De uitputtingsslag van de Formule 1-coureurs was meer dan duidelijk in Qatar: brakende, flauwvallende en stoppende coureurs vanwege de extreme hitte en de hoge luchtvochtigheid. Dat een coureur uitgeput raakt van de omstandigheden op het Losail-circuit is geen verrassing, maar hoe ontstonden de problemen precies?
F1-trainer Sam Village schoof na afloop van de race aan bij Sky Sports, waar hij uitlegt hoe bepaalde symptomen veroorzaakt worden en waarom de GP van Qatar zwaar, misschien te zwaar, was. "Het flauwvallen komt doordat de hitte een lage bloeddruk veroorzaakt. Je bloedvaten gaan open staan, terwijl de zwaartekracht als het ware aan je bloed trekt", zo legt hij uit, doelend op het feit dat je bloed niet overal naartoe stroomt. "Het is niet dat ze aan het rennen of fietsen zijn."
"Het overgeven en de misselijkheid worden veroorzaakt doordat er te weinig bloed in het spijsverteringsstelsel is. Geen bloed in de maag zorgt ervoor dat er niets meer verteerd kan worden, waardoor het begint te krampen in je maag, die van het eten af wil. Al het bloed is richting je huid gegaan tegen de hitte."
Anderen bekeken ook:
Circuit in Qatar helpt niet mee
Naast de 'standaard' verklaringen van Village speelt de lay-out van het Losail International Circuit ook mee, als er gekeken wordt naar de problemen van de coureurs in Qatar. "Wat het circuit typeert is hoge snelheid, snelle bochten en veel downforce in de bochten. Als zij door dit soort bochten rijden, dan spannen ze hun spieren aan en houden ze hun adem uiteindelijk een beetje in."
"Hierdoor is hun ademhaling ongeveer hetzelfde als wanneer ze slapen, maar hun hartslag ligt tegelijkertijd tussen de 150 en 180. Er is dus mogelijk ook een element van zuurstoftekort, ook in de hersenen. Dat is een grote uitdaging, terwijl de coureurs ook nog eens drie tot zes G krijgen te verduren."
"Dit alles is behoorlijk indrukwekkend. Om eerlijk te zijn, met dit soort condities is het alsof je een duursporter een Ironman laat lopen in Hawaï. Ook krijgen ze alleen warm water te drinken, terwijl iemand in een endurancerace elke 15 tot 20 minuten kan hydrateren en ook nog eens koud water tot beschikking heeft. Dus ja, dit geval (in Qatar, red.) is echt uniek. De sport is echt uniek."
Een oplossing geeft Village nog niet direct. Wel pleit hij voor meer duidelijkheid over de situatie. "We weten eigenlijk nog niet genoeg over wat er in de cockpit gebeurt. Er zijn maar een aantal mogelijkheden om de gegevens te krijgen, maar we hebben nog lang niet alles."
Ook interessant:
Verstappen en Red Bull moeten McLaren nu serieus gaan vrezen
Verstappen is een drievoudig F1-kampioen! Dat viert men in de nieuwste RN365 F1-podcast, maar Coronel, Dimmers en host Mosterdijk praten over nog zo veel meer. De opmars van McLaren, die crash tussen Hamilton en Russell, maar ook al het drama, de baalweekenden van Perez en Stroll en andere onderwerpen passeren de revue.
Bij winst van Verstappen in Bahrein, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
F1Lin70
En dan zijn er ex coureurs en zogenaamde sportverslaggevers die zeggen dat de coureurs allemaal aanstellers zijn. Om nog niet te spreken over de beter weters op de bank thuis.
Sebsom
Dat was toch die ene gast van Viaplay, hoe heette die ook alweer .... O ha, Giedo van der Garde !! Zie onderstaand bericht.
F1Lin70
Weet ik niet. Ik heb geen Viaplay. Maar Martin Brundle en Will Buxton zeiden dat ze zich niet zo moesten aanstellen en dat dat ook bij de sport hoort.
Ton1971
Ik vind het vooral verbijsterend dat ze nog niet alle data hebben over de coureurs. De hele auto zit vol met data meet apparatuur… en dan zijn sensors in de onderkleding een noviteit ? Overigens is de uitleg helder en zou dit circuit (wat voor motorracen is ontworpen…) niet meer op de kalender moeten komen wegens veiligheidsnormen.
Dit bericht is aangepast op:
LinDo
Ben het met je eens @Ton1971 . Deze omstandigheden zijn niet normaal, en vergelijkbaar met de omstandigheden die een F16 piloot ervaart. Die hangen de eerste paar keer vliegen ook kotsend in een zakje, alleen is de hitte daar volgens mij minder extreem. Stel je voor dat je met 300km per uur van je stokje gaat? De gevolgen zijn niet te overzien.
Ton1971
Met het verschil dat een piloot dat geen twee uur achter elkaar ervaren en idd het ontbreken van de extreme temperatuur, ze dragen allemaal een drukpak om de effecten van de g-krachten te onderdrukken en een zuurstofmasker. Zo op een rijtje gesteld, denk ik dat een coureur het zwaarder heeft…
Dit bericht is aangepast op:
Sebsom
Ik zie nog steeds de beelden voor me van Giedo van der Garden hoe hij Sargeant afkraakt. Haal alstublieft die gestoorde roeptoeter weg van de tv. Hij denkt alles beter te weten maar hij speelt het steeds maar weer klaar om zichzelf belachelijk te maken. Ik denk dat er iets met hem is gebeurd in de pubertijd waardoor hij geestelijk niet verder is gegroeid. Goede tip voor het al zieltogende Viaplay, ontsla die gast!