Lewis Hamilton eindigde de kwalificatie voor de Grand Prix van Azerbeidzjan als zevende. Het Mercedes-team heeft dit weekend weer veel last van een stuiterende auto, waarbij de W13 op het lange rechte stuk daardoor last heeft van 'bottoming', waarbij de vloer keer op keer de grond raakt. Mercedes krijgt het fenomeen maar niet onder controle, zucht Hamilton. "Bij mij draaide het er tijdens de kwalificatie vooral om dat ik de auto uit de muur wist te houden in de snelle bochten. Niets wat we doen... we hebben zoveel dingen veranderd, maar het lijkt er maar niet op dat we het fenomeen onder controle krijgen. Het is gek, want in Barcelona hadden we er geen last van, maar op alle andere circuits wel", zucht hij.
Hamilton met rugpijn
In Bakoe is het gestuiter erger dan ooit vanwege het hobbelige stratencircuit en de hoge snelheden die er op het rechte stuk worden gehaald. Na zijn lange run in de vrije training had Hamilton veel last van zijn rug. Hij hoopt dat hij er in de race minder last van zal hebben. "Om eerlijk te zijn had ik er op vrijdag zoveel last van dat ik mijn lange run niet af kon maken. M'n rug was een puinhoop. Gelukkig heb ik Angela, die me elke avond fysio en acupunctuur geeft, maar toch werd ik zaterdagochtend met best wel wat pijn wakker." "In de kwalificatie was het al minder erg, maar in die snelle bochten moet je gewoon je best doen om uit de muur te blijven. Ik hoop dat het op zondag met veel brandstof aan boord minder erg zal zijn", aldus de zevenvoudig kampioen, die vreest dat hij op de rechte stukken in het nadeel zal zijn. "We zijn heel langzaam op de rechte stukken. Dat komt deels doordat we constant de grond raken met onze vloer, maar sommige van onze concurrenten hebben hier ook een Monza-achtige achtervleugel in gebruik", zo doelt hij op een extreem platte achtervleugel waarmee hogere topsnelheden kunnen worden gehaald.
Hamilton hoopt op verandering
Teamgenoot George Russell luidde na de kwalificatie ook al de alarmbellen, want volgens hem gaan er snel grote ongelukken gebeuren doordat de coureurs zo door elkaar worden geschud. Als Hamilton gevraagd wordt of hij denkt dat de FIA in moet grijpen vanwege de veiligheid, of dat de teams het juist als een uitdaging moeten zien om de problemen op te lossen, is de Brit het met zijn team- en landgenoot eens. "Het is wel een dingetje qua veiligheid. We raken de grond terwijl we met meer dan 250 kilometer door de bochten heen vliegen. Er is bovendien weinig dat we er tegen kunnen doen om het te stoppen. Dit kan niet vier jaar lang door blijven gaan met deze auto's, dus ik denk dat daar inderdaad aan gewerkt moet worden. Alle coureurs hebben het daar volgens mij ook al over gehad."
Meest gelezen