Het was natuurlijk een kans uit duizenden voor David Coulthard. Hij mocht in september de Red Bull RB19 van Max Verstappen en Sergio Perez aan de tand voelen op het circuit van Silverstone. Hij was onder de indruk van de bolide en dat de tijd hem sinds zijn laatste competitieve meters toch wel had ingehaald, bleek al bij het wegrijden.
"In mijn geriatrische handboek stond al beschreven dat ik het gaspedaal niet aan hoef te raken om de pits te verlaten, dat voelt ongewoon", zo meldt hij vanuit de cockpit. Maar hoe zit dat dan? Het is eigenlijk niks speciaals en zeker niet uniek voor de RB19 van Red Bull. Dit geldt voor alle moderne F1-auto's.
Dat heeft alles te maken met de hybride componenten van de moderne Formule 1 V6-turbomotor. Middels een druk op de knop kan de MHU-K de bolide op elektrisch vermogen alleen worden gestart, waarna de coureur ook stationair weg kan rijden, net zoals dat eigenlijk ook geldt voor elektrische productiewagens waar we zelf mee rijden.
Als je vervolgens al rijdend wél het gaspedaal indrukt en toeren maakt, start je automatisch de verbrandingsmotor, die het vanaf dat moment, ondersteund met hybride power, overneemt. Hoe hard je met een Formule 1-auto kan gaan zonder het gaspedaal aan te raken? Ruwweg 25 kilometer per uur.
Als een F1-auto in theorie dus enkel op elektrische energie kan rijden, zal dat nooit meer zijn dan enkele kilometers. Bovendien zijn de systemen daar natuurlijk niet voor ontworpen, vandaar 'in theorie'. De kans is groot dat de onderdelen het al begeven voordat ze het maximale bereik hebben gehaald.
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!