"Als ik de teambaas was geweest, had ik Verstappen gevraagd of hij ze nog wel allemaal op een rijtje heeft. Om zoiets uitgerekend op de Nordschleife te doen, vind ik niet heel slim. Ik weet het, voor velen is het een standpunt dat ze niet willen horen, maar ik vind de Nordschleife ongelooflijk gevaarlijk", zo is Ralf Schumacher glashelder.
"Dat is gewoon zo, zeker op dit niveau en met deze snelheden. Ik denk dan terug aan de tijd dat DTM-races hier verboden werden, omdat die auto's te snel gingen, maar de huidige GT3-bolides zijn ook waanzinnig snel en alles gebeurt nek-aan-nek."
"Er gebeurt sneller iets dan je denkt", vervolgt Schumacher. Hij snapt de kick wel, maar toch: "Dat je dit ergens anders doet, oké, maar voor de meeste mensen vormt de Nordschleife toch de grootste uitdaging."
De host van de podcast sluit het thema af door te stellen benieuwd te zijn hoe Helmut Marko naar dit alles kijkt, maar dat ze hem dat in Imola vast en zeker zullen vragen.
Ook interessant:
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Marc Jacobs
Zie hier 1 van de redenen dat ralfje nooit kampioen is geweest
Jan Stehouwer
Meneer Schoenmaker, dat is nou het verschil tussen een top coureur en een middelmatige coureur zoals u bent geweest…..
BarryChello
Ik kan me niet voorstellen dat Horner advies zou vragen aan RALF Schumacher, laat staan dat hij er iets mee zou doen. Ik vraag me wel al jaren af of het " broertje van" ze wel allemaal op een rijtje heeft. De leukste zin is nog: "Als ik de teambaas was geweest"(😂). Ralf, er is nieuws voor je: dat zul jij nooit worden!
Dit bericht is aangepast op:
TANKES
De teambaas van Max zeker niet maar als ik me goed herinner was hij wel mede eigenaar van een F4 of F3 team. Hij heeft geprobeerd om zijn zoon David richting de F1 te krijgen.
S800S2000nsx
Daarom is hij zo nijdig, de zoon van jos, het speelkameraadje van Mick, is er wel geraakt..... zonder dat papa eigenaar was van een team....
peter-toneato#27300
Ruik ik iets van afgunst bij Ralf? Volgens mijn geheugen heeft hij niets bijzonders gepresteerd buiten commentaar leveren op anderen die een aantal klassen boven hem staan.
bonensoep
Hij heeft gewoon een punt. Als ie dat ding met 300 per uur op de nordschleife in de vangrail zet, kan het zo maar einde seizoen zijn voor Max. Punt is dat je niet alleen afhankelijk bent van je eigen rijvaardigheid.
F0rmuleeen
En als zijn vliegtuig er mee stopt op een paar honderd meter hoogte…..?
Jan van Dijk
Of zijn jacht zinkt midden op de med..
bonensoep
Wat is dit nou voor onzin. Er is geen woord gelogen aan wat ik zeg. Ik denk eerlijk gezegd dat ze bij RedBull met de handen voor de ogen zitten als Max daar rond aan het darren is. Het is toch een prijzig contract waarmee Max aan dat team is verbonden.
Dit bericht is aangepast op:
S800S2000nsx
Of zijn remmen van zijn fiets het begeven tijdens een afdaling in Monaco.... Of hij te laat thuis komt na een nachtje stappen en Kelly klaar staat met de deegrol.....
F0rmuleeen
Als het nou skiën, paardenraces o.i.d is, maar hij is coureur! Kom op zeg, alsof je tegen een chef kok zegt dat hij niet thuis mag barbecueën…..
peter-toneato#27300
Zoals je in de reacties kan lezen geeft niemand je gelijk. Max is verstandig genoeg om te weten wat hij wel en niet moet doen, wie zijn wij om daar over te oordelen.
bonensoep
Wij niet, maar RedBull als werkgever wel. Het zal mij worst wezen wat ie in zijn vrije tijd doet maar hij heeft een contract met RedBull.
Monic Armiento-Hissink
Als Max de 24 uur van de Nurnburgring wil doen moet hij een aparte licentie halen. Hij is daar nu mee begonnen.
TANKES
@Monic Armiento-Hissink, weet je zeker dat Max al bezig is met de Licenties ? Ik kan het mis hebben maar ik zag zo'n 5 jaar geleden hoe Martin Brundle zijn Nordschleife Licenties haalde en dat ging echt in 2 verschillende bolides en begon beide keren samen met andere "cursisten" in een rij achter de leermeester aan. Als 'k me niet vergis moest hij daarna deelnemen aan een race om zijn Licentie voor de minst krachtige bolide te behalen en met goed resultaat kreeg hij zijn Licentie én kon op gelijke wijze de Licentie voor de krachtigste bolides halen en gelijk dat weekeind deelnemen aan de race.
TANKES
@bonensoep. Je hebt een goed punt maar bekijk het eens van Max zijn kant. Hij zou graag een Superbike of MotoGP machine testen maar doet dat niet omdat het hem verboden is door RB maar ze kunnen hem niet alles verbieden waar een beetje risico aanzit, toch ? De Verstappen familie uitjes worden doorgebracht op circuits waar ze met eigen GT2 en / of GT3 bolides rijden. Max heeft al zoveel km's gemaakt met een GT3 dus waarom niet laten racen ? RBR weet ook dat ze Max kunnen vertrouwen. Max zal zeker geen onnodige risico's nemen wat zijn F1 carrière / kampioenschap aspiraties in de weg zal zitten. Bovendien heeft hij nu ook Lily om voor te zorgen. Max kwam blijkbaar zeer goed voorbereid aan op de Nordschleife want hij reed volgens ex F1 coureur en huidig DTM coureur Timo Glock al in zijn 2e of 3e ronde een geweldige tijd én dat zonder de Nordschleife Licenties. RB kan Max van alles verbieden maar dan zou hij ook kunnen vertrekken en waar staat RBR dan ? RBR liet Adrian Newey deelnemen aan de 24hr van Le Mans en andere Classic GP's en Newey was bijna net zo belangrijk of misschien wel belangrijker dan Max.....
Dit bericht is aangepast op:
bonensoep
Kijk, een inhoudelijk goed onderbouwde reactie. Die zijn zeldzaam. Mijn originele reactie ging over de opmerking van Schumacher, dat RedBull Max zou moeten verbieden om hier aan mee te doen. Natuurlijk doet RedBull dat niet want dan is het direct einde oefening voor wat betreft het contract. Dat neemt echter niet weg dat RS wel degelijk een punt heeft. Er hoeft er maar eentje rond te rijden die niet goed genoeg uit zijn doppen kijkt en Max hangt in de bomen met zijn GT3. Zelf vind ik het wel mooi dat ie na 2 rondjes een baanrecord rijdt , ook nog eens met een auto die voldoet aan de BoP regels voor de GT3's Waar ik me over verbaas iedere keer is dat de hele goegemeente over alles en iedereen heen valt die iets zegt wat niet bevalt, ook als de opmerking (van RS in dit geval), best wel hout snijdt.
Monic Armiento-Hissink
@TANKES het was beide. Hij heeft niet voor niks met de specificaties van de NLS gereden.
Monic Armiento-Hissink
@TANKES Dit zal een eerste stap zijn, het is de eerste keer dat hij op de Nordschleife in een auto heeft gereden. Dit was zijn eerste test in het echt. Hij heeft zijn team ook al eerder naar voren geschoven in verschillende competities, dat was eerst ook pas gepland voor 26. Ik verwacht hem nog vaker daar om inderdaad die licentie te gaan halen.
TANKES
@Monic Armiento-Hissink. Ik begreep dat deze testdag hoofdzakelijk was om Verstappen.com driver Lulham te helpen om op snelheid te komen omdat Max hem vanuit de sim de autosport in brengt. Natuurlijk grijpt ook Max zijn kans omdat hij de Nordschleife geweldig vind en daar ook zeker wil gaan racen met zijn team.
Jan Baas
Maar ja jij bent dat niet dus deze Max kan rijden niet zoals jij continu in de schaduw staan van je broer
BMW_P85_V10
Ik ga er toch van uit dat Max zoiets niet doet zonder de toestemming van Red Bull. In zijn contract staat piekfijn wat hij wel en niet mag doen, zowel on als of season. Als Max zoiets zou doen zonder toestemming zou de bok vet zijn.
Nico333
Paar jaar geleden mocht hij bv. niet motorrijden en testen op de nordsleife. Wat er nu in zijn contract staat weet ik niet maar had hij vorig jaar niet een Harley gekocht?
Monic Armiento-Hissink
Nee, die had hij al langer want Kelly wist niet eens dat ie die had. Hij heeft hem in Nederland staan.
Checo
Ralf bedoelt het goed met Max. Hij zou niet graag iets met Max zien gebeuren. En hier heeft hij gelijk, de Nordschleife is gevaarlijk. Misschien is het inderdaad niet het risiko waard, maar op de leeftijd van Max neem je dat risiko.
Monic Armiento-Hissink
Max is zich aan het voorbereiden voor een afscheid van de F1. Hij wil endurance gaan en doen en heeft daar een aparte licentie voor nodig.
Atmosferic
nee deze heeft ie alleen specifiek voor de Nordschleife van de Nürburgring nodig. voor het WEC of Imsa is zijn superlicentie al goed genoeg.
Monic Armiento-Hissink
@Atmosferic voor endurance heeft ie een aanvullende licentie nodig, voor de Nurnburgring series heeft hij een aparte licentie nodig.
TANKES
De Nordschleife race serie valt niet onder de FIA en aangezien het om een gevaarlijke baan van zo'n 22 km lang gaat met zo'n 155 bochten is het logisch dat ze daar aparte Licenties voor nodig zijn. Zal ook wel met de verzekering te maken hebben kan ik me voorstellen. Endurance races van WEC en IMSA vallen voor zover ik weet onder de FIA en zal hij waarschijnlijk met zijn Superlicentie kunnen doen.
Bung_
Ralf is zelf een schijtluis. Hij durft er niet te rijden, en dan moeten anderen het ook niet doen. Ralf ga lekker spelen in de zandbak. 😁
Dit bericht is aangepast op:
gerrie-sengers#36250
Laat die stumperd een keer zijn mond houden.
Dit bericht is aangepast op:
Raymond Warmerdam
En dan nog als ze het niet zouden toestaan, wat zouden ze er tegen kunnen doen? Max ontslaan? :-)
TANKES
Ja dat zouden ze dan kunnen doen maar de gevolgen zouden groot zijn voor zowel RBR als voor Verstappen Racing.com. Max wou al heel snel na zijn debuut talentvolle simcoureurs via team Redline in de autosport brengen. Red Bull en nog enkele RBR sponsoren helpen Max daarbij en daarom rijdt Team Redline én op het circuit Verstappen Racing.com met dezelfde sponsoren. Max zijn manager Raymond Vermeulen zijn zoon rijdt ook dit jaar weer voor Verstappen Racing.com met een Ferrari GT3 in de DTM bij het team van Emil Frei Racing. Ik denk dat dit soort races voor beide partijen goede reclame is en voor RBR misschien wel de beste manier om Max bij het team te houden.
Regenracer
Hij vindt het ongeloofelijk gevaarlijk omdat hij niet zo'n goede coureur is als Max,simple.
Chiu
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan wat Max betreft. En inderdaad brengt het daar racen wel degelijk extra gevaren met zich mee zeker in een lopend seizoen van de F 1. Waarbij als het goed fout zou gaan ook meteen de F 1 afgelopen is voor 2025. Maar uiteindelijk kun je ook niet verwachten dat hij zich tussen elke race afsluit en terugtrekt in afwachting van de volgende race.
TANKES
Ik las ergens dat Marko had gezegd ( na de Nordschleife test ) dat Red Bull Max niks gaat verbieden. Max zal vast geen F1 GP willen missen als hij om de titel(s) vecht maar wat als volgend jaar blijkt dat ze ( nog ) niet competitief zijn dan zie ik hem best een F1 race missen voor de 24 hr van Le Mans of de Nordschleife. Zo miste Alonso in dienst van McLaren de Monaco GP eens omdat hij de Indy 500 wilde doen i.v.m. de kans op het behalen van de "Triple Crown".