Het hoge woord is er nog niet uit, maar iedereen gaat er na woorden van Alpine-teambaas Bruno Famin vanuit dat Renault stopt als motorleverancier in de Formule 1. De stafleden in de fabriek in Viry-Châtillon zijn namelijk op de hoogte gebracht van een project om de ontwikkeling van de 2026-motor stop te zetten en naar een andere leverancier over te stappen. Alpine zou met Mercedes in gesprek zijn over een deal.
Renault werkte tot en met 2018 ook samen met Red Bull, al verliep die samenwerking niet altijd even vriendelijk. Tussen 2010 en 2013 werden vier wereldtitels gegrepen met Sebastian Vettel, maar bij de introductie van de V6-motoren in 2014 sloeg Renault de plank mis. De Franse fabrikant had een immense achterstand op Mercedes en ook de betrouwbaarheid was niet altijd op orde.
Het leidde in 2018 tot een vervelende breuk met Red Bull. Max Verstappen reageerde vaak genoeg woedend op de radio als zijn motor het weer eens begaf, terwijl teambaas Christian Horner openlijk in de clinch lag met Cyril Abiteboul, toentertijd hét gezicht van Renault. Toch vindt Horner het heel jammer dat Renault hoogstwaarschijnlijk uit de Formule 1 vertrekt.
"Het is altijd verdrietig om een motorleverancier te zien gaan", stelt Horner tegenover onder meer RacingNews365. "Viry-Châtillon is al jaren betrokken bij de Formule 1, maar ik begrijp dat Renault ook bij andere projecten betrokken is. Ze hebben ons ook jarenlang van motoren voorzien, dus we kennen heel wat mensen en wensen hen het allerbeste voor de toekomst."
Wint Verstappen of een andere favoriet in Las Vegas? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer je inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!