Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 BOT + 18.056
  • 3 LEC + 18.985
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Oostenrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Waarom Ferrari niet verder wil met Arrivabene als teambaas

Een grote schok was het niet, maar nieuwswaardig is het zeker: op maandagochtend kopte de belangrijke Italiaanse sportkrant La Gazzetta dello Sport met het bericht dat Maurizio Arrivabene op de schopstoel zou zitten, sterker nog, in de persoon van Mattia Binotto stond zijn vervanger al klaar. Maandenlang deden geruchten de ronde dat Arrivabene zijn baan niet zeker was, maar waarom is het nu eigenlijk zover gekomen?

Om de materie begrijpelijk te maken, moet eerst in worden gegaan op het gedachtengoed van Ferrari. Il Commendatore himself, Enzo Ferrari, de oprichter van de vermaarde Italiaanse stal, wilde in zijn tijd als teambaas tegen elke prijs winnen. De legendarische baas werd in eigen land meermaals als moordenaar weggezet, omdat hij rijders haast als vee behandelde. Durfde je niet in zijn wagen te rijden? Dan kon je ophoepelen. Was je niet snel genoeg? Wegwezen en tot ziens. Het leidde tot verschillende dodelijke ongevallen – meerdere jonge Italiaanse jongens lieten het leven.

Fast forward vijftig jaar en Ferrari heeft nog altijd de wil om te winnen, maar maakt tegenwoordig gebruik van maximaal twee rijders per seizoen. Deze wordt de hand boven het hoofd gehouden als ze niet presteren – in tegenstelling tot vroeger, toen het nóóit de schuld van het materiaal was en het dus wel aan de rijder moest liggen. Als er tegenwoordig iemand de verantwoording draagt, dan is het de teambaas.

En daar zit ‘m de crux. Sinds het vertrek van de magische tandem Jean Todt – Ross Brawn – Rory Byrne – Michael Schumacher is Ferrari de kluts kwijt, eigenlijk op dezelfde manier als dat het de kluts kwijt was vóór het gevierde kwartet de poorten van Maranello binnen kwam gereden. Begin jaren ’90, onder Italiaanse leiding, wilde het niet vlotten. Sinds eind jaren ’00, onder Italiaanse leiding, wil het niet genoeg vlotten. In 2008, 2010 én 2018 werden titels weggesmeten, in 2017 had de aanval een stuk soepeler kunnen verlopen.

- De dood van Marchionne zorgde ervoor dat Binotto niet eerder promoveerde tot teambaas

Voormalig president en vorige zomer overleden Sergio Marchionne wilde Mattia Binotto maar wat graag tot teambaas bombarderen

Ferrari weet niet waar ze het moet zoeken – meerdere mannen mochten het proberen en allen moesten het veld ruimen. Stefano Domenicali hield het nog het langste vol – na ruim vijf jaar gaf hij zijn baan zelf op. Marco Mattiacci werd voor de leeuwen geworpen en binnen een paar maanden opgepeuzeld, Marlboro-Man Maurizio Arrivabene (lang werkzaam voor het sigarettenmerk) kreeg de verantwoordelijkheden in de laatste maand van 2014 op zijn bordje.

In de afgelopen jaren bleek voor Ferrari dat Arrivabene óók niet de man was die het tij kon keren. De afgelopen zomer overleden voormalig president Sergio Marchionne was daarom van zins om technisch directeur Mattia Binotto naar voren te schuiven. De dood van Marchionne zorgde er echter voor dat het plan-Binotto nooit werd uitgevoerd. De hiërarchie leek hetzelfde te blijven, tot Binotto van alle kanten werd benaderd. Onder meer Mercedes en Renault waren zeer geïnteresseerd naar zijn diensten.

Om Binotto, bouwer van het wonderwapen dat in 2018 eigenlijk wereldkampioen had moeten worden, aan boord te houden, besloot Ferrari na lang wikken en wegen om Arrivabene toch maar de wacht aan te zeggen. Dit was tegen het zere been van Louis Camilleri, de nieuwe baas van Ferrari. Camilleri (voormalig Phillip Morris, moederbedrijf Marlboro) en Arrivabene gaan namelijk al heel wat jaren terug. Camilleri hield zijn beschermeling Arrivabene lang de hand boven het hoofd, maar moest uiteindelijk toch zwichten voor hogere krachten.

FIAT-Chrysler-baas John Elkann besloot over te gaan tot het nemen van rigoreuze stappen. Arrivabene moet, kort na de jaarwisseling, alsnog zijn plekje afstaan aan Binotto. Hoe, en of, Binotto werkzaamheden als teambaas kan combineren met het leiden van de technische afdeling, moet nog blijken. In de persoon van Simone Resta is er namelijk kortgeleden een technisch wonderbrein weggewandeld – deze Italiaan draagt tegenwoordig de teamkleding van Sauber. In de persoon van Laurent Mekies is er net een nieuwe sportieve directeur aangenomen en om tegelijkertijd twee nieuwe koppen op vitale plaatsen neer te zetten kan een groot risico vormen voor het communicatiemodel.

Conclusie: Arrivabene wordt persoonlijk verantwoordelijk gehouden voor het falen van Ferrari, dat ondanks het hebben van een razendsnelle wagen in de afgelopen jaren de titels aan rivaal Mercedes moest laten. Het is een bekende (Italiaanse) move om de eindverantwoordelijke de laan uit te sturen, maar het is de vraag of men niet aan haar doel voorbij snelt. Een verandering aan de hiërarchische verhouding lijkt eerder effectief, maar of Ferrari van zins is om daar aan toe te geven?

Breaking Verstappen verwacht geen wonderen in thuisrace Red Bull