Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
  • 1 OCO LAP 70
  • 2 HAM + 2.736
  • 3 SAI + 15.018
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
  • 1 VER LAP 1
  • 2 RUS
  • 3 HAM
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
  • 1 VER LAP 72
  • 2 HAM + 20.932
  • 3 BOT + 56.460
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
  • 1 RIC LAP 53
  • 2 NOR + 1.747
  • 3 BOT + 4.921
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 VER + 53.271
  • 3 SAI + 62.475
ita
tur
vr 08 okt - zo 10 okt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 VER + 14.584
  • 3 PER + 33.471
rus
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
  • 1 VER LAP 56
  • 2 HAM + 1.333
  • 3 PER + 42.223
tur
mex
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
usa
bra
vr 12 nov - zo 14 nov
Quali vr 12 nov
Sprint za 13 nov
Race zo 14 nov
mex
qat
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
qat
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
mex Mexico
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Naar coureurs
0

Fernando Alonso

Alpine F1
Nationaliteit esp Spaans
Geboorteplaats Oviedo, Spanje
Geboortedatum 29/07/1981 (40 jr.)
F1-debuut 2001, Australië

F1-seizoen 2021

Positie WK 10
Races 17
WK-punten 58.0
Overwinningen 0
Podiumplaatsen 0
Polepositions 0

F1-carrière

Wereldtitels 2
WK-punten 1957
Races 329
Overwinningen 32
Podiumplaatsen 97
Polepositions 22

In zijn tot op heden 17 seizoenen omspannende Formule 1-carrière reikte Fernando Alonso tot twee wereldtitels en drie tweede plaatsen, de Spanjaard won liefst 32 Grands Prix. Alonso vocht onder meer tegen Michael Schumacher, Kimi Raikkonen, Jenson Button en Lewis Hamilton. In 2021 keert hij terug op de Formule 1-grid bij Alpine.

Info Fernando Alonso

Naam Fernando Alonso
Team Alpine
Geboortedatum 29 juli 1981
Geboorteplaats Oviedo, Asturias, Spanje
Leeftijd 39
Lengte 1.71m
Gewicht 68kg
Nationaliteit Spaans
Race nummer 14

Biografie van Fernando Alonso

Fernando Alonso, tweevoudig F1-wereldkampioen, is al bijna twee decennia een sleutelfiguur in de sport sinds hij in 2001 zijn debuut maakte voor Minardi.

De Spanjaard, geboren in een arbeidersgezin in Oviedo, begon op driejarige leeftijd met karten en keek daarna niet meer terug om succes te behalen op lokaal, nationaal en wereldniveau.

Hoe ging Alonso van kartsucces naar F1-glorie? Hier is alles wat je moet weten over het leven van Fernando Alonso.

De kartcarrière van Alonso

Alonso's vader, Jose Luis Alonso, was een amateur-kartrijder en wilde zijn hobby delen met zijn kinderen. Terwijl Fernando's oudere zus, Lorena, niet aan de activiteit begon, werd het karten aan haar toen driejarige broer meegegeven.

Nadat Fernando's vader een aanbod van de Spaanse voetbalclub Celta Vigo om keeper te worden afwees, zette de familie zich in voor zijn kartcarrière. Gezien de financiële kosten die met de onderneming gepaard gingen, werd Alonso geholpen door Genis Marco en zijn vermogen om persoonlijk en sponsorgeld bij elkaar te krijgen.

Overwinningen in het juniorenkampioenschap voor kinderen maakten plaats voor drie opeenvolgende Spaanse nationale kampioenschappen voor junioren van 1993 tot 1995. Van daaruit bereikte Alonso overwinningen in de Italiaanse en Spaanse internationale A-kampioenschappen, samen met de tweede plaats in het Europees kampioenschap.

			© Renault
	© Renault

Vroege carrière en de Formule 1

Alonso maakte op 17-jarige leeftijd zijn autoracedebuut op de Euro Open van 1999 door Nissan met Campos Motorsport. Hij won de titel tijdens de laatste race van het seizoen na zes overwinningen en negen polepositions te hebben behaald, waarmee hij de sprong naar de International Formula 3000 maakte.

Minardi sportdirecteur Cesare Fiorio gaf Alonso zijn eerste test in een F1-auto in Jerez als onderdeel van Euro Open om zijn kampioen een kans te geven om op een hoger niveau te testen. Van daaruit werd de Spanjaard in 2000 benoemd tot test- en reservecoureur voordat hij in 2001 bij het team kwam.

Na het seizoen zonder punten te hebben afgesloten en als beste resultaat een tiende plaats, werd Alonso Renault-testrijder voor 2002, voordat hij Jarno Trulli's teamgenoot werd voor het seizoen van 2003. Tijdens zijn tweede race werd Alonso de jongste coureur die een pole-position pakte tijdens de Maleisische Grand Prix. De Spanjaard sloot het seizoen als zesde af in het klassement met 55 punten.

In het seizoen van 2004 bleef Alonso naam maken door vier keer op het podium te eindigen en pole te pakken tijdens de Franse Grand Prix. Het was echter 2005 toen hij echt op het imponeerde en het titelgevecht aanging met Kimi Raikkonen.

Hoewel de McLaren sneller bleek te zijn, bezorgden de betrouwbaarheidsproblemen bij de renstal de titel aan Alonso, die Emerson Fittipaldi overtroefde als de jongste kampioen ooit dankzij zeven overwinningen, zes poles en veertien podiumplaatsen.

Ferrari en Michael Schumacher herstelden zich in 2006, hoewel het Alonso was die zes van de eerste negen races won. Maar nadat de getunede mass demper van Renault was verboden, kaatste Ferrari terug en stonden de twee coureurs gelijk op punten op weg naar de voorlaatste ronde in Japan. Schumachers hoop op een titel kwam ten einde toen zijn motor het begaf terwijl hij de race leidde en de overwinning overhandigde aan Alonso, die de titel in Brazilië veiligstelde.

Alonso's naar McLaren en de terugkeer naar Renault

Alonso verliet Renault voor McLaren met een contract van drie jaar, samen met rookie Lewis Hamilton. Hoewel de twee streden om het wereldkampioenschap, waren ze betrokken bij tal van incidenten die hun relatie verzuurde. Het meest opvallende kwam tijdens de Hongaarse Grand Prix toen Hamilton een teaminstructie niet gehoorzaamde, waardoor Alonso Hamilton vertraagde in de pitstraat.

McLaren had zijn eigen problemen met de Spygate-controverse, maar niettemin gingen zowel Alonso als Hamilton de laatste race van het seizoen in met een kans om de titel te winnen. Het was echter Ferrari's Kimi Raikkonen die op één punt bovenaan het klassement eindigde, terwijl de Spanjaard als derde eindigde. Hoewel hij evenveel punten had als Hamilton, eindigde de Britse coureur als tweede.

De verslechterde relatie leidde ertoe dat Alonso en McLaren hun deal beëindigden. Ondanks opties van verschillende teams keerde hij terug naar Renault met een contract van twee jaar. Na een trage start van het seizoen scoorde Alonso meer punten dan welke andere coureur dan ook in de laatste vijf races. Hij won in Singapore en Japan, hoewel de eerste op controversiële wijze kwam. Teamgenoot Nelson Piquet Jr. crashte opzettelijk om een safety car te veroorzaken in de gebeurtenis wat nu Crashgate wordt genoemd.

De switch naar Ferrari

Ondanks een aanbod van Red Bull en Honda tekende Alonso in 2009 een contract om bij Renault te blijven. Maar na een seizoen waarin hij als negende eindigde in het coureurskampioenschap, en het team werd onderzocht voor Crashgate, vertrok de Spanjaard in 2010 naar Ferrari. Hij won in zijn debuutrace met het team tijdens de Grand Prix van Bahrein 2010, samen met vier andere races om de seizoensafsluitende Grand Prix van Abu Dhabi in te gaan op het klassement met acht punten, ondanks een achterstand van 47 punten. Door een strategische fout van Ferrari bleef Alonso echter achter Renault's Vitaly Petrov, waardoor hij als tweede eindigde in het eindklassement achter Sebastian Vettel.

Er was geen titeluitdaging in 2011 omdat Ferrari geen aerodynamische grip en bandenmanagement had. Alonso behaalde tien podiumplaatsen, waaronder een overwinning in de Britse Grand Prix na een Red Bull-strategiefout, maar het was slechts goed genoeg voor een vierde plaats in het eindklassement.

Nadat hij zijn contract bij het team had verlengd, keerde Alonso in 2012 terug in vorm en concurreerde opnieuw met Vettel om de titel. Overwinningen in Maleisië, Valencia en Duitsland hielpen de Spanjaard een voorsprong van 40 punten op te bouwen in het klassement, maar Vettel maakte een meedogenloze comeback en leidde het klassement met 13 punten op weg naar de laatste race van het seizoen in Brazilië. Alonso eindigde als tweede, maar Vettel kwam als zesde over de streep om de Ferrari-coureur opnieuw een kampioenschap te ontnemen.

Er was weinig dat Alonso kon doen om Vettel te ontkennen in 2013, toen de Duitser naar een volgende titel reed. Mercedes werd in 2014 het te kloppen team. Alonso slaagde er niet in een race te winnen, maar eindigde wel twee keer op het podium. Omdat Ferrari niet in staat was een kampioenschapswinnende auto te leveren, vertrok Alonso naar McLaren.

Alonso keert terug bij McLaren

Alonso keerde terug naar McLaren met een driejarig contract, maar de zaken begonnen niet goed. Bij een crash tijdens de pre-season tests in februari 2015 liep Alonso een hersenschudding op, waardoor Kevin Magnussen hem verving bij de seizoensopener, de Grand Prix van Australië.

Toen de Spanjaard terugkeerde, verliepen de zaken niet volgens plan, omdat de Honda-motor van McLaren ernstig te weinig vermogen had. Als gevolg daarvan had het team het zwaar. Alonso eindigde slechts twee keer in de punten, en hij liet zijn ongenoegen meerdere keren horen via de boordradio.

Een grote crash met Esteban Gutierrez bij de seizoensopener van 2016 in Australië zorgde ervoor dat Alonso de volgende race in Bahrein om medische redenen moest missen. Hij versloeg teamgenoot Jenson Button vijftien keer tijdens het seizoen en eindigde negen keer in de punten om het seizoen 10e te eindigen in het rijderskampioenschap met 54 punten.

In 2017 was er geen sprong voorwaarts, waarbij de Spanjaard in een aantal van de eerste races last had van slechte betrouwbaarheid. Zijn beste resultaat was een zevende plaats in Hongarije, waardoor Alonso als vijftiende eindigde in het klassement.

Verlof en terugkeer naar de Formule 1

Hoewel Alonso een nieuwe deal tekende en het seizoen 2018 begon met een vijfde plaats in Australië, werd duidelijk dat de Spanjaard niet meer gelukkig was in de Formule 1. Hij eindigde het seizoen als elfde in het klassement en kondigde toen zijn vertrek uit de sport aan, daarbij verwijzend naar een gebrek aan racen op het circuit en ontevredenheid over de concurrentie in de F1. Hoewel hij merkambassadeur voor McLaren bleef, liep zijn contract eind 2019 af.

Na een twee tussenjaren keerde Alonso in 2021 terug naar de F1-grid na het tekenen van een tweejarig contract met Alpine, voorheen het team van Renault.

x