Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Grote wijzigingen aan F1-weekend in 2022: dit zijn de veranderingen

De Grand Prix-weekenden zullen er in 2022 anders uit gaan zien. RacingNews365 zet voor je op een rijtje wat er allemaal gaat veranderen gedurende de F1-weekenden.

In het tweede artikel in de serie die wijzingen binnen de Formule 1 uitlegt, bekijkt RacingNews365 de wijzigingen rondom de Grand Prix-weekendschema's. Deze zullen er anders uit gaan zien dan de afgelopen jaren. Voor de Grand Prix-bezoekers, en natuurlijk de mensen die de races thuis voor de buis volgen, verandert er het een en ander.

F1-kalender groeit naar 23 Grands Prix in 2022

Sinds Liberty Media in 2017 eigenaar werd van de Formula One Group, lag de primaire focus van de commerciële bestuurders van de F1 op het vergroten van de winst, om zo de waarde van de aandelen te verhogen (het bedrijf is beursgenoteerd). Ondertussen moeten de kosten gedrukt worden door het budgetplafond, maar met een drukke kalender stijgen de reiskosten en de kosten van het opruimen en het transporteren van het F1-circus. De gemakkelijkste manier om Liberty's doelen te bereiken is door de kalender uit te breiden: meer races betekent meer hosting-inkomsten, meer televisiekijkers en meer zichtbaarheid voor sponsors en circuit-adverteerders. Dit verklaart de recordkalender van 23 races in 2022. Er zitten echter wat nadelen aan een dergelijke groei, vooral door de nieuwe races die buiten Europa worden georganiseerd. Dit betekent meer reizen en minder vrije tijd voor het F1-personeel. Tijdens triple-headers, waarvan er twee zijn in 2022 (drie als je de Bahrein-testdagen gevolgd door twee races in het Midden-Oosten meerekent), ziet het personeel een maand lang geen naasten, tenzij drastische maatregelen worden genomen hiertegen. Daarnaast zal de F1 waardevolle expertise en kennis verliezen doordat sommige medewerkers niet langer bereid zullen zijn om non-stop te reizen. Bovendien, bij 'vliegende' triple headers zoals Rusland, Singapore en Japan, is het vrijwel onmogelijk om te garanderen dat de vracht op tijd bij de volgende bestemming aankomt. De vertragingen van vorig jaar tussen de Mexicaanse en Braziliaanse races zorgden er al voor dat een aantal teams bij laatstgenoemde race achter op schema liepen. De F1 weet dat ze geluk hebben gehad, maar dit zal niet altijd het geval zijn. In feite had de Formula One Group (VOG) twee keuzes. Geen kalenderuitbreiding of het inkorten van het weekendformat. Het is duidelijk welke voorkeur Liberty had. De meest logische keuze was dan ook het inkorten van de 'track days' in de Formule 1.

Hoe ziet het nieuwe F1-weekendschema eruit?

F1 werkte in het verleden met vierdaagse schema's (donderdag t/m zondag), met uitzondering van de vijf dagen voor de GP van Monaco. De openingsdag was bestemd voor de media, waarna de actie op het circuit op vrijdag begon. Vanaf dit jaar hebben alle Grands Prix, inclusief de race in Monte Carlo, een driedaags schema. Hierbij heeft niet-essentieel personeel op donderdag geen toegang tot de paddock. Dus geen pitstraat-wandelingen meer voor fans, waardoor vooral bezoekers in Monaco bijzonder zwaar worden getroffen. De Grand Prix-weekenden zullen vanaf dit seizoen op vrijdagochtend beginnen. Aanvullende sessies zoals vergaderingen en media-momenten zullen rond het middaguur plaatsvinden. De tijden kunnen per evenement wat verschillen. Hierna vinden er twee vrije trainingen plaats, welke 90 minuten zullen duren. De sessies hebben een pauze van minimaal twee uur tussen de eerste en de tweede training. Op de meeste locaties begint de eerste vrije training naar verwachting om 13:00 uur lokale tijd, terwijl de tweede training van 17:00 tot 18:30 uur verreden zal worden. Deze sessies zullen worden gevolgd door nog wat media-activiteiten en vergaderingen/briefings, waarna het personeel 12 (of meer) uur aan het werk gaat. Het goede nieuws, vooral voor fans aanwezig bij een GP-weekend, is dat de F1 terugkeert naar twee sessies van 90 minuten in plaats van de twee trainingen van een uur zoals in 2021. De derde vrije training, welke een uur zal duren, zal plaatsvinden op de dag voor de race, dus zaterdag vanaf 12.00 uur. De kwalificatietraining vindt plaats op de dag voor de race en start niet eerder dan twee uur na het einde van de derde training, dus 15:00 uur (of later). De kwalificatie volgt het bekende format, dus Q1 duurt 18 minuten waarin de traagste vijf bolides afvallen, gevolgd door een Q2-sessie van 15 minuten die zeven minuten na het einde van Q1 zal beginnen. De laatste tien auto's gaan dan door naar een Q3, welke 12 minuten zal duren. De race op zondag begint niet later dan vier uur voor de officiële zonsondergang, dus meestal om 15:00 uur. In de reglementen staat ook een toevoeging voor de interactie tussen coureurs en fans: "In een tijdslot van een uur, die niet later dan anderhalf uur voor de derde training zal eindigen, moeten alle coureurs beschikbaar zijn voor fan-activiteiten." Hier moet elk team minimaal vijftien minuten aanwezig zijn.

Drie dagen volgepakt met F1-actie, op én naast het asfalt

Het weekendschema van een normaal Formule 1-weekend in 2022 zal er zo uit komen te zien: Vrijdag 09:00 - Media/scrutineering 13:00 - 14:30 - Eerste vrije training 15:00 - 16:00 - Mediasessie met de teambazen 17:00 - 18:30 - Tweede vrije training Vanaf 19:00 - Media/briefings Zaterdag 09:00 - 10:30 - Coureur/fan interactie, handtekeningen (elk team minimaal 15 minuten) 12:00 - 13:00 - Derde vrije training 15:00 - 16:00 - Kwalificatie Vanaf 17:00 - Media/briefings Zondag 13:30 - Coureursparade 15:00 - Start van de race 18:00 - Media De exacte tijden kunnen per evenement wat verschillen binnen de uren die zijn aangegeven in de reglementen, vooral tijdens avond/nachtraces. De Formule 1 gaat er vanuit dat er minimaal 24 werkdagen geschrapt worden gedurende het seizoen. Twee dagen voor de GP van Monaco en een dag bij alle 22 'traditionele' Grands Prix. Hierdoor bespaart het team mogelijk hotelkosten en moet het personeel meer vrije tijd krijgen tussen de races door. Het nadeel voor de organisatie is dat het toerisme een dag per raceweekend wordt ingekort. Vrije dagen zullen echter niet helemaal vrij zijn voor de medewerkers, vooral niet tijdens meerdere race-weekenden achter elkaar. Het moet echter voor minder hectiek en meer relaxmomenten zorgen. Aan de andere kant is het aannemelijk dat Liberty de kalender nog drukker zal maken, met het idee dat het driedaagse format een opstapje is naar 25 of meer evenementen.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal