bij de RB fabriek. Naast die van Max.
Berry1981
Pierre Waché is het echt brein achter de RB19, Newey is afgelopen jaar ong. 50% van zijn tijd bezig geweest met het ontwerpen van een onderzeeer. Alleen houdt deze man niet van al die aandacht, vandaar dat hij niet in de spotlights staat
Dit bericht is aangepast op:
R555TNT
Minimaal 50% is Newey bezig geweest met RB19, klopt gewoon niet wat je zegt. En die twee zijn sinds Augustus samen bezig met de RB20. Laten we even niet vergeten wie het concept en uiteindelijke ontwikkelingen van deze ground effect autos heeft geperfectioneerd, dat is niet Wache. Wache is goed maar nog steeds de leerling, Newey is de meester. Als ze Newey niet gehad hadden dan hadden ze nooit het perfecte concept kunnen bedenken. Dat is allemaal ontsproten in Neweys brein, laten we even serieus nu zijn. 11 constructeurs titels. Kom op man. De wereld Meister van de F1. Edit. Even snel je bericht aanpassen na mijn bericht, dat is slim haha.
Dit bericht is aangepast op:
Justin Zywchyn
En de Honda motor is ook toppie!👏
Shadow771
Het is idd verbaaswekkend hoe weinig (of totaal niet meer) dat nog genoemd word. Vooral aangezien de motor een lange tijd een achillishiel was voor Red Bull sinds 2014.. Maargoed wellicht heeft dat te maken met de toekomstige verwachte samenwerking met weer een andere auto fabrikant (Ford).
Dit bericht is aangepast op:
Competitive -Car
Ben erg benieuwd of de nieuwe RedBull beter wordt dan de oude. En of er veel veranderingen zijn.
Dit bericht is aangepast op:
Captain_slow
Ik verwacht dat de Red Bull niet drastisch zal veranderen, eerder verder verfijnd zal worden. Ik verwacht wel dat de andere teams de voorwiel- en achterwielophanging van de Red Bull gaan kopieren. Want daarin is de Red Bull uniek ten opzichte van de andere auto's.
rogiogie
Dus voor nog een stap moet het 2024 chassis, aero en ground effect nog een slag effectiever en efficiënter werken, nu gewichtsverlies wel klaar is… benieuwd hoeveel ruimte Newey nog weet te vinden!
Berry1981
Pierre Waché is het echt brein achter de rb19. Newey is voornamelijk bezig geweest met het bedenken van een onderzeeer. Ja, Newey is geniaal, maar in dit geval is hij niet het brein achter de RB19
R555TNT
Minimaal 50% is Newey bezig geweest met RB19, klopt gewoon niet wat je zegt. En die twee zijn sinds Augustus samen bezig met de RB20. Laten we even niet vergeten wie het concept en uiteindelijke ontwikkelingen van deze ground effect autos heeft geperfectioneerd, dat is niet Wache. Wache is goed maar nog steeds de leerling, Newey is de meester. Als ze Newey niet gehad hadden dan hadden ze nooit het perfecte concept kunnen bedenken. Dat is allemaal ontsproten in Neweys brein, laten we even serieus nu zijn. 11 constructeurs titels. Kom op man. De wereld Meister van de F1. Edit..Even snel je bericht aanpassen na mijn bericht, dat is slim haha.
Dit bericht is aangepast op: