Afgelopen weekend werd in België bekendgemaakt dat Bruno Famin afscheid neemt van Alpine als teambaas. Enige tijd daarvoor schoof hij nog wel als gast aan in de podcast Beyond The Grid en daarin praat hij onder andere over de Formule 1-motor van Renault, de motor waar men per 2026 afscheid van lijkt te gaat nemen om verder te gaan als klantenteam van een andere motorenfabrikant.
En met de cijfers die Famin over de tekortkomingen van die motor noemt, is dat misschien niet geheel verwonderlijk. De definitieve klap is nog niet gegeven, maar volgens Famin zijn de werknemers in Viry Chatillon wel al op de hoogste gesteld van die mogelijkheid.
"Dat kwam als een schok", zegt hij daarover, om vervolgens in te gaan op de tekortkomingen van de huidige krachtbron. De basis daarvoor werd gelegd in 2014, maar nooit kwam de power unit van Franse makelij helemaal uit de verf, vaak ook tot grote frustraties van klantenteam Red Bull. In 2022 werd bovendien de ontwikkeling van de motoren aan banden gelegd, hetgeen Alpine ook niet vooruithelpt.
"Op dit moment komen we met deze 15 kilowatt tekort. Dat is wat de cijfers van de FIA op dit moment zeggen", aldus Famin. Wat dat concreet betekent voor de prestaties op het circuit? "Het hangt even van het circuit af, maar gemiddeld kom je daarmee op twee tienden van een seconde per ronde uit."
Ook interessant:
Verstappen is alle Red Bull-basiselementen voor succes kwijt
Perez, Red Bull, Mercedes... wat moet je daar nou van zeggen? Niks, want dan doen de heren Dimmers, Coronel en Mosterdijk voor je! Jij hoeft alleen maar achterover te leunen met deze kakelverse nieuwe F1-podcast.
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!