Max Verstappen leek relatief eenvoudig op weg om P3 binnen te slepen tijdens de Grand Prix van Spanje, maar een late safety car gooide roet in het eten. Verstappen werd na de herstart meteen ingehaald door Charles Leclerc, al raakten de twee kemphanen elkaar daarbij wel even. Uiteindelijk hebben de stewards besloten om geen verdere actie te ondernemen en geen van beide coureurs hebben dus een straf ontvangen.
Maar hoe zijn de stewards tot dit oordeel gekomen? Ze geven tekst en uitleg in het FIA-document. "Auto 1 (die van Verstappen, red.) verloor tractie tijdens het nemen van bocht 14 en moest daarom zijn positie op de baan verdedigen tegen auto 16 (de wagen van Leclerc, red.). Auto 16 ging over tot actie om auto 1 op het rechte stuk van start-finish in te halen. Beide auto's bewogen iets naar elkaar toe in het midden van de baan en als gevolg daarvan ontstond een kleine botsing."
"Beide coureurs waren van mening dat dit een vermijdbare botsing was die mogelijk tot een zware crash had kunnen leiden, maar geen van beide coureurs had hier geheel of grotendeels schuld aan. Gezien de omstandigheden hebben we geen verdere actie ondernomen", zo sluit het verdict van de stewards.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
X-P
Als je links kijkt, zie je rechts niet.
DennisT
Ik heb andere beelden gezien dan de stewards blijkbaar.
Rubbererobbie
Wij zien idd. Niet altijd alles. Het is wat het is. We kunnen er wle de hele week over narrated (wat de media ongetwijfeld gaat doen) Max is er al weer klaar mee en gaat lekker naar huis. Over 2 weken Canada.
Mario007
Veel op het internet gaan weer lekker los terwijl Max alweer in zijn vliegtuig zit naar huis en vanavond lekker gaat simmen. Die zal echt niet wakker liggen van deze race en zijn straf.
Cherokee
Het was de mening van Verstappen en Leclerc. En die zaten er het dichtste bij.
Ivo-tje
Wie waren de stewards deze week?
Ara
Iets met 2 maten meten.
TK87
Max en Charles hebben dit onderling als twee hard racende heren opgelost. Beide racen altijd agressief en streden hier om de slipstream van Norris, dan moet je dat ook van elkaar accepteren. Prima, over 2 weken weer strijden.
Whammes
Ongelooflijk. Verstappen rijdt duidelijk in eene rechte lijn en Leclerc beweegt ineens fel naar links. Het is weer de typische maFIA aan het werk. En door die actie krijgt Verstappen Russell om de oren met de bekende gevolgen van dien. Wat Verstappen daarna deed was niet handig, maar hij wordt hier wel weer duidelijk genaaid door de wedstrijdleiding
TheRocketman
Verstappen reed niet in een rechte lijn, en leclerc ging zeker niet ineens fel naar links, wel objectief blijven.
Whammes
Volgens mij ben jij degene die niet objectief kijkt. Leclerc maakt gewoon een forse beweging naar links. Verstappen laat hem hooguit iets naar rechts lopen, maar wel in een rechte lijn. Hij hoeft de plek natuurlijk ook niet te makkelijk cadeau te geven
TheRocketman
@BKL 🥱wederom feitelijk onjuist! But, what’s new. Je minnetjes verhaal klopt ook niet, ik deel ze zelden uit. Maar okay, wat jij dan weggepoetst heb, zal ik weer in ere ‘herstellen’ inclusief eentje voor jouw reactie.
Whammes
Misschien moet je het artikel van Peter Windsor op F1maximaal even lezen. Die legt het haarfijn uit. En waar je verhaal over minnetjes richting @BKL over gaat snap ik niet helemaal, maar waarschijnlijk ben ik niet de enige die je wijst op je gebrek aan objectiviteit. Wat Verstappen richting Russell deed was niet terecht en werd terecht bestraft, maar zowel Leclerc als Russell reden eerst tegen Verstappen aan en daar had de FIA meteen tegen op moeten treden
Dit bericht is aangepast op:
Paul25
Zou RBVoor Max een snellere auto bouwen ( zoals ze er al een jaar mee bezig zijn ) dan is het simpel . Met dank aan Marco echter nu andere plannen ! Over naar zijn oude vrienden ( A M ) een leuk contract , geld over voor zijn andere hobby en over 2 jaar zijn 5 e titel ! Max en alle fans blij, kwaliteit komt altijd boven dus waar wachten we op ?
Andre1970,5
Was niks bijzonders tussen hun