Het hoge woord is er nog niet uit, maar iedereen gaat er na woorden van Alpine-teambaas Bruno Famin vanuit dat Renault stopt als motorleverancier in de Formule 1. De stafleden in de fabriek in Viry-Châtillon zijn namelijk op de hoogte gebracht van een project om de ontwikkeling van de 2026-motor stop te zetten en naar een andere leverancier over te stappen. Alpine zou met Mercedes in gesprek zijn over een deal.
Renault werkte tot en met 2018 ook samen met Red Bull, al verliep die samenwerking niet altijd even vriendelijk. Tussen 2010 en 2013 werden vier wereldtitels gegrepen met Sebastian Vettel, maar bij de introductie van de V6-motoren in 2014 sloeg Renault de plank mis. De Franse fabrikant had een immense achterstand op Mercedes en ook de betrouwbaarheid was niet altijd op orde.
Het leidde in 2018 tot een vervelende breuk met Red Bull. Max Verstappen reageerde vaak genoeg woedend op de radio als zijn motor het weer eens begaf, terwijl teambaas Christian Horner openlijk in de clinch lag met Cyril Abiteboul, toentertijd hét gezicht van Renault. Toch vindt Horner het heel jammer dat Renault hoogstwaarschijnlijk uit de Formule 1 vertrekt.
"Het is altijd verdrietig om een motorleverancier te zien gaan", stelt Horner tegenover onder meer RacingNews365. "Viry-Châtillon is al jaren betrokken bij de Formule 1, maar ik begrijp dat Renault ook bij andere projecten betrokken is. Ze hebben ons ook jarenlang van motoren voorzien, dus we kennen heel wat mensen en wensen hen het allerbeste voor de toekomst."
We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.
Abonneer, reageer en win!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!