Ferrari heeft een nieuwe specificatie van de achtervleugel meegenomen naar Saoedi-Arabië. Het bevat wijzigingen aan het hoofdprofiel en de flap. Bovendien is er een nieuw ontwerp van de beam wing ten opzichte van die van afgelopen weekend in Bahrein. In essentie zijn de upgrades puur specifiek voor dit circuit, om de auto aan te passen aan de karakteristieken van het circuit in Jeddah, dat minimale downforce en maximale aerodynamische efficiëntie vereist. Oftewel: zo min mogelijk luchtweerstand.
Desalniettemin is het de moeite waard om te benadrukken dat deze upgrades direct verband houden met de toepassing van minimale rijhoogtes, om de belasting te verhogen en daarmee de hoeveelheid downforce die wordt gecreëerd. De belasting die wordt geproduceerd door het gebied met lage druk onder de auto is 'gratis', omdat het geen enorme hoeveelheden luchtweerstand produceert. Daarom is in Jeddah een zo laag mogelijke rijhoogte de logische keuze om de prestaties te maximaliseren, wat weer wordt bevorderd door het gladde baanoppervlak.
Op deze manier kan de rijhoogte tot het uiterste worden doorgevoerd. Dit is in lijn met de ontwerprichting die Ferrari heeft ontwikkeld met de SF-25, maar die in eerdere races te extreem is gebleken. Daardoor ontstond er een smal prestatievenster voor Lewis Hamilton en Charles Leclerc. Hamilton kon gebruikmaken van de performance die zat opgesloten in de Ferrari, door de poleposition in de sprintrace in China op te eisen en die race te winnen. Daar trof de SF-25 de meest gunstige omstandigheden aan.
Ferrari startte de simulaties voor Jeddah vanaf dezelfde basislijn als de auto uit 2024, waarmee Leclerc als derde eindigde. De auto gebruikte dezelfde rijhoogte en achtervleugelinstellingen, inclusief de minimaal mogelijke configuraties voor de koorde en beam wings. Dit wordt gecombineerd, om nog steeds de best mogelijke luchtafvoer vanuit de diffuser mogelijk te maken.
Tekst loopt verder onder de afbeelding.
De strijd van Hamilton
Het is desalniettemin belangrijk om te zien hoe Hamilton op de vrijdag worstelde. En dat op een circuit dat op papier niet de karakteristieken heeft om de auto in een 'crisismodus' te plaatsen. Hij eindigde op P13 in de tweede vrije training, 1,104 seconde achter de snelste man: Lando Norris in de McLaren. Maar nog belangrijker: zo'n zeven tienden achter Leclerc, die zijn auto op P4 neerzette.
Na de GP van Bahrein verklaarde Hamilton dat hij moeite had om zich aan te passen aan het remmen op de motor (engine braking) van de Ferrari, iets wat hij in de 12 seizoenen bij Mercedes niet had gebruikt. De bronnen van RacingNews365 geven aan dat het Ferrari-systeem veel ingrijpender is dan het Mercedes-systeem. De Ferrari-systemen dwingen Hamilton om op een onnatuurlijke manier te remmen, ten opzichte van zijn benadering die hij al zijn hele carrière gebruikt: de aanpak om hard en laat te remmen. Die aanpak had hij gefinetuned, nadat hij zijn hele carrière motoren en krachtbronnen van Mercedes had gebruikt, totdat hij bij de Scuderia arriveerde.
Het is een groot probleem voor Hamilton, omdat het voor het team niet mogelijk is om een oplossing voor het probleem te vinden in de voertuigdynamica of de aerodynamica. Zelfs wijzigingen in de software van de power unit zouden slechts een marginale verbetering opleveren. Ferrari zou ingrijpende wijzigingen in de software kunnen doorvoeren om Hamilton te helpen bij zijn aanpassingen. Maar het is aan de zevenvoudig kampioen om zijn rijstijl aan te passen en af te stemmen op de eisen van de Ferrari power unit, en deze zo veel mogelijk te laten lijken op die van Leclerc. Zo kan hij het volledige potentieel van het Ferrari-pakket benutten.
Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in België, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
SaskiaBroem
Ferrari is een racewagen die de nodige rijvaardigheid vereist en Mercedes is een luxe taxi die door iedereen te rijden valt en dat is inderdaad een wereld van verschil die een hele aanpassing vraagt.
The Mechanic
Het Prinsesje valt door de mand, gewoon.... Vrasseur liet al in een interview op de RAI, verstaan....niet alleen moet Ferrari inspanningen leveren,maar moet Ham ook aardig uit de hoek gaan komen aka presteren Veeg teken aan de wand, dat het niet helemaal loopt zoals men dacht?
SaskiaBroem
Zelfs de verkoop van zijn petjes stagneert en worden nu al volop tweedehands voor €15,- aangeboden. Zouden er misschien teleurgestelde Italiaanse fans zijn?
The Mechanic
Teleurgesteld....dat is nog een eufemisme.
Regenracer
Zou het niet zo kunnen zijn dat Hamilton zelf het probleem is , dat de absolute scherpte eraf is ?
The Mechanic
Had nooit echt de scherpte van een F1 rijder, kreeg gelukkig voor hem, de ( toenmalige) beste auto , onder zijn ge. Pam.perd , achterwerk. Nu valt ie door de mand.
Tesla
Het enige juiste antwoord op deze stelling is: omdat Ham in de auto zit zal geen enkele update werken 😂
Dit bericht is aangepast op:
Stephan K
Hij mist zijn knopje met partymode