Ford heeft een rijke geschiedenis als motorleverancier in de Formule 1. Vanaf 1967 boekte het merk grote successen, met wereldtitels voor onder anderen Jackie Stewart, James Hunt, Ayrton Senna en Michael Schumacher. Daarmee groeide Ford uit tot een van de meest invloedrijke namen in de sport. Op die erfenis wil het bedrijf nu voortbouwen, samen met Red Bull.
Jim Farley heeft het volste vertrouwen in een succesvolle samenwerking. Ford is volgend jaar een nieuwe naam op de Formule 1-grid, maar de CEO benadrukt dat het merk meer dan genoeg ervaring meeneemt: "Dit is niet onze eerste 'rodeo'. We hebben lang deel uitgemaakt van de Formule 1. En ik denk dat het goed is dat wij, zoals Laurent Mekies eerder vertelde, een gezonde dosis bescheidenheid bezitten," aldus Farley tegenover Sky Sports.
De Ford-CEO legt daarnaast zijn vertrouwen in de kwaliteiten van zijn werknemers: "Dit zijn de beste technici in de wereld van de motorsport. En ik kan alleen maar zeggen: we hebben tot nu toe ons uiterste best gedaan."
Farley is tegelijkertijd voorzichtig met uitspraken over de winstkansen aan het begin van 2026: "Het gaat er niet om wat we doen in die eerste paar races. Het gaat erom hoe snel we reageren op wat we leren van het chassis, van alles eigenlijk. En we weten dat we bij Ford de beste technische mensen hebben. We hebben 180.000 werknemers. Zij weten allemaal dat er een uiterste inspanning geleverd wordt en dat we alles gaan geven om er het beste van te maken."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!