Carlos Sainz
Scuderia FerrariIn het verleden actief voor Toro Rosso, Renault en McLaren. Vanaf 2021 in het rood van Ferrari. Carlos Sainz maakt inmiddels al voor het tiende seizoen deel uit van het Formule 1-circus. Zal hij in 2024 kans maken op de wereldtitel?
F1-seizoen 2024
Positie WK | 5 |
Races | 21 |
WK-punten | 259.0 |
Overwinningen | 2 |
Podiumplaatsen | 8 |
Polepositions | 1 |
F1-carrière
Wereldtitels | 0 |
WK-punten | 1241.5 |
Races | 205 |
Overwinningen | 4 |
Podiumplaatsen | 26 |
Polepositions | 6 |
Info Carlos Sainz
Naam | Carlos Sainz Vazquez de Castro |
Team | Ferrari |
Geboortedatum | 1 september 1994 |
Geboorteplaats | Madrid, Spanje |
Lengte | 1.78m |
Gewicht | 64kg |
Nationaliteit | Spaans |
Racenummer | 55 |
Biografie van Carlos Sainz
Carlos Sainz jr. was al op jonge leeftijd op weg naar de Formule 1. De Spanjaard groeide op met een racementaliteit, mede dankzij zijn vader Carlos Sainz Sr., tweevoudig wereldkampioen rally, en verdiende een junior-partnerschap bij Red Bull.
De coureur heeft een lange weg afgelegd naar zijn huidige stoeltje naast Charles Leclerc bij Ferrari, waarbij hij door het kartcircuit en het Red Bull junior-programma is gegaan.
Op 26-jarige leeftijd heeft hij al zes seizoenen ervaring in de Formule 1 en streeft hij naar titels met de Scuderia.
Maar hoe belandde Carlos Sainz in de F1? Hier is alles wat je moet weten over de biografie van Carlos Sainz.
Teamgenoten en teams | Carlos Sainz
Team | Teamgenoot | Seizoen |
---|---|---|
Scuderia Toro Rosso | Max Verstappen | 2015 |
Scuderia Toro Rosso | Max Verstappen/Daniil Kvyat | 2016 |
Scuderia Toro Rosso/ Renault Sport F1 Team | Daniil Kvyat/ Nico Hülkenberg | 2017 |
Renault Sport F1 Team | Nico Hülkenberg | 2018 |
McLaren F1 Team | Lando Norris | 2019 |
McLaren F1 Team | Lando Norris | 2020 |
Scuderia Ferrari | Charles Leclerc | 2021 |
Scuderia Ferrari | Charles Leclerc | 2022 |
Scuderia Ferrari | Charles Leclerc | 2023 |
Scuderia Ferrari | Charles Leclerc | 2024 |
De vroege carrière van Carlos Sainz Jr.
Sainz zette zijn eerste stappen in de autosportwereld met karten, waar hij deelnam aan wedstrijden in zijn thuisland Spanje en meerdere competities won, waaronder de Azië-Pacific KF3-titel en de Junior Monaco Kart Cup.
In 2010 maakte hij de overstap naar het formuleracen, waarbij hij racete voor het EuroInternational-team in de Formula BMW Europa-competitie. Datzelfde jaar tekende hij ook een overeenkomst die hem opnam in het Red Bull juniorenprogramma.
Gedurende dat seizoen behaalde hij twee overwinningen en drie polepositions in negen races, met inbegrip van een overwinning in zijn debuutweekend, wat de aandacht trok van Red Bull-adviseur Helmut Marko. Het volgende jaar bleef hij in dezelfde raceklasse rijden en nam deel aan de UK Formula Renault Winter Cup voordat hij werd gevraagd om voor Carlin te rijden in de Britse en Euro Series Formule 3-kampioenschappen in 2012.
In dat jaar behaalde hij met Carlin vier overwinningen en stond negen keer op het podium, eindigend als zesde in het Britse kampioenschap en als negende in de Euro-serie. In 2013 voegde Sainz zich bij Arden, het team van Red Bull-teambaas Christian Horner, om zich verder te ontwikkelen als lid van het juniorenprogramma.
Naast toekomstig Red Bull-coureur Daniil Kvyat beleefde Sainz een seizoen met ups en downs. Ondanks een podiumplaats in Valencia na vanaf de vierde plaats te zijn gestart, worstelde hij om consistent punten te scoren.
Hij nam ook deel aan de Formule Renault 3.5 Series, maar miste in 2013 meerdere weekenden vanwege uitvalbeurten. In 2014 stapte hij over naar DAMS. Dat jaar won hij de tweede ronde in Monza, gevolgd door overwinningen in Aragon en Spa. Sainz vergrootte uiteindelijk zijn voorsprong in het kampioenschap en behaalde de titel met een overwinning in Frankrijk.
Carlos Sainz bij Toro Rosso
Tijdens het seizoen van 2013 heeft Sainz getest voor zowel Red Bull als Toro Rosso, als onderdeel van de Young Drivers' Test op Silverstone dat seizoen. Voor 2015 leverden zijn prestaties hem een oproep op om voor Toro Rosso te racen in de Formule1.
Sainz reed naast Max Verstappen na de promotie van Kvyat naar Red Bull en maakte een solide indruk tijdens zijn racedebuut en eindigde als negende. Hij eindigde uiteindelijk als vijftiende in het coureursklassement van de koningsklasse.
Hij werd behouden door Toro Rosso voor het seizoen van 2016, en hoewel hij erin slaagde om consistenter punten te scoren dan zijn debuutjaar, had hij nog steeds last van een matige reeks in het midden van het seizoen. Hij eindigde hij als twaalfde algemeen in het coureursklassement met een totaal van 46 punten.
Het jaar daarop eindigde Sainz comfortabel in de top tien voor het grootste deel van het seizoen, waaronder zevende in Australië en Spanje, zesde in Monaco en vierde in Singapore.
Hij leed echter ook aan wat uitvalbeurten, in Canada na een crash met Romain Grosjean, en in Japan na een ander incident. Nadat hij er niet in slaagde te promoveren naar het belangrijkere Red Bull-team, tekende hij een deal om zich bij Renault te voegen vanaf 2017.
Sainz verlaat Red Bull
Sainz verliet de Red Bull-stal en maakte voor het seizoen 2017 de overstap naar Renault, waar hij samen met Nico Hulkenberg Jolyon Palmer verving.
Dat seizoen sloot hij voor het eerst in zijn carrière af in de top tien, als negende, terwijl Renault verwikkeld was in een competitieve strijd in het middenveld.
Niettemin waren er nog steeds enkele incidenten, zoals de uitvalbeurt in Mexico vanwege stuurproblemen na een spin op het hogesnelheidsgedeelte van het circuit. De rest van het jaar behaalde hij geen punten meer.
In 2018 kende Sainz een sterke seizoensstart, waarin hij in vijf van de eerste zes races in de punten eindigde. Toch bleef hij achter op zijn teamgenoot Hulkenberg. Aan het einde van het seizoen eindigde hij als tiende in het coureursklassement met 53 punten.
De switch van Sainz naar McLaren
Sainz stapte voor het seizoen 2018 opnieuw over om zijn landgenoot, de aftredende Fernando Alonso, bij McLaren te vervangen.
Naast Lando Norris had Sainz opnieuw een moeilijke start van het seizoen bij zijn nieuwe team, hij viel buiten de punten vanwege betrouwbaarheidsproblemen in Australië en was betrokken bij crashes in China en Bahrein. Na het moeilijke begin had Sainz echter vertrouwen in zijn nieuwe auto en begon hij constant punten te scoren, waarbij de McLaren-auto in staat bleek te concurreren met de top van het middenveld.
Het harde werken werd beloond met een eerste F1-podium tijdens de Braziliaanse Grand Prix, nadat hij postuum naar het podium was gestegen na een straf voor Lewis Hamilton na zijn crash met Alexander Albon. Hij eindigde als zesde in het coureurskampioenschap.
In het door het coronavirus geteisterde seizoen van 2020 bleef Sainz in Woking, en begon het seizoen met twee vijfde plaatsen bij de twee races op de Red Bull Ring in Oostenrijk, waarbij hij een nieuw baanrecord vestigde.
Hij werd uit de Britse Grand Prix gehaald vanwege een lekke band en kreeg een DNS bij de race in België vanwege een probleem met zijn bolide, maar Sainz zou zijn beste carrière-finish als tweede neerzetten tijdens de hectische Italiaanse Grand Prix.
De Spanjaard eindigde het seizoen 2020 voor het tweede achtereenvolgende jaar op de zesde plaats, met een carrière-high 105 punten en zes top vijf finishes.
De move naar Ferrari
Tijdens het seizoen van 2020 kondigde Ferrari aan dat ze het contract van Sebastian Vettel voor 2021 niet zouden verlengen en dus werd er gezocht naar een vervanger.
Ze belandden uiteindelijk bij Sainz, die McLaren verliet voor een tweejarig contract met de Scuderia om vanaf het seizoen 2021 samen te werken met Charles Leclerc. Dit gaat gelijk goed in zijn eerste seizoen, want met 164 en een halve punt eindigt de Spanjaard boven zijn teamgenoot. En dat in het eerste jaar bij Ferrari.
Reden genoeg voor de Scuderia om ook in 2022 met Sainz en Leclerc achter het stuur van de rode bolides te rijden. Met een verbeterde krachtbron en reglementen in de F1 die op de schop gaan, moet Ferrari weer de status als topteam krijgen.
Eerste F1-zege van Sainz
Sainz stond in 2022 voor de eerste keer in zijn F1-carrière op de bovenste trede van het podium terwijl het Spaanse volkslied klonk. Hij won namelijk de Grand Prix van Groot-Brittannië op Silverstone. Daarnaast klokte hij maar liefst drie keer de snelste tijd in de kwalificatie en pakte daarmee drie keer poleposition.
Het seizoen kende echter ook een aantal grote dieptepunten voor de Spanjaard. Zijn Ferrari-bolide viel namelijk geregeld uit door technische problemen en zo nu en dan viel Sainz uit door een crash. Sainz reed daardoor in 2022 de minste rondes van heel het veld. Zo reed hij in 2021 bijna 100% van de rondes en in 2022 nog geen 80% van de rondes in de Ferrari-bolide.
Er is dus werk aan de winkel voor Sainz en Ferrari in 2023 en misschien kan hij dan wel de tweede Spanjaard worden die wereldkampioen wordt in de Formule 1.
Het 2023 en 2024 seizoen
De Spanjaard kende in het seizoen 2023 drie DNF's en één DNS. Echter, race na race verzamelde hij steeds meer punten voor het team. Hij won de Grand Prix van Singapore en behaalde drie keer het podium. Helaas kwam Ferrari drie punten tekort in de strijd om de tweede plaats in het constructeurskampioenschap ten opzichte van Mercedes. In de laatste race van het seizoen had de Spanjaard helaas een DNF laat in de race, wat Ferrari kostbaar was voor het constructeurskampioenschap.
Zal Scuderia Ferrari betere resultaten behalen in het seizoen 2024, en zal Carlos Sainz kunnen strijden om de wereldtitel?
Scoort Feyenoord tegen Manchester City? Dan keert Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Carlos Sainz nieuws
Carlos Sainz video's