Al rond de Grand Prix van Monaco kwamen er geruchten naar buiten dat Alfa Romeo volgend jaar sponsor zou worden van Haas.. Een officiële aankondiging bleef echter uit, terwijl Alfa Romeo zelf in het begin van 2023 aangaf aan het einde van de zomer meer duidelijkheid te willen geven wat betreft de sponsoring in de autosport. Na afloop van de Grand Prix in Abu Dhabi is er echter nog altijd geen duidelijkheid over waar we Alfa Romeo volgend jaar terug zullen zien als sponsor in de autosport. Dat komt volgens meerdere bronnen van RacingNews365 doordat de onderhandelingen tussen Alfa Romeo en Haas de afgelopen maanden zijn vastgelopen.
Beide partijen zijn het namelijk niet eens kunnen worden over hoe de sponsoring van Alfa Romeo er bij Haas uit moet komen te zien. In 2019 maakte Alfa Romeo een geweldige deal met Sauber door voor een relatief lage prijs titelsponsor te worden van het in Zwitserland gevestigde F1-team. Een geweldige zet van Alfa Romeo dat daardoor in de ogen van veel autosportfans een eigen Formule 1-team leek te hebben. Daardoor zat het automerk voor een dubbeltje op de eerste rij.
In de afgelopen jaren is de Formule 1 zoals bekend echter compleet veranderd. Financieel gezien maken de teams een geweldige periode door, en dus is het eenvoudiger voor teams om nieuwe sponsoren binnen te halen. Zo haalde Haas met Moneygram dit seizoen een grote titelsponsor binnen. Een automatisch gevolg van de huidige 'boom' in de koningsklasse van de autosport is dat teams meer kunnen verlangen van sponsoren en daar lijkt de kink in de kabel te zijn gekomen wat betreft de onderhandelingen tussen Haas en Alfa Romeo.
Alfa Romeo leek namelijk de hoop te hebben op een deal die ze de afgelopen jaren hadden met Sauber, maar die deal komt niet overeen met de huidige marktwaarde in de Formule 1. Ondanks dat zowel Haas als Alfa Romeo hebben geprobeerd om eruit te komen, zijn de onderhandelingen uiteindelijk op niks uitgelopen.
Daarmee lijkt het iconische Italiaanse automerk de Formule 1 te gaan verlaten. Bij andere F1-teams lijkt er namelijk ook geen plaats te zijn voor sponsoring van Alfa Romeo. Naar alle waarschijnlijkheid zal Alfa Romeo zich daarom in deze weken richten op andere autosport klassen. Wellicht is er nog een kans om als sponsor het WEC-kampioenschap in te stappen, al is ook dat geen eenvoudige optie, aangezien Stellantis met Peugeot al aanwezig is in het WEC-kampioenschap.
Helaas betekent het ook dat we de prachtige speciale liveries die de Italianen de afgelopen jaren introduceerden waarschijnlijk niet meer terug zullen gaan zien. De Italianen hopen zelf in december echter alsnog een nieuw sponsorship in de autosport bekend te maken.
Audi & Sauber
Alfa Romeo wist al vroegtijdig dat men vanaf 2024 niet meer de hoofdsponsor zou kunnen zijn van Sauber. Het in Zwitserland gevestigde Formule 1-team zit namelijk volop in een transitieperiode richting 2026. Dan zal het team door een gedeeltelijke overname door het leven gaan als Audi. In 2024 en 2025 zal Audi langzamerhand de touwtjes in handen nemen bij het team en met het oog op die transitieperiode is het logischerwijs niet gewenst om een ander automerk als sponsor te hebben van het Sauber F1-team.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
ThisGuy
Ik vond Alfa Romeo een vreemd merk om mee te doen aan de F1 als sponsor zonder enige inbreng als je bedenkt dat Ferrari is ontstaan uit Alfa Romeo. Ik vind het dan geen reclame, maar een benadrukking dat je op dat gebied helemaal niet meer mee doet. En nu ben je al niet goed genoeg meer voor de sticker. Wel een mooi logo, overigens. Sauber moet zelf ook blijven werken aan zijn naamsbekendheid en ze doen er goed aan om er weer te staan met hun eigen naam.
Dit bericht is aangepast op:
Ghini
Waarom zou Sauber aan hun naam moeten werken als de hele toko van Audi wordt? Alfa Romeo heeft een rijke race historie en daarom vond ik het wel passend dat ze in F1 actief waren. Ja "slechts" als hoofdsponsor, een heel team kopen etc is voor hun te duur. Stellantis het concern waar Alfa Romeo onder valt zou er wel eens over na kunnen denken een team te kopen en dat in te zetten voor hun merken.
ThisGuy
Merknamen blijven hun marktwaarde behouden. Het bewijs zit hem in de tientallen merknamen die al lang niet meer van de oorspronkelijke bedrijven zijn (Jaguar, Triumph, Spyker, Rover en vele anderen... Zelfs Ferrari is al decennia van Fiat). Ik weet niet goed hoe de overname door Audi (VAG) wordt gerealiseerd, maar ik kan je verzekeren dat die merknaam blijft bestaan en hoe hoger die waarde nu, hoe beter voor de (huidige) eigenaars ervan. Die waarde kan nog eens extra verhoogd worden door de naam weer te laten noemen, zeker omdat ze in werkelijkheid nooit weg zijn geweest.
Dit bericht is aangepast op:
JohnClootBalsaq
Ferrari is geen onderdeel meer van Fiat, die zijn nu zelfstandig
ThisGuy
Ik wilde het nog even fact-checken van Ferrari/Fiat. De overname was ten tijde van de Fiat Dino met de gietijzeren versie van de motor van de Ferrari Dino. Mooi dat die weer zelfstandig zijn.
Fedal
Ik snap dat teams sponsoren moeten hebben maar vraag me ook af of sponsoren er wel iets aan verdienen. Ik krijg namelijk nooit de behoefte om een product te kopen als ik reclame zie.
Ghini
De combi Haas en Alfa Romeo heb ik nooit heel sterk gevonden. Ik denk dat Alfa Romeo verder heeft gekeken omdat ze eerder uit F1 vertrekken dan gepland doordat Audi Sauber overneemt maar om nou met Haas in zee te gaan..