Lewis Hamilton begon de Grand Prix van Singapore, als een van de weinigen, met een stint op de zachte band, maar al snel bleek dat een grote fout te zijn. Hij kwam er simpelweg niet aan te pas en moest uiteindelijk genoegen nemen met P6, terwijl hij tijdens de kwalificatie met zijn derde startpositie juist aantoonde dat er echt een beter resultaat in had gezeten.
Hamilton reageerde na het weekend dat hij ontzettend baalde van die verkeerde strategie en technisch directeur James Allison trekt in de debrief van Mercedes nu ook de conclusie dat het team een grote fout heeft gemaakt. "Voor ik met een uitleg begin, moet ik toch beginnen met opbiechten dat we niet op de zachte band hadden moeten starten. Dat was echt een grote fout en als ik alles terug had kunnen draaien, hadden we toch echt voor de mediums gekozen, net zoals iedereen om ons heen."
"Maar de reden achter onze keuze was het feit dat de zachte banden ons in de meeste gevallen de kans geven om snel weg te komen bij de start, waardoor je dus makkelijker een plek of twee kan winnen in de eerste ronde. We hadden voorafgaand aan de race niet echt verwachtingen, in ieder geval niet over de problemen die de zachte banden met zich mee zouden brengen. Wij hoopten er juist een voordeel uit te halen, maar dat gebeurde niet. Toen konden we alleen maar hopen dat het nadeel van de zachte banden, dus de snelle slijtage, niet zo erg zou zijn."
Toch bleek ook die verwachting niet uit te komen, legt Allison uit. "Normaal gesproken komen de coureurs relatief rap op tempo in Singapore en kunnen ze dat gaandeweg de race verder opbouwen, wat dus zou betekenen dat de zachte banden de voorspelde pit window aan zouden kunnen. Maar Lewis kon geen plekken winnen bij de start terwijl de pace wel verder opbouwde, waardoor we dus een auto hadden die het allemaal niet naar behoren deed en juist last had van die degradatie. Daardoor moesten we de eerste pitstop eerder maken en toen was zijn race eigenlijk al voorbij."
Als laatste wapen had Mercedes nog wel een setje medium-banden over, die ze eventueel konden gebruiken mocht er nog een late safety car komen, maar ook dat mocht niet baten. "We hebben het wel overwogen, want het zou echt een goed geheim wapen zijn. Mocht die safety car komen op het juiste moment, zou dat wel het voordeel zijn geweest van deze strategie. Maar uiteindelijk kwamen we toch telkens terug bij de tweestopper, terwijl onze berekeningen juist aantoonden dat het geen verschil zou maken ondanks dat nieuwe rubber. Zonder safety car had dat dus ook geen zin."
Wint Verstappen of een andere favoriet in Las Vegas? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer je inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!