Na het resultaat in de kwalificatie, waarbij McLaren met beide auto's op de eerste startrij terecht is gekomen, is het duidelijk dat de McLaren MCL38 op dit moment de beste auto is. Waar er na Zandvoort nog vraagtekens waren of McLaren op elk type circuit de snelste is, lijkt dat na de kwalificatie in Monza meer dan duidelijk. De dominantie uit Zandvoort, wat een high downforce circuit is, werd vrij 'simpel' voortgezet op een low downforce circuit als Monza.
Er is echter een belangrijk detail dat niet over het hoofd mag worden gezien, namelijk de aerodynamische configuratie die McLaren na de derde vrije training heeft gebruikt. Voor de kwalificatie en de race zijn de bolides uitgerust met dezelfde achtervleugel die ook werd gebruikt op Spa, waarbij ze dus de extreme low-downforce versie hebben verwijderd na de vrije trainingen.
Hieronder zijn de twee verschillende achtervleugels van McLaren te zien. De tekst gaat verder na de afbeelding.
In de afbeelding hierboven is duidelijk te zien dat er tijdens de kwalificatie is gereden met een achtervleugel die beduidend hoger is dan die van eerder in het weekend. Ook is aan de zijkant van de vleugel de 'bolling' afgenomen en verder omhoog geplaatst. Deze loopt nu minder stijl af dan eerder in het weekend.
Dubbele motivatie
Deze keuze kan een dubbele motivatie hebben. Aan de ene kant kan de toename in downforce worden gezien als functioneel voor een betere prestatie in de kwalificatie, doordat het zijdelings slippen in bochten wordt verminderd en er meer tractie wordt gegenereerd. Dit is vooral in de listige Lesmo-bochten erg belangrijk, gezien het lange rechte stuk wat volgt na Lesmo 2. Je levert dan inderdaad iets aan topsnelheid in, maar de auto kan wel met meer stabiliteit en snelheid het rechte stuk op.
Maar de belangrijkste overweging hierbij is waarschijnlijk de rol die downforce speelt bij het beperken van de bandenslijtage. Het nieuwe asfalt van het Autodromo Nazionale Monza heeft namelijk aangetoond dat de huidige omstandigheden van lage mechanische grip zeer veel bandenslijtage veroorzaken. Dit is een zeer belangrijk aspect voor de race van zondag, vooral als je kiest voor een één-stopstrategie, wat over het algemeen de meest gebruikte strategie is op dit circuit.
Het verminderen van slijtage wordt dan een bepalende factor om de race met een enkele stop te kunnen voltooien. Op deze manier hoopt McLaren dat het niet of minder gedwongen wordt tot het doorvoeren van bandenmanagement. Met deze strategische aanpassing en de veelzijdigheid van de MCL38 lijkt McLaren een flink signaal af te geven aan de concurrentie. Want zelfs met een 'niet-Monza-achtervleugel', weet het de concurrentie te verslaan.
En die concurrentie, waaronder Red Bull, reed stuk voor stuk wel met een 'Monza-achtervleugel', namelijk bijna helemaal plat om zoveel mogelijk topsnelheid te genereren. Dat lijkt McLaren dus niet eens meer nodig te hebben en dat zal tot heel veel alarmbellen gaan leiden bij andere teams.
Wint Verstappen of een andere favoriet in Las Vegas? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer je inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!