Al jarenlang zijn er slechts drie Formule 1-teams die in aanmerking komen voor Grand Prix-overwinningen: Mercedes, Ferrari en Red Bull. In 2021 moet daar verandering in komen, als de budgetcap zijn intrede doet. Vanaf dan mogen de Formule 1-teams slechts 175 miljoen dollar per jaar uitgeven (met uitzondering van bijvoorbeeld personeels- en marketingkosten).
Het moet volgens Formule 1-baas Ross Brawn minder grote teams in staat stellen om weer vooraan mee te vechten en het speelveld dus kleiner te maken. De complete dominantie van Mercedes is dan hopelijk voorbij, zo vertelt de Brit in gesprek met Autosport.com.
"We willen Mercedes niet straffen, maar in de toekomst willen we succes meer toegankelijk maken voor de andere teams. De budgetcap is een nieuw initiatief voor de Formule 1, een sport die heel complex is."
"Als je een competent team hebt, dan ga je in de Formule 1 net zo snel als je budget', zo vervolgt de ex-teambaas van onder meer Ferrari en Mercedes. "Hoe meer budget, hoe sneller je gaat. De positieve reclame die zulke successen een bedrijf als Mercedes opleveren, is echter zo waardevol, dat is de investering dubbel en dwars waard."
Tekst gaat verder onder de afbeelding
"Niet alle teams kunnen zulke budgetten echter ophoesten, omdat ze bijvoorbeeld grote partij achter zich hebben staan. Met een budgetcap kunnen we een maximum stellen op het geld dat een team uitgeeft."
En als die teams die regels aan hun laars lappen, wat dan? Nou, dan grijpt de FIA hard in waar nodig, verzekert Brawn: "Het verschil met vergelijkbare maatregelen uit het verleden, is dat deze regels nu echt zijn opgenomen in de FIA-regels."
"Dat betekent dat er dus op zal worden gecontroleerd of deze financiële regels worden nageleefd en er straffen worden uitgedeeld als een team zich onverhoopt niet aan de regels houdt. Als een team deze financiële regels serieus heeft overtreden, dan kunnen er zelfs kampioenschappen worden afgepakt", aldus de F1-baas.
Het corona-monster heeft de Formule 1 volledig in haar greep. Autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen bespreken de gevolgen voor de autosport.
Claim nu een van de 15.000 McLaren F1-team caps! OKX heeft speciaal voor de Nederlandse fans een toffe actie opgezet! Meld je nu aan bij OKX en claim jouw cap. Maak bovendien kans op een VIP Experience voor de race op Zandvoort!
Claim jouw cap!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
FranskE64
Behalve als het om Ferrari gaat. In dat geval komt er een schikking.
Corona44
Yeah,yeah what ever, dit soort maatregelen werken gewoon niet. Wat echt zou werken is gescheiden WK's voor teams en rijders, donderdagavond 20 auto's in de hoge hoed en 20 rijders halen er 1 uit daar doe je het maar mee. Is jou auto echt het best, dan zal je elk weekend scoren, ben je echt de beste rijder idem ditto.
Adelbert
Mosterd na de maaltijd heren. Zo van als een van jullie nog eens scheef gaat grijpen we hard in. Toch iets geleerd en wat meer courage??
Mupsie
Ik lach me dood! Hahahahaha... Ingrijpen? Titels afpakken? LOL Tjonge jonge ... Dan zeggen die teams die veel meer uitgegeven hebben gewoon dat ze eruit stappen of de boel boycotten met alleen de contractzaakjes te doen en niet meer verlengen!! Dan is het Bye Bye FIA en FOM en F1 Racerij! DUS LAAT ME NIET LACHEN, STELLETJE ZWETZERS...
Edbert59
Ik kan mij wel enigzins in jou mening vinden. De FIA staat toch zó bekend als corrupt en dan zwetsen ze nu zo? Shit up man. Grote onzin. Titels afnemen? Ha ha ha. Ik denk dat de drie groten ook altijd wel de dominant zullen zijn
Edbert59
(Sorry ging ff mis, wilde nog niet posten) De 3 groten hebben toch altijd nog de beste monteurs. Die worden zwaar betaald en de mensen achter de schermen net zo. Dus Ross Brown kan lukken wat ie wil. Sjoemel partijtjes zullen er altijd zijn en altijd omzeilt worden. Zeker door die maffia pietjes
Buckshot
Beste mr. Ross Brawn, laat ons nou eerst eens weten wat er speelde met de techniek van Ferrari, want ik heb nog steeds het idee dat ik naar een vervalst kampioenschap heb gekeken vorig jaar. Ik ben een ouwe bok die af en toe kinderlijk naïef kan zijn, na 40 jaar F1 kijken hoop ik nog steeds op een f1 kampioenschap waarin ik kan zien wie er het beste kan rijden en niet wie er de beste gadgets aan boord heeft. En wat ben ik blij dat personenauto's geen DAS aan boord hebben..........
Wapwap
wel makkelijk voor de grote 3 om toch nog een voorsprong te behouden. Personele kosten tellen niet, dus Mercedes,Ferrari en red bull mogen gewoon 2000 man aan het werk hebben om de auto digitaal te verbeteren. De tests zullen nu veel meer te maken krijgen met het up to date houden van de digitale auto met de auto op de baan. Zodat ze gewoon hun voorsprong behaald door budget kunnen behouden.
Hunter
Wat een onzin laat ze eerst eerlijk handelen en de Ferrari schikking bekend maken, tot die tijd is de geloofwaardigheid van de FIA zo goed als niks.
Erwin67
Dit is natuurlijk niet van toepassing op Ferrari! Die hebben status apart!
Valenciajohn
Hij zegt weer veel ,maar als het er op aan komt doet zowel hij als de FIA niks als het gaat om ferrari. Ik zou zeggen ,doe je woord gestand en neem Ferrari die derde plaats van 2019 af want het is overduidelijk dat die gesjoemeld hebben ,zelfs na de waarschuwing bleek Leclerc te veel brandstof te hebben waar door Ferrari beboet werd in plaats van geschorst!
Onacor
Lekker makkelijk. Had dat dit jaar maar gedaan
GerStor48
Ross heeft duidelijk nog niet in de gaten dat de F1 al "kapot"is door al hun waanzinnige regel-veranderingen, hun gebrek aan conrole mogelijkheden, EN hun dalende inkomsten. Het Corona Virus geeft aan sommige zwakkere teams dan nog een laatste opdonder qua financieen . Brawn en mijnheer poppensnor , dank daarvoor ,
Gerda De Vet
Klare taal toepassen fair play !